خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد :

می‌توانیم جزیره کیش را به عنوان یک پایگاه واکسیناسیون تبدیل کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۶۶۱

پورعلی اعلام کرد: هزینه درمان بیماری کرونا برای کیشوندان و یا کسانی که در جزیره کیش کار می‌کنند و بتوانند سکونت و فعالیت خود را در جزیره کیش اثبات کنند رایگان است.

 سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی و سرپرست معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه به دلیل گسترش ویروس کرونا مجبور به تعطیلی برخی فعالیت‌ها در جزیره کیش شدیم گفت: از دوم اسفندماه 98 تا امروز ما شاهد پنج پیک اپیدمی کرونا در کشور بودیم در 18 ماه گذشته به جز سه ماه اسفند فروردین و اردیبهشت که کاملا لاک داون  شد هرگز به سمت تعطیلی مطلق حرکت نکردیم. در دنیا دو روش برای مبارزه با این بیماری طراحی و پیش بینی شده است روش اول: بحث لاک داون  و قرنطینه است که ایجاد فاصله گذاری اجتماعی و قطع زنجیره انتقال بوده است و ما دو ماه ابتدایی سال 99 این قرنطینه را انجام دادیم و  در دودوره ۱۴ روزه در خرداد ماه ۱۳۹۹ بیمار کرونایی پیدا نکردیم و وضعیت کاملا کنترل شده بود و  در شهریورماه نیز وضعیت تحت کنترل بود و کیش پذیرای گردش گران بود.

پورعلی افزود: واریانت‌های مختلفی که در این اپیدمی اتفاق افتاد باعث شد تا پیک‌های جدیدی اتفاق بیفتد و ما برای اینکه بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم مجبور شدیم تا از روش‌های اعمال محدودیت استفاده کنیم و این در شرایطی بود که هنوز بحث واکسن مطرح نشده بود و ما تاکید خود را بر روی اجرای دقیق پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی گذاشتیم و تا قبل از واریانت دلتا جزیره کیش در بحث میزان بستری و میزان مرگ و میر بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری بود.

وی با اشاره به اینکه راه دوم واکسیناسیون عمومی است گفت: به رغم همه تلاش‌هایی که برای واکسیناسیون عمومی با استفاده از واکسن داخلی و واکسن خارجی شده است هنوز تا رسیدن به مرحله مطلوب که همان واکسیناسیون 70 درصد از جمعیت کشور است راه زیادی وجود دارد و فاصله داریم و ما در بحث واریانت دلتا و گسترش سویه جدید مجبور شدیم که دوباره برخی فعالیت‌ها را متوقف کنیم و 50 درصد پروازها را کاهش دادیم و همان 50 درصد نیز با 60 درصد ظرفیت پرواز می‌کنند و راه دریایی نیز همچنان بسته است و هر چند تمام فضای گفتمانی کشور بر ممنوعیت سفر تاکید دارد اما ما تلاش کردیم که شهریورماه را که ماهی است که سفرها به کیش به صورت طبیعی بیشتر می‌شود را از دست ندهیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه که با تمهیداتی که اندیشیدیم از  بیمارستان  جزیره کیش  ازلحاظ  امکانات، دارو و تجیهزات تقویت شد و علاوه بر بیمارستان مرکز تنفسی بستری در فیاک با ظرفیت 45 تخت آماده بهره‌برداری شده و همچنین 32 تخت در بیمارستان ایرانیان برای بستری بیماران کرونایی در نظر گرفته شده است و امروز در جزیره کیش ما بیماری که نیاز به تخت و مراقبت داشته باشد نداریم که بدون تخت و مراقبت مانده باشد. و هر کسی به بستری و خدمات درمانی دارد از آن بهره‌مند خواهد شد و همچنین با مصوبه‌ای که 25 مرداد صادر شد هزینه درمان بیماری کرونا برای کیشوندان رایگان شد.

وی ادامه داد:‌ کسانی که کیشوند هستند و یا در جزیره کیش کار می‌کنند و بتوانند سکونت و فعالیت خود را در جزیره کیش از راه‌هایی همچون دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا نامه با آن شرکتی که کار می‌کنند اثبات کنند می‌توانند از این خدمات و تسهیلات استفاده کنند. البته این مراحل بعد از بهبودی و درمان پیگیری می‌شود.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که تک تک ما در کنترل بیماری کرونا و کاهش آن نقش داریم و اگر بتوانیم میزان رعایت پروتکل‌ها را به بالای 85 درصد برسانیم ما می‌توانیم جامعه مبتلا را کوچک و کوچک‌تر کنیم و طبیعی است که اگر عدم رعایت افزایش پیدا کند سرعت شیوع بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به سرعت به دنبال واکسیناسیون کیشوندان و کل جزیره کیش هستیم گفت: اگر بتوانیم واکسیناسیون را به سرعت انجام بدهیم قطعا می‌توانیم یک محیط امن را برای سفر ایجاد کنیم و ورود مسافر بسیار راحت‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در اردیبهشت 1400 برای اولین بار بحث تبدیل جزیره کیش به عنوان یک پایگاه برای اجرای طرح واکسیناسیون مطرح شد و در همان مقطع ما این تعهد را دادیم که اگر واکسن را وارد کردیم منطقه محروم استان هرمزگان را به صورت رایگان واکسینه می‌کنیم. فرم‌های مورد نیز تهیه شد و شرکت دارویی معتبری که در جزیره کیش فعال است نیز اعلام آمادگی کرد و این شرکت دارویی با استفاده از ارتباطات بین المللی توانسته بود شرایط ورود یک میلیون دز واکسن آسترازینکا را فراهم کند. وزارت بهداشت اعلام کرد هر واکسنی که از هر  طریقی وارد می‌شود باید ابتدا در اختیار آن وزارتخانه قرار بگیرد و وزارت بهداشت در سطح ملی آن را توزیع کند و نمی‌توان کیش را استثنا کرد و عملا پروژه تبدیل کیش به پروژه واکسیناسیون مورد قبول واقع نشد. و بعد ما دیدیم که برخی کشورهای همسایه از همین طرح واکسیناسیون به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده کردند.

وی ادامه داد: البته همچنان این طرح به قوت خود باقی است که ما می‌توانیم جزیره کیش را به عنوان یک پایگاه واکسیناسیون تبدیل کنیم و به گردشگران واکسن بزنیم و حتی از این امر به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده کنیم و امروز هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی آمادگی اجرای این طرح را دارد و فقط همکاری و همراهی وزارت بهداشت را می‌طلبد. البته به نظر می‌رسد که انعطاف‌هایی در وزارت بهداشت برای عمل به این شیوه واکسیناسیون شکل گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز