خبرگزاری کار ایران

ماجرای جهانخبش، داماش و حق رشد؛ پولی که می‌تواند فوتبال را زنده کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۵۱۷

مهاجم ایرانی برایتون درگیر پرونده پرداخت حق رشدش به داماش است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ساعتی قبل فدراسیون فوتبال اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در خصوص پرونده علیرضا جهانبخش و شکایت باشگاه داماش از او بابت حق رشد مشارکت انتقالش به تیم‌های مختلف بود.

فوتبالدوستان اولین بار به واسطه سعید آذری و استفاده او از قانون حق رشد بازیکنان با این واژه در فوتبال آشنا شدند ولی این آپشن به عنوان یکی از منابع مهم درآمدزایی باشگاه‌ها در سراسر جهان شناخته می‌شود و در این مدت در فوتبال ایران هم به خوبی باب شده است.

حق رشد مشارکتی بازیکنان به معنی سهم باشگاه پرورش دهنده او از قراردادهای آتی این بازیکن با باشگاه‌های بعدی است که درصدی از قرارداد وی را شامل می‌شود و هرچقدر بازیکن موقعیت بهتری پیدا کند و قراردادهای مالی بهتری برایش پیش بیاید به همان نسبت حق رشد تیم پرورش دهنده این بازیکن هم بالاتر می‌رود ولی این موضوع منوط به قید شدن و فعال بودن آپشن حق رشد در قرارداد اولیه است که اگر وجود داشته باشد تا پایان عمر فوتبالی بازیکن و تمام قراردادهای حرفه‌ای او را شامل می‌شود.

برای مثال پیانیچ که به تازگی به بارسلونا پیوسته است و حالا باشگاه یوونتوس در مجموع 3 میلیون یورو از مبلغ انتقال این هافبک بوسنیایی از 60 میلیون یورو را باید به باشگاه‌های پیشین این بازیکن بدهد که عبارتند از رم (600 هزار دلار)، المپیک لیون (450 هزار یورو)، متس (1.05 میلیون یورو) و شیفلانگ لوکزامبورگ (900 هزار یورو) که نشان می‌دهد انتقال وی به بارسا برای 5 تیم قبلی او سود مالی داشته و برای مثال شیفلانگ لوکزامبورگ که اولین آپشن حق رشد پیانیچ را پرداخت کرده از 4 قرارداد بعدی او سود مالی برده است.

این موضوع در مورد جهانبخش و انتقالش از داماش به باشگاه‌های اروپایی هم صدق می‌کند و فدراسیون فوتبال از همین رو به دنبال پیگیری پرونده حق رشد این بازیکن است.

جهانبخش از داماش تهران و گیلان به نایمنخن، آلکمار و برایتون منتقل شده و باید بابت این انتقال‌ها درصدی مطابق قرارداد به شرکت داماش بدهد و با توجه به منحل شدن تیم داماش، فدراسیون فوتبال به عنوان نماینده حقوقی پیگیر حق رشد این بازیکن است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز