خبرگزاری کار ایران

منتظر تغییر نتایج گل‌گهر نباشید؛ از خلعتبری تا موتومبا و قهرمانی فولاد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۰۰۲۸

جنجال بازیکن گابنی گل گهر که کار را به شکایت سه باشگاه از این تیم سیرجانی کشانده موارد مشابهی در گذشته هم در فوتبال ایران داشته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، ماجرای استفاده تیم گل گهر از بازیکن گابنی در ترکیب اصلی خودش در سه دیدار استقلال، پیکان و سپاهان و شکایت این سه باشگاه از حضور وی که با درخواست 3-0 شدن نتایج بازی‌ها همراه بوده، در هفته‌های اخیر تبدیل سوژه بحث اهالی فوتبال و رسانه‌ها شده و واکنش‌های مختلفی به همراه داشته است.

استناد به بندی از آیین نامه که در آن استفاده از بازیکن غیر مجاز منجر به تغییر نتیجه بازی می‌شود موردی است که منجر به شکایت این سه باشگاه از اریک باینامایی شده که صلاحیت حضور او در لیگ برتر و صدور کارت بازی وی محل سوال است و روز دوشنبه جلسه‌ای در کمیته انضباطی با حضور نمایندگان 4 باشگاه برگزار شد تا صحبت‌ها و ادله‌های طرفین دعوا شنیده شود و بر اساس ان حکم صادر شود.

با وجود اینکه مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی هنوز رای خود را در خصوص این پرونده اعلام نکردند ولی با مراجعه به موارد مشابه قبلی در فوتبال ایران می‌شود به این نتیجه رسید که حق با کدام‌ طرف است و رای احتمالی چه خواهد بود.

 

ماجرای موتومبا

منتظر تغییر نتایج گل‌گهر نباشید؛ از خلعتبری تا موتومبا و قهرمانی فولاد

در لیگ چهاردهم بود که تیم راه آهن تهران از بازیکنی به نام موتومبا در ترکیب خود استفاده کرد و بعداً شبهاتی در مورد اینکه امضای قراردادش با این باشگاه به عنوان بازیکن آزاد درست بوده یا نه شکل گرفت و از همین رو باشگاه پیکان از وی شکایت کرد تا به این واسطه نتایج تیم با حضور وی تغییر کند.

کمیته انضباطی در آن مقطع رای به تغییر دیدارهایی که این بازیکن در ترکیب راه آهن حضور داشته داد و بدین ترتیب این تیم به لیگ دسته اول سقوط کرد ولی پس از آن کمیته استیناف با توجه به قوانین داخلی و بین المللی و تفاوتی که میان بازیکن فاقد صلاحیت و بازیکن غیر مجاز وجود دارد این حکم را برگردانده و بدون اینکه بازی‌ها 3-0 شود راه آهن را به لیگ برتر بازگردانده و پیکان راهی لیگ یک شد.

 

پرونده خلعتبری

منتظر تغییر نتایج گل‌گهر نباشید؛ از خلعتبری تا موتومبا و قهرمانی فولاد

بازیکن با تجربه این روزهای سپاهان هم مشکلاتی در زمان پیوستنش به پرسپولیس داشت که شبهات قانونی به آن وارد بود. زمانی که خلعتبری با عجمان امارات قرارداد امضا کرد مدتی بعد نام لیگ این کشور به نامی مجعول تغییر پیدا کرد که طی آن حضور بازیکنان ایرانی در آن غیر قانونی اعلام شد. مسئولان پرسپولیس سعی داشتند رضایت باشگاه عجمان برای جذب این بازیکن را جلب کنند و رقمی سنگین برای گرفتن رضایت نامه او پرداخت کردند ولی مشکلی که وجود داشت فسخ قرارداد او بعد از بسته شدن پنجره بود که حضور او در پرسپولیس را غیر قانونی جلوه می‌داد ولی با توجه به اینکه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال برای او کارت بازی صادر کردند، بعداً پیگیری‌ها و شکایت‌ها برای تغییر نتیجه بازی‌ها به جایی نرسید.

 

* فولاد، قهرمانی و کارت‌های پایان خدمت

منتظر تغییر نتایج گل‌گهر نباشید؛ از خلعتبری تا موتومبا و قهرمانی فولاد

فولاد در لیگ سیزدهم در حالی به قهرمانی رسید که چند روز بعد از بالا بردن جام جنجالی جدید در فوتبال ایران علیه این تیم شکل گرفت. ماجرای جعلی بودن مدارکی که چند بازیکن این باشگاه برای کارت پایان خدمت خود ارائه داده بودند نشان می‌داد این نفرات در فصلی که برای فولاد به میدان رفتند و قهرمانی سرخ‌پوشان اهوازی را رقم زدند سرباز بودند و اجازه بازی در این تیم را نداشتند.

باشگاه پرسپولیس آن زمان با مدیریت علیرضا رحیمی مدعی بودند که قهرمانی باید از این تیم پس گرفته شود و سرخپوشان پایتخت که تیم دوم جدول بودند جام را بالای سر ببرند. نفراتی مقلا بختیار رحمانی، آرش افشین، ساسان انصاری، سروش رفیعی، میلاد غریبی، سعید حلافی و... نفراتی بودند که چنین مشکلی داشتند و کارت پایان خدمت آنها باطل شد و فصل بعد ناچاراً به تراکتورسازی تبریز که در آن مقطع تیم نظامی بود رفته تا خدمت خود را در این تیم سپری کنند.

با وجود پیگیری‌های فراوان ولی نتیجه هیچ دیداری تغییر نکرد و این پرونده که حتی به مراجع بین المللی فوتبال هم کشیده شد منجر به پس گرفتن قهرمانی فولاد که با اختلاف 2 امتیاز نسبت به پرسپولیس آن را کسب کرده بود نشد تا مشخص شود در موارد این چنینی نتیجه بازی تغییر نمی‌کند.

 

بازی‌های گل گهر 3-0 می‌شود؟

شواد و قرائن نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. طبق گفته کارشناسان حقوقی ورزشی بحث بازیکن فاقد صلاحیت با بازیکن غیر مجاز متفاوت است و همین موضوع که تبدیل به ابهامی در آئیین نامه داخلی شده شبهاتی ایجاد کرده و چند باشگاه را مدعی تغییر نتیجه بازی کرده است.

طبق قوانین موجود بازیکن غیر مجاز شامل مواردی می‌شود که به باشگاه ابلاغ می‌شود مثل محرومیت انضباطی یا 3 اخطاره و اخراج شدن در یک بازی و اینکه به باشگاه ابلاغ شود اجازه استفاده از بازیکنی را ندارد و اینکه بازیکنی کارت بازی بگیرد و به او اجازه بازی داده شود ولی بعداً مشخص شود صلاحیت بازی نداشته او را تبدیل به بازیکن فاقد صلاحیت می‌کند که بحثش با بازیکن غیر مجاز متفاوت است. در این صورت احتمال ابطال کارت بازی او و جلوگیری از ادامه حضور او در ترکیب تیم در آینده وجود دارد و ممکن است اریک بایناما دیگر نتواند برای گل گهر بازی کند ولی تغییری در نتیجه بازی رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز