خبرگزاری کار ایران

احتکار فرم ثبت‌نام ریاست فدراسیون فوتبال، بحرانی به سمت مهندس انتخابات

asdasd
کد خبر : ۸۶۳۹۳۱

سیستم تقسیم فرم در معادلات انتخابات فدراسیون فوتبال همواره با ابهامات بسیار زیادی رو به رو بوده است چون جریانی که اداره فوتبال ایران را بر عهده دارد.

به گزارش ایلنا، لابی و قدرت مهندسی آرا در انتخابات فدراسیون فوتبال حرف اول را مثل تمام انتخابات‌های دیگر می‌زند. پس کرسی قدرت به فردی می‌رسد که فکر همه چیز را کرده باشد؛ حتی حذف کردن رقبای خود از راه قانون! قطعاً برای آنهایی که از قوانین و اساسنامه اطلاعی ندارند به راحتی قابل باور نیست که بدانند مکانیزم برگزاری انتخابات فدراسیون این اجازه را به افراد می‌دهد که علاوه بر برنامه‌ریزی برای رسیدن به موفقیت، مقدماتی را فراهم کنند که تا قبل از فرا رسیدن رأی‌گیری در مجمع انتخاباتی یک یا چند نفر از رقبای جدی خود را حذف کنند. جالب اینجاست که هیچ‌وقت هم به این موضوع بسیار مهم در فوتبال کشور توجه زیادی نمی‌شود.

طبق بند 2 ماده 33 اساسنامه، هر یک از نامزدهای ثبت‌نام کننده برای بخش ریاست فدراسیون در مرحله اول‌، در مرحله دوم باید فرم معرفی‌نامه از 10 نفر از اعضای مجمع عمومی را به دبیرخانه انتخابات ارائه بدهند. اگر حدنصاب فرم‌های یک نامزد به عدد 10 نرسد در همان مرحله به صورت رسمی از گردونه رقابت حذف خواهد شد. به همین دلیل معمولاً رقابت اصلی برای پیروزی در انتخابات ریاست در همین مرحله گرفتن فرم از مجمع شکل می‌گیرد و تا حدود بسیار زیادی سرنوشت انتخابات و شانس پیروزی نامزدهای مختلف نیز مشخص می‌شود.

قانون انتخابات فدراسیون می‌گوید هر یک از اعضای مجمع 75 نفره، تنها می‌توانند فرم معرفی نامزد ریاست را برای یک نفر پر کنند. ضمن اینکه هیچ محدودیتی برای گرفتن بیشتر از 10 فرم برای نامزد‌ها در نظر گرفته نشده است. به این ترتیب هر نامزدی که با اعضای مجمع رابطه و همکاری بیشتری داشته باشد به راحتی می‌تواند با گرفتن فرم‌های بیشتر، شانس رقبای دیگر را برای حضور در انتخابات کمتر کند.

البته بد نیست بدانید همین حالا هم برخی از نامزدهای ریاست به خاطر لابی گسترده با اعضای مجمع اکثریت فرم‌های معرفی‌نامه را در اختیار خودشان دارند و حتی بیشتر از 20 فرم هم برای خودشان دست و پا کرده‌اند اما برخی دیگر از افرادی که خواهان شرکت در انتخابات هستند، حتی نتوانسته‌اند ده فرم معرفی‌نامه حداقلی در نظر گرفته شده در قانون را برای خود آماده کنند و ممکن است تا روز آخر هم نتوانند این کار را انجام بدهند. به طور مثال یکی از اعضای شناخته شده هیأت مدیره یکی از باشگاه‌های لیگ برتری برای گرفتن معرفی‌نامه با 5 نفر از باشگاه‌های لیگ تماس گرفته اما متوجه شده که آن باشگاه‌ها همه می‌خواهند فرم معرفی‌نامه را به یک نامزد دیگر بدهند!

به همین ترتیب گویا بحران مهندسی فرم‌های معرفی‌نامه به ساختمان وزارت ورزش هم رسیده است و باید دید مسئولان ورزش ایران در صورت تبدیل شدن این جریان به یک بحران چه سیاستی در رابطه با آن در پیش می‌گیرند.

با این سیستم اجرایی اگر هر نامزد فقط بتواند 10 فرم از مجمع عمومی بگیرد، ‌نهایتاً با توجه به مجمع 75 نفره فدراسیون تنها 7 نامزد می‌توانند برای ریاست ثبت نام قطعی کنند.

منتهی از آنجایی که می‌گویند راه حل برخی از مشکلات حذف آنها است، برخی از نامزدها که قدرت لابی زیادی دارند از همین حالا به فکر خلوت کردن انتخابات ریاست هستند. آنها از قدرت و اعتبار خودشان به بهترین شکل برای حذف رقبای دیگر استفاده و با پدیده احتکار فرم مقدماتی را فراهم می‌کنند که حتی بسیاری از رقبای گردن کلفت هم نتوانند وارد عرصه رقابت شوند و مدارک خود را تکمیل کنند.  به همین ترتیب در بهترین حالت در انتخابات 25 اسفند فدراسیون خیلی بعید است که شاهد حضور بیش از 3 یا 4 نامزد ریاست باشیم که تعدادی از آنها هم احتمالاً در یک جریان و عضو یک ائتلاف خواهند بود.

سیستم تقسیم فرم، در معادلات انتخابات فدراسیون فوتبال همواره با ابهامات بسیار زیادی رو به رو بوده است چون جریانی که اداره فوتبال ایران را بر عهده دارد می‌تواند با اتکا به ارتباط کاری شکل داده با اعضای مجمع در طول 4 سال، همواره اکثریت این فرم‌ها را در اختیار خودش قرار دهد و حتی مقدماتی را فراهم کند که چه افرادی وارد انتخابات بشوند یا نشوند.

این قانون چه خوب باشد و چه بد‌، مهم‌ترین رکن انتخابات فدراسیون فوتبال است. با پایان پروسه ثبت نام از نامزدها، گزارشی کامل از پرونده برنده و بازنده‌های فرم‌های انتخاباتی برای شما منتشر خواهیم کرد. فعلاً هنوز نامزدها زمان برای گرفتن فرم دارند!

 

گزارش: حسین قهار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز