خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر:

کرونا بخشی از زندگی امروز شده و باید درکنارش باشیم

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۱۷۳

«محمدجواد حق‌شناس» معتقد است: بشر باید بتواند به نیازهای درونی هنری و فرهنگی‌اش را مانند سایر نیازها پاسخ دهد اما در این روزها به دلیل شیوع کرونا نمی‌تواند این نیاز را متوقف کند به همین دلیل باید بتواند با وجود کرونا آن را بازتعریف کند.

«محمدجواد حق‌شناس» (رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، برپایی آنلاین جشنواره‌های هنری مانند چهاردهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» را حامل این پیام مهم به جامعه دانست که «با تجدیدنظر در برنامه‌هایمان می‌توانیم نیازهای بشر را با توجه به شرایط کرونایی بازتعریف کنیم.»

حق‌شناس تشریح کرد: من فکر می‌کنم این روزها هم مردم به عنوان مخاطبان و مصرف‌کنندگان نهایی محصولات فرهنگی و هنری و اندیشه‌ای، هم تولیدکنندگان و خالقان هنر، متولیان امر در دولت و مراکز دانشگاهی و نیز انجمن‌های فرهنگی و هنری باید این موضوع را مورد عنایت و توجه قرار دهند که بیش از یک سال است که دنیا با پدیده کرونا روبه‌رو شده و اهمیتش آنقدر زیاد بوده که همه حوزه‌های زندگی انسان معاصر را تحت تاثیر خود قرار داده است و دیگر نمی‌توان مانند قبل، به تولید و عرضه محصول فرهنگی پرداخت.

او ادامه داد: شاید همه ما در تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی با این جمله مواجه شده باشیم که: «ما کرونا را شکست می‌دهیم» من می‌خواهم بگویم که این عبارت به نوعی یک نگاه سخت‌افزارانه و جنگی نسبت به پدیده‌ای دارد که در طبیعت متولد شده و خودش را به بشر و جهان امروز تحمیل می‌کند؛ شاید نیازمند یک تغییر جدی در نگاه‌مان نسبت به این قضیه باشیم. آیا نباید به این بیاندیشیم که باید بتوانیم با کرونا زندگی کنیم؟ کرونا به هرحال بخشی از زندگی بشر در سراسر کره زمین شده و آثار و تبعاتش را از کاخ سفید تا گوشه دور افتاده‌ای در روستاهای افریقا گذاشته است.

عضو شورای شهر تهران با طرح این سوال که در مقابله با این پدیده باید چه کار کنیم؟ گفت: شاید ما نیازمند یک تجدیدنظر در رویکرد خود نسبت به همه مسائل باشیم. بشر باید بتواند به نیازهای درونی هنری و فرهنگی‌اش مانند سایر نیازها پاسخ دهد. قطعا نمی‌تواند این نیاز را متوقف کند اما باید بتواند با وجود کرونا آن را بازتعریف کند. اگر این بازتعریف را در دستور کار بگذاریم دیگر هیچ جشنواره‌ای تعطیل نخواهد شد و هیچ سینمایی بسته نمی‌شود و تئاتر و موسیقی همچنان می‌توانند به کار و تولید فکر و اندیشه و شادی خود ادامه دهند.

او همچنین درباره وظیفه نهادهای دولتی و عمومی در کاهش این بحران عمومی و کمک به هنرمندان گفت: شورای شهر در کنار سایر حوزه‌های تصمیم‌گیر تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا در وهله اول سلامت شهروندان را مورد توجه قرار دهد و در عین حال بتواند کمک کند که آرام آرام با این واقعیت در سطح جامعه روبه‌رو شویم که خودمان را با شرایط جدید تطبیق دهیم. جوامعی که توانسته‌اند به درک درستی از کرونا برسند، با کم‌ترین آسیب هم از این بحران عبور کرده‌اند. بنابراین نحوه مواجهه با این ماجرا خیلی می‌تواند مهم باشد.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نگاه و توجه مسئولان و تصمیم‌سازان را به این جلب می‌کنم که کرونا فقط پدیده‌ای پزشکی نیست و نحوه مقابله و کنترل آن هم تنها برعهده پزشکان و درمانگران قرار ندارد؛ کرونا بیش از هر چیز پدیده‌ای اجتماعی و فرهنگی است که مردم در مقابله با آن باید یاد بگیرند که با انجام درست پیشگیری‌ها مبتلا نشوند و در صورت ابتلا، چگونه دیگران را از این بیماری محفوظ نگه دارند. این رفتارها ریشه در فرهنگ جوامع و مدیریت قدرتمند و هوشمند جامعه و همچنین نحوه نگرش مدیران به انسان‌ها و جامعه‌شان دارد.

حق‌شناس تصریح کرد: معتقدم جامعه هنری و هنرمندان که مخاطبان زیادی در جامعه دارند باید این گفتمان را راه بیاندازند و با مردم سخن بگویند و مفاهیم درست را انتقال دهند. جامعه هم قطعا می‌تواند در مهار بیماری به کمک خودش بیاید و از فروپاشی آن جلوگیری کند. ما اگر از خودمان و خانواده‌مان و دوستان‌مان مراقبت نکنیم به فروپاشی هرچه سریع‌تر اجتماع و جامعه انسانی‌مان کمک کرده‌ایم که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، دود آن در چشم همه ما خواهد رفت.

او یادآور شد: فکر می‌کنم نخبگان جامعه که حرف‌شان بهتر شنیده می‌شود و اثرگذار است، نقش ویژه‌تری در بیان این مساله و انتقال این مفاهیم دارند و اگر دولت و نهادهای تصمیم‌گیر فرصت را برای این عزیزان فراهم کنند و هم‌پای تلاش برای تهیه دارو و امکانات پزشکی، این فضا و امکانات را برای جامعه‌ای که می‌تواند در تصمیم‌سازی و بهبود رفتار اجتماعی مردم اثر بگذارد مورد توجه قرار دهند، اینها هر دو می‌توانند در کنار هم پیش بروند، دیده شوند و اثرگذار باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز