خبرگزاری کار ایران

کتابفروشان استانی درباره طرح‌های فصلی فروش کتاب چه می‌گویند؟

asdasd
کد خبر : ۹۹۲۳۹۹

برخی از کتابفروشان استانی معتقد هستند، طرح‌های فصلی فروش کتاب یکی از عادلانه‌ترین روش‌هایی است که اجرا می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد شاملو، مدیر کتابفروشی «کتاب نهال» استان مرکزی در شهرستان اراک، درباره برگزاری طرح‌های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) بیان کرد: اجرای چنین طرح‌هایی برای کتابفروشان سبب رونق شده و فضای خوبی ایجاد کرده است و جزو یکی از عادلانه‌ترین روش‌هایی است که اجرا شده است.

مدیر کتابفروشی کتاب نهال با اشاره به اینکه انتقادی به بودجه‌ای که به کتابفروشی‌ها داده می‌شود وارد نیست، بیان کرد: تعداد دفعاتی که طرح فصلی فروش کتاب در طول سال اجرا می‌شود کفایت می‌کند اما به نظر می‌رسد که اگر این طرح غیرمنتظره باشد و مخاطب از تاریخ و زمان دقیق اجرای آن مطلع نباشد بهتر است به این دلیل که وقتی مخاطب می‌داند که در پاییز بناست تا طرحی با عنوان پاییزه کتاب اجرا شود خرید‌های خود را به آن تاریخ موکول می‌کنند. اما اگر مردم از زمان برگزاری طرح مطلع نباشند خرید خود را انجام می‌هند و ممکن است دوباره در ایام اجرای طرح خرید کنند و این کمکی است به کتابفروش.

وی در ادامه عنوان کرد: برگزاری طرح های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) همچون عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب عاملی در رونق کتابفروشی است و مردم در ایام برگزاری این طرح بیشتر ترغیب شده و حضورشان در کتابفروشی بیشتر می‌شود افراد جدید می‌آید و جو خوبی ایجاد می‌کند. یعنی از نظر جو روانی که در این زمان ایجاد می‌شود بسیاری دیگر راغب می‌شوند تا در این طرح شرکت کنند و گاهی نیز خریدشان بعد از طرح نیز ادامه پیدا می‌کند و به نوعی آغاز کتاب خواندن یا خریدنشان می‌شود.

محمد شاملو در پایان گفت: ما جزو کتابفروشی‌های کوچک و محلی هستیم و به نظرم اجرای طرح فصلی فروش کتاب در ماندگاری کتابفروش‌های کوچک و محلی موثر و کمک کننده است. به ویژه اضافه شدن فروش اینترنتی و غیرحضوری به این طرح در این شرایط که با کرونا درگیر هستیم نیز در افزایش استقبال مخاطبین اثر گذار بود. اگر هزینه ارسال پستی را نیز کاهش دهند یا چاره‌ای در این زمینه بیندیشند مردم از فروش اینترنتی نیز بیشتر استقبال می‌کنند.

جان دوباره به حوزه کتاب با اجرای طرح‌های فصلی فروش کتاب

محمد کمالی، مدیر شهر کتاب رشت، درباره برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب اظهار کرد: اگر بخواهم به صورت کلی نگاه کنم باید بگویم از دید من موفق‌ترین طرحی است که تا به حال انجام شده است، برای این که اگر بودجه‌ای از طرف معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت کمک به فرهنگ کتاب‌ و کتاب‌خوانی، ناشر، کتابفروش و توزیع‌کنندگان کتاب صورت بگیرد در این طرح به شکل به واقعی‌تری به دست مخاطب خود می‌رسد. این طرح جامع‌ترین طرحی است که ازمبدا تا مقصد حوزه کتاب را حمایت می‌کند و هر دوره نسبت به دوره قبلی شرایط بهتری داریم.

وی در ادامه بیان کرد: این روزها شرایط خوبی در حوزه کتاب وجود ندارد چه به لحاظ مطالعه و چه از نظر چاپ و نشر و... اما طرح فصلی فروش کتاب همچون پاییزه کتاب جزو معدود اتفاقاتی است که توانسته به این پیکر بی‌جان، جان بدهد و کتافروشان و ناشرین را نسبت به آینده امیدوار کند.

کمالی با بیان اینکه قطعا بودجه محدودیتی دارد، گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان نسبت به بودجه‌ای که به کتابفروشی‌ها تعلق می‌گیرد گله‌مند بود؛ البته که همه دوست دارند میزان بودجه افزایش پیدا کند به ویژه در این دوره که مخاطبین نسبت به قبل آشنایی و آگاهی بیشتری درباره طرح‌های فصلی فروش کتاب پیدا کردند و اطلاع‌رسانی بهتری هم صورت گرفته است. اصولا در همان چند روز ابتدایی بودجه تمام می‌شود و به دلیل این که مدت اجرای طرح یک هفته یا ده روز است از این رو که دلخوری برای مردم پیش نیاید ناگزیر هستیم پس از اتمام بودجه نیز تخفیف را ارائه دهیم تا در نهایت نارضایتی پیش نیاید.

او همچنین گفت: طرح‌های فصلی فروش کتاب در جذب و ترغیب مخاطب بی‌تاثیر نبوده و می‌تواند تاثیر مثبتی داشته باشد اما با تعدد اجرای این طرح ناخودآگاه یک تبلیغ منفی می‌شود علیه آنچه که می‌خواهیم به آن برسیم. به واقع اگر تعداد دفعات اجرای طرح از این بیشتر شود نگاه مخاطبان به این موضوع نگاهی غلط می‌شود و نمی‌تواند آن جذابیت لازم را داشته باشد.

کمالی در پایان با بیان این که سقف اعتباری که به مخاطبان تعلق می‌گیرد نیز مناسب است و بیش از این منطقی نیست، اظهار کرد: اصولا کتابفروشی‌های کوچک روال سنتی دارند یعنی بر همان مسیر و شرایط سنتی خود پیش می‌روند و قاعدتا یک قدم عقب‌تر از اتفاقات به روزی هستند که با به روز شدن فروشگاه‌های بزرگ‌تر صورت می‌گیرد. اکثر کتابفروشی‌های کوچک به صورت سنتی کتابفروشی خود را اداره می‌کنند و از اتفاقات مدرنی چون فروش‌های غیرحضوری و استفاده از فضای مجازی و غیره دور هستند. 

طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب برگزاری خواهد شد. 

بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز