خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

همسان‌سازی حق مسلم بازنشستگان است/ افزایش غیرواقعی دستمزد چاره کار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۲۹۹

یک فعال کارگری در ارتباط با همسان‌سازی مستمری بازنشستگان گفت: نهاد تامین اجتماعی موظف است که مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را متناسب با هزینه زندگی افزایش دهد. این افزایش باید در فواصل زمانی معین (حداقل سالی یک بار) و با تصویب هیات وزیران انجام گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال‌هاست که بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به نادیده گرفته شدن و تناسب ناهماهنگ دریافتی با نرخ تورم پرشتاب اعتراض دارند. بارها، شاهد اعتراضات کوچک و گسترده جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به مستمری اندک خود بوده‌ایم اما این اعتراضات راه به جایی نداشته است و این چاره‌ای جز پذیرش شرایط نداشته‌اند. 

بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، این نهاد موظف است: مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را متناسب با هزینه زندگی افزایش دهد. این افزایش باید در فواصل زمانی معین (حداقل سالی یک بار) و با تصویب هیات وزیران انجام گیرد. 

عیدعلی کریمی (دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین) در ارتباط با بودجه توضیح داد: ما اعضای خانه کارگر نسبت به تبصره ۲ بند (و) لایحه بودجه ۱۴۰۰ معترض هستیم و خواستار اصلاح هستیم. 

تبصره ۲ بند (و) مربوط به پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از دولت است و بخشی از این مبلغ برای همسان‌سازی مستمری بازنشستگان در نظر گرفته می‌شود. 

کریمی با بیان اینکه اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری پیشنهادی را در خصوص اصلاح این تبصره ارائه کرده است، گفت: این پیشنهاد در قلب دو اصلاحیه ارائه شده است. 

او ادامه داد: در اصلاحیه اول، پیشنهاد شده است که ۷۵ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در نظر گرفته شود. نسبت به عبارت «بخش» انتقاداتی وارد کردیم. بر اساس این پیشنهاد، بعد از عبارت «بخشی»، عبارت «حداقل ۷۵ هزار میلیارد تومان» اضافه شود. همچنین در اصلاحیه دوم پیشنهاد می‌دهیم؛ ۹۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین افزود: اگر به جای عبارت ۷۵ هزار میلیارد تومان، مبلغ ۹۰ هزار میلیارد درنظر گرفته شود؛ به دلیل اینکه بخشی از مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان صرف امور بازنشستگان می‌شود؛ این موضوع برای ما مطلوب‌تر است. 

این فعال کارگری درباره بهترین زمان پرداخت گفت: این مبلغ می‌تواند وضعیت مستمری‌بگیران را بهبود دهد؛ به همین دلیل، زمان پرداخت این مبلغ برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مهم و حائز اهمیت است. دولت باید تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، این مبلغ را به صندوق تامین اجتماعی واریز کند تا تصمیمات اتخاد شده به مرحله عمل برسند. 

بر اساس اظهارات ارائه شده از سوی مقامات کشور، احکام همسان‌سازی مشاغل سخت و زیان‌آور صادر و تا پایان زمستان سال جاری، اجرا خواهد شد. 

او ادامه داد: بخش عظیمی از مبلغ از همسان‌سازی برای سال ۹۹ است. در سال جاری، حدود ۳۰ درصد از این مبلغ تخصیص داده شد و ۷۰ درصد دیگر، صرف امور دیگر شد. یازنشستگان سازمان به معنای واقعی در شرایط نامساعدی قرار دارند و در اعتراض به وضعیت خود، چندین بار تجمع کرده‌اند. هنگامی که در مقابل سازمان برنامه و بودجه استان قزوین تجمع کردیم؛ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در میان ما حضور یافت و از اجرای همسان‌سازی تا پایان سال جاری خبر داد. عملی نشدن مطالبات بازنشستگان سبب بروز مشکلات متعدد در زندگی آن‌ها خواهد شد. اگر مطالبات ما نادیده گرفته شود، سکوت نخواهیم کرد و به تجمعات خود ادامه خواهیم داد. 

این فعال کارگری توضیح داد: رسیدگی به مطالبات مزدی و تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰، یکی دیگر از مطالبات کارگران است؛ آن‌ها از شورایعالی کار می‌خواهند تا مزد را بر اساس نرخ واقعی تورم و سبد معیشت خانوار تعیین کنند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی کمیته دستمزد شورایعالی کار، قیمت سبد معاش خانوار متوسط، ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نرخ‌گذاری شده و هر سه گروه یعنی کارگران، کارفرمایان و دولت بر این موضوع توافق دارند. 

نرخ سبد معیشت در دی ماه ۹۹، به رقم ۸ میلیون و ۷۳۵ هزار تومان رسید؛ اگر در نظر بگیریم که سبد محاسبه شده در بهمن ۹۸، فقط ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده است. سبد واقعی‌تر که اعداد خوراکی دقیق‌تر در نظر گرفته شوند، ۸ میلیون و۹۸۵ هزار تومان است؛ به این ترتیب، بر اساس هر فرمول و معادله‌ای، سبد حداقلی هزینه‌های زندگی کارگران براساس آمارهای تورمی دی ماه، از ۸ میلیون و۷۰۰ هزار تومان بیشتر است. 

کریمی تصریح کرد: ما نسبت به مبلغ شده در ارتباط با سبد معیشت اعتراض داریم؛ این در حالی است که قیمت سبد معیشت خانوار در دی ماه، حدود ۹ میلیون تومان محاسبه شده بود. اگر یک کارگر، درآمدی کمتر از این داشته باشد، توانایی کنترل معیشت خود را ندارد. سبد معیشت ۹ میلیون تومانی باید مبنای دستمزد قرار گیرد. 

وی اظهار داشت: روند صعودی نرخ تورم همچنان یکه‌تازی می‌کند و قیمت کالاهای اساسی حدود ۲۰۰ برابر شده است و باید مورد توجه قرار گیرد. اگر قرار است دستمزد ۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی حدود ۵۰ درصد افزایش یابد؛ هیچ دردی از مشکلات کارگران درمان نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز