خبرگزاری کار ایران

تل خسرو بالاخره تعیین عرصه و حریم شد/ گسترش استقرار در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد و دوره اسلامی

asdasd
کد خبر : ۹۹۳۲۰۴

کاوش‌های اخیر تل خسرو نشان داد بر خلاف تصورهای اولیه، گستره عرصه تپه بیش از 8 هکتار است و برنامه حفاظتی ارائه شده قادر خواهد بود تا از تخریب و آسیب بیشتر به حدود عرصه تپه توسط کشاورزان یا فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای جلوگیری و چارچوب مناسبی برای حریم آن در نظر گرفته شود.

به گزارش ایلنا، نوروز رجبی (سرپرست هیأت باستان شناسی) گفت: تل خسرو از اندک استقرارهای دائم دامنه‌های جنوبی رشته بلندی‌های دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد، مورد کاوش تعیین عرصه و حریم قرار گرفت.

او افزود: این تپه که دارای ۱۵۰ متر درازا و ۱۰۰ متر پهناست، نزدیک به ۲۰ متر بلندی دارد و به سبب داشتن نهشت‌های فرهنگی دوره‌های گوناگون و توالی فرهنگی منطقه‌ای اهمیت زیادی دارد.

رجبی با بیان اینکه، این تپه کلیدی در فاصله ۲ کیلومتری جنوب شهر یاسوج جای دارد و در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۵۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است خاطرنشان کرد: رودک سراب تاوه مهمترین منبع آبی نزدیک به تپه است که امروز از فاصله ۱۵۰ متری غرب تپه می‌گذر.

این باستان‌شناس افزود: کاوش لایه نگاری این تپه که در سال ۱۳۸۷ توسط نگارنده انجام شد نشان داد، سطحی‌ترین لایه فرهنگی این تپه بقایای یک دژ مربوط به دوره قاجار و لایه‌های زیرین آن به استقراری از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره باکون می‌رسد، با این همه این استقرار بیش از هر زمان در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد مورد توجه بوده است.

او تصریح کرد: اگرچه در آغاز دهه هفتاد خورشیدی با انجام گمانه زنی‌های گسترده توسط فریبا سعیدی، این تپه تعیین حدود عرصه و حریم شد اما آن برنامه مناسب به کمیته حرایم کشور نرفت و به دلیل نبود ضوابط مشخص و مصوب، بویژه در دو دهه گذشته شاهد دست اندازی‌های زیادی به حدود عرصه و حریم تپه بوسیله کشاورزان و اهالی بودیم آنگونه که سیمای امروزین تپه و پیرامون آن در یک دهه گذشته دگرگون شده است.

رجبی اظهار داشت: با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد، امسال برنامه تعیین عرصه و حریم تپه با باز کردن حدود ۱۸ گمانه کوچک پیرامون تپه انجام، حدود عرصه آشکار و حریم مناسبی برای آن تعریف شد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی گفت: کاوش‌های تازه نشان داد به سبب قرار داشتن تپه در دامنه و دره‌ای که دارای حجمی از فرسایش سالانه خاک است، بر خلاف تصورهای اولیه، گستره عرصه تپه بیش از ۸ هکتار است و این برنامه حفاظتی قادر خواهد بود تا از تخریب و آسیب بیشتر به حدود عرصه تپه توسط کشاورزان یا فعالیت‌های عمرانی و توسعه‌ای جلوگیری شود و چارچوب مناسبی برای حریم آن در نظر گرفته شود.

او افزود: گمانه زنی‌های تازه نشان داد، در دامنه شمالی و شرقی تپه گسترش استقرار در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد اتفاق افتاد و در دوره اسلامی بیشترین گسترش استقرار در بخش جنوب شرقی انجام شد.

رجبی تصریح کرد: همچنین این برنامه پژوهشی مشخص کرد رودک سراب تاوه در دوره‌های مختلف چندین بار تغییر مسیر داده و همیشه در بستر کنونی‌اش جریان نداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز