خبرگزاری کار ایران

طرح ممنوعیت دوساله صید ترال بیکاری صیادان محلی را به دنبال دارد/ دولت و مجلس چاره‌اندیشی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۶۵۹

برخی صیادان بومی استان هرمزگان می‌گویند؛ از اول آذر ماه جاری با شروع ممنوعیت دوساله صید ترال بلاتکلیف و بیکاریم.

شماری از صیادان بومی استان هرمزگان در تماس با خبرنگار ایلنا، از بیکاری و بی‌پولی خود در نتیجه آغاز طرح ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان انتقاد کردند.

این صیادان گفتند: از ابتدای آذر ماه سال جاری طبق مصوبه نمایندگان مجلس صید ترال فانوس ماهیان به مدت دو سال ممنوع اعلام شده است. اگرچه طرح ممنوعیت حضور کشتی‌های صنعتی ترال در خلیج فارس و دریای عمان را برای حفظ آبزیان در پی دارد و باعث خوشحالی ما صیادان و مردم محلی است اما چرا هیچکس ما را به عنوان صیاد نمی‌شناسد و معیشت ما را در نظر نمی‌گیرد؟ مگر نه آنکه شغل آبا و اجدادی ما صیادی‌است؟ و ما از طریق  صیادی نان می‌خوریم پس چرا مسئولان در تصویب چنین قوانین مهمی؛ صیادان بومی و محلی را نادیده می‌گیرند.

این صیادان محلی که به ممنوعیت صید ترال به این شیوه انتقاد و اعتراض دارند، گفتند: تقریبا یک هفته پیش همزمان با سفر رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی که برای بررسی وضعیت صید در آب‌های جنوب کشورمان به هرمزگان سفر کرده بود، جمعی حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از شاغلان در صید ترال در مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند.

این صیادان که انتظار حمایت از مجلس و دولت را برای تامین معاش خود دارند، اظهار داشتند: در این شرایط خاص کشور که بیکاری دامان اکثر صیادان به خصوص در استان‌های محروم و مرزی هرمزگان و سیستان وبلوچستان را گرفته است، دولت و مجلس باید از این قشر حمایت کنند؛ در غیر این صورت، بحران معیشتی خانواده‌های صیادان و ماهیگیران که فقط از این راه معیشت می‌کنند را از پا خواهد انداخت.

به گفته آن‌ها؛ تعطیل شدن روند صید ترال در کشور آنهم برای مدت دو سال بسیار طولانی است و امنیت شغلی آنان را  به خطر می‌اندازد.

صیادان بومی در استان هرمزگان با بیان اینکه شیوه صید آن‌ها قانونی و در آب‌های بین‌المللی و دور از ساحل است، افزودند: صیادان جنوب در فرآیند صید ترال، تمامی امورات قانونی را رعایت می‌کنند ولی اخیرا حواشی زیادی بوجود آمد در مورد صید ترال که زندگی آن دسته از صیادانی که به صورت قانونی در این بخش فعال هستند را  دچار آسیب فراوانی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز