خبرگزاری کار ایران

بقایای دست‌ساخته‌های سنگی عصر پارینه‌سنگی در تخت رستم نکا کشف شد

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۶۶۰

سرپرست کاوش باستان‌شناسی محوطه تخت رستم شهرستان نکا از کشف بقایای دست‌ساخته‌های سنگی عصر پارینه‌سنگی در این محوطه تاریخی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین رمضان‌پور (سرپرست کاوش باستان‌شناسی محوطه تخت رستم شهرستان نکا) گفت: کاوش‌های باستان‌شناسی در این منطقه به‌منظور تعیین عرصه حریم و این محوطه انجام ‌شده است.

او با اشاره به این مطلب که بقایایی از دست‌ساخته‌های سنگی متعلق به دوره پارینه‌سنگی یافت شده افزود: محوطه تخت رستم به دلیل ویژگی زمین‌شناختی و وجود سازندهای آهکی و سنگ‌های چرت، جذابیت بسیار بالایی در جذب جمعیت‌های انسانی در خود داشته است.

رمضان‌پور با بیان اینکه در دوره پارینه‌سنگی از این محوطه به‌عنوان کارگاهی برای تولید ابزارهای سنگی استفاده‌ شده است بیان کرد: بنا بر بررسی‌های همایون خوش‌روان بر روی رسوبات زمین‌شناسی، این محوطه دارای رسوباتی متعلق به دریای مازندران در ۲ میلیون سال قبل است که به‌عنوان یک اثر میراث طبیعی، واجد ارزش بالایی است.

او در ادامه تصریح کرد: این رسوبات را نمی‌توان در تمام ساحل جنوب دریای مازندران مشاهده کرد و برای دست یافتن به این رسوبات باید تا عمق چند صد متری زمین کاوش کرد، اما با توجه به رخدادهای تکتونیکی این رسوبات، امروز بر روی سطح زمین قابل‌مشاهده هستند و به لحاظ ژئوتوریسم از ارزش بالایی برخوردارند.

محوطه باستانی تخت رستم در غرب شهرستان نکا قرار دارد. این محوطه در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز