خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

«خودروی متصل هوشمند» چیست؟/ همراه اول پیشگام در پروژه خودروی متصل هوشمند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۱۴۰

یک خودروی متصل (connected vehicle)، خودرویی است که می تواند از طریق شبکه ی بی سیم به دیگر ابزارهای نزدیک خود متصل شود.

 به گزارش خبرنگار  ایلنا ،یک خودروی متصل  (connected vehicle)، خودرویی است که می تواند از طریق شبکه ی بی سیم به دیگر ابزارهای نزدیک خود متصل شود. خودروهای متصل عامل مهمی در پیشرفت اینترنت اشیا (IoT) هستند. ضبط پخش صدا در داخل خودرو که به گوشی راننده متصل است و یا اتصال خودرو با خودروهای نزدیک به خود در جاده و خیابان نمونه هایی از خودروهای متصل هستند.

در دنیای اینترنت اشیا که همه ی چیزها به هم متصل هستند حتی خودروهای داخل خیابان، بحث امنیت و هوشمند شدن آن مهم است. خودروهای داخل خیابان و جاده ها با اتصال به هم می توانند به هوشمند شدن ترافیک و تامین امنیت کمک کنند.

یکی از کاربردهای اولیه IoT در امنیت خودروها است، خودروهای که با هم و با خیابان و جاده و دیگر اجزای آن ارتباط دارند و همین اتصال به جلوگیری از تصادفات جاده ای و مسیریابی بهتر کمک می کند.

خودروها با اتصال به شبکه ی بی سیم می توانند با دیگر وسایل نقلیه مانند اتوبوس، کامیون، قطار و… و زیرساخت های موجود در شبکه ارتباط برقرار کنند. خودروها با این اتصال، اطلاعات خود را با دیگر وسایل و تجهیزات موجود در شبکه به اشتراک می گذارند. همچنین اطلاعات دیگر اجزای موجود در شبکه را دریافت می کنند. در نتیجه می توانند با امنیت بیشتری در جاده حرکت کنند.

اگر علایم هشداری در جاده باشد، مثلا محلی که کارگران در آن مشغول به کار هستند و یا مکانی که مدرسه ای در آن وجود دارد و احتمال عبور و مرور بچه ها در آن زیاد باشد، هشدارهایی پیش از ورود به منطقه به خودرو ارسال می گردد.

امروزه با پیشرفت هایی که در زمینه های شبکه های ارتباطی صورت گرفته است، خودروها با اتصال به این شبکه های سریع و هوشمند می توانند از قابلیت هایی مانند زیر استفاده کنند:

1.  برنامه ریزی برای مسیر با توجه به شرایط جاده و ترافیک

2.  پیشنهاد مسیری بهتر برای کاهش حجم ترافیک در یک مسیر خاص

3. مطلع ساختن راننده از مسیرهایی که در آن تصادف رخ داده است

4. مطلع کردن راننده از اینکه مسیر را اشتباه رفته است

5. کنترل خودکار یا نیمه خودکار و...

 

همراه اول، پیشگام در پروژه خودروی متصل هوشمند

همراه اول در راستای تحقق اهداف کلان کشور برای هوشمندسازی صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها، ارائه محصولات متنوع و افزایش کارآیی، غلبه بر مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی و در نهایت ایجاد بازارهای جدید در ‌عرصه «خودروهای متصل هوشمند»، چندی پیش با دو خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو و سایپا) همکاری مشترک تعریف کرد.

اپراتور اول تلفن همراه به عنوان بازیگر اصلی پیاده سازی این پروژه می تواند به توانمندسازی زیست بوم کسب و کارهای حوزه حمل و نقل هوشمند بپردازد و در کنار آن بازارسازی جهت ارائه خدمات و داده های هدفمند به کسب و کارهای حوزه حمل و نقل و همچنین ایجاد سکوهای باز انتشار داده های پردازش شده جهت استفاده و بکارگیری در حوزه های پژوهشی را داشته باشد.

همچنین در طی این مسیر امکان بهره برداری از ظرفیت های پلتفرم اینترنت اشیاء و توسعه آن محقق می شود؛ با توجه به اینکه ارائه خدمات اینترنت اشیاء یکی از برنامه های راهبردی پنج ساله همراه اول است و از این رو برنامه طراحی و پیاده سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء در دستور کار مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه قرار دارد، چنین پروژه ای قطعا کمک کننده و تسهیلگر خواهد بود.

 در همین راستا همراه اول با سرمایه گذاری گسترده اقدام به طراحی و پیاده سازی پلتفرم جامع اینترنت اشیاء با استفاده از توان داخلی و رعایت تمامی الزامات و استانداردهای بین المللی کرده است که می تواند در پروژه خودرو متصل نیز بکار گرفته شود. با توجه به پوشش گسترده شبکه همراه اول در مقایسه با سایر اپراتورها، در بخش های گسترده از مناطق برون شهری و جاده های محلی، مشترکان سایر اپراتورهای کشور از شبکه همراه اول برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

این امکان بدلیل ارائه رومینگ بین اپراتورها و فراهم شدن امکان استفاده مشترکان از شبکه سایر اپراتورها تعریف شده است؛ لیکن درباره سیمکارت های با کاربرد اینترنت اشیاء، شرایط متفاوت است و امکان رومینگ وجود ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز