خبرگزاری کار ایران

بارسلونا در سراشیبی سقوط؛ پایان امپراتوری

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۴۰

در سال‌های اخیر کلمات بارسلونا و بحران چندان از هم فاصله نداشته‌اند. بارها لیونل مسی که خیلی‌ها او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند مثل چسبی عمل کرده که این باشگاه کاتالان را با هم نگه داشته و بازی‌های درخشان و پیروزی‌بخش او روی ترک‌های تیم که رو به افزایش است را پوشانده.

به گزارش ایلنا، اما در این فصل به طور خاص، یک تیم پا به سن گذاشته بدون هویتی مشخص بازی و نتیجه را واگذار کرده اگر مسی را کنار بگذاریم؛ بیرون زمین هم نتوانسته‌اند به خاطر مشکلات مالی طرح تعویض صندلی‌های نوکمپ را عملی کنند. با پنج امتیاز اختلاف نسبت به رئال مادرید در لالیگا دوم شدند و تنها شانسشان برای کسب جام در این فصل، لیگ قهرمانان است که باید جمعه در مرحله یک‌چهارم‌ نهایی مقابل بایرن‌مونیخ سرحال و مقتدر قرار بگیرند. ارنست ماسیا بایوس خبرنگار رادیو کاتالونیا درباره وضعیت بارسلونا می‌گوید: «باید ببینیم چه می‌شود اما من آینده را سیاه می‌بینم.» در ابتدای این دهه بارسلونا از خیلی جهات برای هر تیم بزرگ اروپایی یک الگو بود، یک مربی جوان با یک فلسفه مشخص، یک آکادمی پرمحصول و یک استراتژی روشن برای نقل و انتقالات. در واقع رفتن پپ گواردیولا از تیم ب به تیم اصلی در سال 2008 آغاز موفق‌ترین دوره تاریخ باشگاه بود. بارسلونا با هسته مرکزی تشکیل شده از بازیکنان لاماسیا در چهار فصل مربیگری گواردیولا 14 جام برد. حالا بعد از هشت سال، تنها مسی، سرخیو بوسکتس و جرارد پیکه از بازیکنان لاماسیا مانده‌اند و بقیه باشگاه هم نابسامان و آشفته است. کجای کار باشگاه ایراد داشت؟

 

مشکلات مالی

پروژه نوسازی نوکمپ و محیط اطرافش قرار بود سال آینده به پایان برسد اما در واقع هنوز شروع نشده است چون برآورد هزینه آن بین 600 تا 800 میلیون دلار بود و باشگاه از پرداخت آن ناتوان بود. بخشی از این ناتوانی به خاطر شیوع ویروس کرونا است اما بیش از یک دهه است که باشگاه این طرح را مد نظر دارد. شیوع کرونا فوتبال را به حالت نیمه تعطیلی کشاند و درآمد باشگاه‌ها از فروش بلیت و حق پخش تلویزیونی را به صفر رساند.

بارسلونا به طور خاص متضرر شد چون بر اساس گزارش یوفا، بالاترین لیست دستمزد در جهان به بارسا اختصاص دارد و گفته می‌شود به طور متوسط درآمد سالانه بازیکنان بارسلونا 3/12 میلیون دلار است. دستمزدهای این باشگاه برای تیم‌های مختلف ورزشی که شامل بسکتبال و هندبال نیز می‌شود، در خرداد سال گذشته 671 میلیون یورو بوده که بیشتر آن صرف تیم فوتبال می‌شود. هزینه‌ها تا جایی بالا رفت که بازیکنان در ماه مارس تا 70 درصد دستمزد خود را بخشیدند. بارسلونا تنها تیمی نبود که متضرر شد اما بیشترین آسیب را از این ویروس دید.

 

 خریدهای گران

این مشکلات شاید ریشه در فاصله گرفتن بارسلونا از آوردن بازیکنان لاماسیا به تیم اول داشت. این آکادمی ستاره‌هایی مانند مسی، گواردیولا، آندرس اینیستا و ژاوی را پرورش داده اما بارسلونا با تغییر رویه خود با پرداخت حق انتقال و دستمزدهای گزاف، ستاره‌های ثابت شده را خرید. گفته می‌شود بارسلونا از فصل 2014-2013 بیش از یک میلیارد دلار برای خرید بازیکنان پول داده. فروش نیمار به پاری‌سن‌ژرمن با 263 میلیون دلار به طور موقت این شکاف را پوشش داد اما باشگاه فوراً این پول را در تلاش برای یافتن جانشین او هدر داد. 170 میلیون دلار برای فیلیپه کوتینیو که به بایرن‌مونیخ قرض داده شد و 120 میلیون دلار برای عثمان دمبله که با مصدومیت‌های طولانی در این سه فصل تنها 74 بازی برای بارسلونا انجام داده. آخرین خرید بزرگ هم آنتوان گریزمان با 135 میلیون دلار بود که تا به حال هیچ شباهتی به ستاره اتلتیکومادرید نداشته. از جمله اشتباهات مالی بارسلونا فروختن آرتور آینده‌دار و جوان به یوونتوس و در عوض گرفتن میرالم پیانیچ 30 ساله بوده. این خریدهای اشتباه نه تنها روی تیم، نتایج و منابع مالی‌اش تأثیر منفی گذاشته بلکه هویت بارسلونا را نیز مخدوش کرده است.

 مردن روح باشگاه

در سال 2012 بعد از رفتن گواردیولا، جانشین او در دیدار با لوانته 11 بازیکن را به زمین فرستاد که همه از محصولات لاماسیا بودند. بارسلونا با چهار گل به پیروزی رسید و این افتخار بزرگ در اروپا به نام بارسلونا ثبت شد که آکادمی در مرکز موفقیت‌هایش قرار دارد و این استاندارد طلایی الهام‌بخش سایر باشگاه‌ها شد. مسی، بوسکتس، پیکه و خوردی آلبا از آن تیم باقی مانده‌اند اما سرعت خط تولید لاماسیا به شدت کاهش یافته. ماسیا می‌گوید: «وقتی گواردیولا مربی بود همه چیز برای بازیکنان جوان و مستعد آسانتر بود اما با رفتن پپ، مربی‌های بعدی فقط می‌خواستند نتیجه بگیرند و هیأت مدیره باشگاه هم مجبورشان نکرد که بازیکنان لاماسیا را امتحان کنند و رشد بدهند بنابراین روح باشگاه مُرد. بارسلونا که شعارش «بیشتر از یک باشگاه» بود یک باشگاه ساده با تیم فوتبال خوبی شد که هویتش را از دست داده بود.» تمرکز مقامات باشگاه بر روی خریدهای گرانقیمت قرار گرفت به جای تقویت استعدادهای بومی و این دلیلی شد برای آنکه بازیکنان مستعد به تیم‌های دیگر بروند. انتقال سسک فابرگاس به آرسنال در سال 2003 به عنوان بازیکنی 16 ساله بارزترین نمونه این انتقال‌ها است. اریک گارسیا مدافع منچسترسیتی، ژاوی سیمونز هافبک پاری‌سن‌ژرمن و مارک خورادو از منچستریونایتد سه تا از بااستعدادهای لاماسیا هستند که ریشه خود را ترک کرده‌اند.

 

مسی در برابر هیأت مدیره

مسی به رکورد هفت عنوان آقای گل لالیگا رسید اما متأسفانه در این فصل بخشی از انرژی خود را صرف مبارزه‌های بیرون زمین کرد. در بهمن مسی که معمولاً خیلی با صراحت حرف نمی‌زند، آشکارا از اریک آبیدال مدیر ورزشی باشگاه انتقاد کرد که بازیکنان تیم را متهم کرده بود زمینه اخراج ارنستو والورده را فراهم کردند. خوسپ بارتومئو رئیس باشگاه با این دو جلسه گذاشت و قضیه را فیصله داد اما بعد از آن مسی دو بار دیگر نارضایتی خود را نسبت به باشگاه علنی کرده؛ یکی در مذاکرات کاهش دستمزد و دیگری بعد از باخت شوکه‌کننده اخیر به اوساسونا. ماسیا ادامه می‌دهد: «مسی 15 سال عملکرد خیلی خوبی داشته و باعث شده رئیس، بازیکنان و هر کسی که اطرافش بوده، کارشان را بهتر انجام دهند. به خاطر تأثیرگذاری‌اش می‌توانست نبود مدیریت باثبات در باشگاه را جبران کند اما حالا کم‌کم افت کرده و همه مشکلات از همین جا شروع می‌شود. در همان بهمن، هواداران خواهان استعفای بارتومئو شدند بعد از آنکه مشخص شد رئیس یک شرکت استخدام کرده تا به بازیکنان این تیم در شبکه‌های اجتماعی حمله کند البته رئیس همه چیز را تکذیب کرد. به هر حال یک سال بیشتر از ریاست او نمانده و از نظر هواداران انتخابات سال 2021 اهمیت زیادی دارد. در میانه شیوع ویروس کرونا شش عضو ارشد هیأت مدیره بارسلونا پس از انتشار نامه تند و انتقادآمیز به بارتومئو از سمت خود استعفا کردند اما باشگاه گفت این استعفاها به دلیل تغییرات مدیریتی مدنظر بارتومئو صورت گرفته است.

 

تقصیر لئو نیست

فابرگاس می‌گوید هر تیمی که مسی دارد، می‌تواند برنده شود و شکل جدید لیگ قهرمانان که بازی‌ها به صورت تک حذفی برگزار می‌شود، به بارسلونا کمک می‌کند: «لئو فصل خیلی خوبی داشته. مردم هرچه می‌خواهند بگویند؛ من همه بازی‌ها را می‌بینم. او در بدترین فصلش 25 گل زده و 21 پاس گل داده. من در بهترین فصلم رویای چنین آماری را دارم. با توجه به شرایط فعلی و نحوه خاص برگزاری لیگ قهرمانان این تیم می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد اما در لیگ که یک رقابت مستمر و باثبات است تنها اتکا به مسی کافی نیست و همه باید در سطح خوبی قرار بگیرند، این تقصیر مسی نیست.» حالا ناپولی را برده‌اند و بحران کمی به تعویق افتاده هرچند خیلی دور نشده است.

منبع: CNN

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز