خبرگزاری کار ایران

تولید سالانه ۱۲۵ میلیون دلار کاتالیست بومی تا پایان ۱۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۸۶۰۲۹۱

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰، سالانه حدود ۱۲۵ میلیون دلار کاتالیست در کشور تولید می‌شود و به مصرف می‌رسد.

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، علی پژوهان در آیین بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید به فعالیت‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اشاره و اظهار کرد: این شرکت مسئولیت تدوین دانش فنی تولید محصولات پتروشیمیایی را برعهده دارد که به تبع آن روی کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی راهبردی، تدوین دانش فنی صنایع تکمیلی و بهینه‌سازی و رفع مشکلات فرآیندی واحدهای تولیدی نیز کار می‌کند.

وی با بیان اینکه در صنعت پتروشیمی ۴۰ گروه کاتالیستی مصرف می‌شود و ارزش آنها سالانه حدود ۲۶۰ میلیون دلار است، افزود: از این تعداد، ۱۶ گروه کاتالیستی به ارزش سالانه حدود ۱۰۵ میلیون دلار بومی شده و در صنعت استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود ۹ گروه دیگر از این ۴۰ گروه به ارزش سالانه حدود ۱۱۰ میلیون دلار تا پایان سال ۱۴۰۰ به تولید برسند، ادامه داد: بنابراین برآورد می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۵ میلیون دلار در سال کاتالیست در کشور تولید شود و به مصرف برسد.

پژوهان تأکید کرد: ۱۵ گروه کاتالیستی باقیمانده نیز در مرحله تحقیق و توسعه هستند که این گروه‌ها جزو کاتالیست‌های راهبردی نیستند و مقادیر مصرفی آنها نیز بسیار کم است.

وی به رونمایی از قراردادهایی که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان هلدینگ HNT انجام شده، اشاره و اظهار کرد: کاتالیست‌های سنتز آمونیاک، متاناسیون، انتقال آب-گاز در دمای پایین و بالا، سنتز متانول، ریفرمینگ خشک گازطبیعی و کاتالیست اتیلن اکساید از جمله این قراردادهاست.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و بهزاد محمدی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی روز گذشته پس از بهره‌برداری از فاز دوم پتروشیمی تخت جمشید از مرکز ماهشهر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بازدید کردند و پس از آن از قراردادهای این شرکت با هلدینگ HNT رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز