خبرگزاری کار ایران

در بیانیه شبکه یاری کودکان کار مطرح شد؛

القای هدایت پدیده کار کودکان توسط باندهای مخوف شانه خالی کردن از مسئولیت است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۹۸۳

شبکه یاری کودکان کار در بیانیه‌ای به نمایش سریال ملکه گدایان اعتراض کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هفتم بهمن ماه، شبکه یاری کودکان کار در بیانیه‌ای به نمایش سریال ملکه گدایان و خط کلی این سریال اعتراض کرد.

در این بیانیه آمده است: «اخیرا سریال ملکه گدایان به شبکه نمایش خانگی  پیوسته است و حتما بسیاری از شما آن را دنبال می‌کنید. این سریال از همان قسمت‌های آغازی سعی دارد به مخاطب خود القا کند که پدیده کار کودکان اصولا توسط باندهای مخوف تبهکاری هدایت می‌شود، همان فرضیه‌ای که سال‌هاست از سوی برخی از مسئولین دنبال شده است و حتی در برخی موارد گردش مالی باندهای مرتبط با این موضوع را هزار میلیارد اعلام کرده‌اند. واقعیت قضیه این است که کشور ما از سال 1373 به منشور جهانی حقوق کودک پیوسته است. این منشور تعهدی بین‌المللی است که حقوق مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با کودکان یعنی تمامی افراد زیر 18 سال را شامل می‌شود. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند مکلف به اجرای مفاد آن و ارائه گزارش‌های ادواری از میزان پیشرفت کشور متبوع خود در حوزه حقوق کودکان هستند. این در حالی است که متاسفانه حتی مقدمات اجرای مفاد این تعهد بین‌المللی در کشور ما فراهم نشده است. یکی از اصول مهم پیمان‌نامه ماده 32 آن است که بر ممنوعیت هر گونه بهره‌کشی از کودکان تاکید دارد. از سال‌ها قبل سازمان‌های مدنی حامی کودکان که بسیاری از آن عضو شبکه یاری هم هستند، با حضور داوطلبانه در محلات فقیرنشین و حاشیه‌ای سعی در ارائه خدمات مختلف آموزشی و توان‌افزایی به کودکان در وضعیت دشوار، کودکان کار و خانواده های آنان دارند. دستاورد حضور چندین ساله این سمن‌ها در مناطق حاشیه‌ای، دستیابی به الگوهای موفقی است که می‌تواند در توان‌افزایی کودکان و نوجوانان در معرض آسیب و خانواده‌های آنان  در سطح کلان‌تر مورد استفاده متولیان امور قرار گیرد.

در تمام این سال‌ها ما بر حقوق مسلم همه کودکان عزیز کشورمان که در مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودکان درج شده است پافشاری کرده‌ایم، در مقابل برخی از دست‌اندرکاران اما به جای بهره‌گیری از الگوهای موفق سمن‌ها، رویه‌های متفاوتی را در پیش گرفته‌اند که خارجی یا اتباع نامیدن درصد بالایی از کودکان کار و اطلاق باندی بودن فعالیت‌های کودکان کار و خیابان از جمله فرضیه‌های متفاوت آنان بوده است، هر چند از نظر ما وظیفه دولتمردان تامین حداقل‌های امکانات آموزشی و رفاهی و درمانی برابر برای همه کودکان ساکن در کشور بدون توجه به ملیت آنان است.

تمامی مشاهدات حضوری ما از وضعیت زندگی کودکان تحت پوشش سمن‌ها و همچنین پایان نامه‌های دانشجویی و مطالعات دیگر نشان می‌دهند که اکثریت غالب کودکانی که در اشکال آشکار و پنهان اشتغال کودکان به کار گمارده می‌شوند دارای پدر و مادر و یا حداقل یکی از والدین بوده و شب‌ها به خانه‌های خود بازمی‌گردند و عضو هیچ باند و گروه احتمالی تبهکاری نبوده‌اند. بررسی‌های ما همچنین اثبات می‌کند که این کودکان به دلیل ناتوانی مفرط سرپرست خانواده در تامین حداقل‌های مایحتاج زندگی به خیابان‌ها و کارگاه‌ها کشانده شده و تامین بخشی از معیشت خانواده را روی شانه‌های نحیف خود تحمل می‌کنند و الا هیچ کودکی حاضر به دست کشیدن از رویاهای شیرین کودکی و درس و تحصیل و بازی‌ها و شادی‌های کودکی نیست.

 بنا براین یقین داریم سریال ملکه گدایان  بدون هر گونه مطالعه دقیق و واقعی از شرایط کودکان کار و بر اساس فیلمنامه خیالی تدوین شده و عاری از واقعیت‌های ملموس از زندگی کودکان کار و خیابان است. ما اعتقاد داریم این سریال همان فرضیه‌ای را دنبال می‌کند که سالهاست با نسبت دادن پدیده کودکان کار به سر دسته‌های باندهای مخوف از بار سنگین مسئولیتی که در قبال همه کودکان این سرزمین دارند، شانه خالی کرده‌اند و بنا براین ضرورت دارد ادامه پخش آن سریعا متوقف شود.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز