خبرگزاری کار ایران

برگزاری همایش نقش زنان در دفاع مقدس در کیش

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۵۵۵۰

در قالب رویداد «سپید-آبی، سپید صلح؛ آبی آرامش» همایش نقش زنان در دفاع مقدس در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ این رویداد جمعه شب در محل سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره به میزبانی معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با حضور سعیدپورعلی، معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان، محمد ثاقب فرد، سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، شیخ یعقوب شمس، امام جمعه اهل تسنن، سرهنگ پاسدار، محمد میرزاده و جمعی از بانوان جزیره شکل اجرایی به خود گرفت.

در مراسم یاد شده انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما و رزمنده دفاع مقدس؛ مریم برادران، استاد دانشگاه و‌ نویسنده کتاب‌هایی با موضوع جنگ تحمیلی همچون «اینک شوکران» و «نا» و صفیه باروتکوب، مادر شهید والامقام فرشاد پورمقدم که رهبر معظم انقلاب با نوشته‌ای بر روی عکسی که کنار این شهید نشسته‌اند؛ آرزوی محشور شدن با وی را می‌کنند، به عنوان مهمان ویژه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست عالمه خسروی، رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش ضمن خوشامدگویی به حضار، به دوشادوش بودن زنان و مردان در ایام دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برای به اهتزاز درآمدن پرچم ایران اسلامی و حفظ امنیت کشور، زنان برگ زرینی در دفاع مقدس را رقم زدند.

وی اضافه کرد: زنان کشورمان در راه آرمان و عقیده خود از عواطف و احساسات خویش چشم‌پوشی کردند و با پیروی از مکتب عاشورایی در صحنه حضور داشتند.

خسروی خاطرنشان کرد: باید از زنان به عنوان سربازان گمنام دفاع مقدس یاد کرد که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در این ایام نقش پررنگی داشتند.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: شاید اگر صبوری، عزم و استقامت زنان نبود شاهد چنین پیروزی شگفت‌آفرینی در جنگ تحمیلی نبودیم.

وی با بیان اینکه ۱۷هزار شهید، جانباز و آزاده‌ی زن در دفاع مقدس به نظام مقدس جمهوری اسلامی تقدیم شده است، عنوان کرد: این عدد گواه بارز نقش بزرگ زنان در جنگ است.

 محمد ثاقب فرد، سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز پیام دکتر جعفر آهنگران، رییس هیات مدیره و مدیرعامل این سازمان را برای این رویداد قرائت کرد.

در ادامه انسیه شاه حسینی، کارگردان سینمای دفاع مقدس با اشاره به اینکه فیلم «شب بخیر فرمانده» به زندگی واقعی خود پرداخته است، بیان کرد: امام خمینی (ره) به من و امثال من هویت داد و بعد از پیروزی انقلاب ما انسان‌های آرمانخواهی شدیم.

وی از خاطرات حضورش در جبهه‌های جنگ و لشگر پیاده ۲۱ حمزه گفت و خاطرنشان کرد: این فراز حضرت امام خمینی که فرمودند «جنگ نعمت است» در زندگی من مصداق عینی پیدا کرد و جنگ به آدمهایی مثل من سیلی محکمی زد و در واقع در جبهه دوباره متولد شدم.

شاه حسینی افز‌ود: جنگ‌های مختلف در سیرت‌ها معنا پیدا می‌کنند؛ خانم‌ها در دفاع مقدس حضور مختلفی داشتند و به عقیده من قهرمان‌ترین‌ها مادرانی هستند که فرزندان و همسران خود را به جنگ فرستادند.

شیخ یعقوب شمس، امام جمعه اهل تسنن کیش نیز با اشاره به نقش تاثیرگذار زنان در تاریخ معاصر و دفاع مقدس، گفت: در رویدادهای بسیاری همچون جنبش تنباکو، نهضت مشروطه، کشف حجاب و ... زنان پا به پای مردان حضور داشتند.

شمس ادامه داد: در ۸سال دفاع مقدس نیز ۶هزار و ۴۲۸ زن شهید داشتیم که از این تعداد ۶۰۰نفر رزمنده بودند.

امام جمعه اهل تسنن جزیره بیان کرد: زنان کشور، سربازان گمنام جنگ بودند که برخی در قسمتهایی مثل تدارکات یا پرستاری حضور غیر مستقیم داشتند و برخی دیگر نیز رزمنده بودند.

وی خاطرنشان کرد: دنیا باید بداند اگر منطقه‌ای برای آبادانی نقش زنان را نادیده بگیرد روی موفقیت و استقلال را نخواهد دید.

مریم برادران، استاد دانشگاه و نویسنده نیز گفت: اگر زنان در دفاع مقدس حضور نداشتند، نقش‌آفرینی مردان در جنگ تحمیلی اینقدر ظهور پیدا نمی‌کرد.

برادارن ادامه داد: به عقیده من نقطه مشترک زنان دفاع مقدس این بود که خودخواه نبودند و بزرگترین ویژگی ایشان در احترام، فهم و دوست داشتن دیگری بود که همین موضوع آنها را متفاوت می‌کرد و جامعه امروز نیازمند چنین دگردوستی‌هاست.

وی همچنین بخش کوتاهی از کتاب «منوچهر مدق» به روایت فرشته ملکی، همسر این شهید را خوانش کرد.

در ادامه این نشست صفیه باروتکوب، مادر شهید فرشاد پورمقدم هم از خاطرات این شهید والامقام گفت و خاطره دست‌نوشته‌ی رهبر معظم انقلاب بر عکس فرزندش را روایت کرد.

در پایان این رویداد بعد از تماشای نمایش خیابانی «جای پای فرهاد» به کارگردانی و بازی سیما علیپور، از همسر و مادران شهید جزیره کیش و ۲هنرمند عرصه تیاتر این جزیره تقدیر شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز