خبرگزاری کار ایران

احتمال برگزار نشدن جشنواره پویانمایی تهران به دلیل شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۸۵۹۸۵

شامگاه جمعه ۲ آبان هشتادمین قسمت از برنامه سینمایی هفت روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

به گزارش ایلنا، در هشتادمین قسمت از برنامه «هفت» شب گذشته دوم آبان وحید نیکخواه آزاد و غلامرضا رمضانی در مورد ظرفیت‌های فیلم‌های کودک در سینما صحبت کردند و محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک‌ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. طبق روال هر هفته میز رسانه با حضور کارشناسان رسانه به بیان اخبار مهم سینمایی پرداخت و میز نقد هم فیلم «داستان یک کارآگاه» اثر ویلیام وایلر را نقد کرد. 

حلقه مفقوده در سینمای کودک مدیریت است

در اولین میزگرد برنامه «هفت» وحید نیک خواه آزاد و غلامرضا رمضانی از کارگردانان پیشکسوت سینمای کودک درمورد وضعیت حال حاضر این ژانر سینمایی صحبت کردند. 

نیک خواه آزاد در ابتدا گفت: سینمای کودک ما اسباب و نیروی انسانی و مخاطب وضعیت خوبی دارد اما اتفاق‌های لازم نمی‌افتد؛ درد این است. ما حتی تاریخی برای سینمای کودک داریم و باید بررسی کنیم که چه شد که در دوره‌ای آن اتفاق طلایی افتاد و دیگر نمی‌افتد. پرتوی وقتی «گلنار» را ساخت ۳۲ سال داشت. سی سال از آن موقع گذشته است. یعنی کارگردان مستعد و سی سال تجربه اما اتفاق لازم نمی‌افتد. به نظرم حلقه مفقوده مدیریت سینما است، انگار سینمای کودک جایی در سپهر سینمای ایران ندارد. 

وی افزود: آن زمان ما دسترسی زیادی به فیلم‌های جهان نداشتیم به کتاب‌ها و مجلات سینمایی هم همین طور اما واقعا کارهای خوبی ساخته شد. اما الان شرایط در این زمینه بهتر است اما سیستمی برای تولید اثر وجود ندارد. اگر انسان در دوره خودش کودکی نکند بعدا کودکی خواهد کرد. اگر برای کودکان اثر نسازیم این در آینده بچه‌ها تاثیر خواهد گذاشت. آثار خارجی هم شاید به درد ما نخورد زیرا یک شبیه خون فرهنگی است. 

غلامرضا رمضانی در ادامه عنوان کرد: سینمای کودک در سینما تنهاست. برای سینما اتفاقات زیادی افتاد اما برای سینمای کودک اتفاقی نیفتاده است زیرا آن را رها کرده‌اند و اهمیتی به آن نمی‌دهند. انگار کارهای مهم‌تری از سینمای کودک دارند. در سی سال پیش آن فیلم‌ها با شرایط زمان خود همراه بود اما الان این گونه نیست. 

وی یادآور شد: کارها و تصمیمات ما متکی به شرایط و برنامه ریزی‌ها و سیاست هاست. قدیم‌تر این برنامه ریزی برای سینمای کودک وجود داشت اما الان اینطور نیست. آن موقع خود مدیران برای کار به سراغ ما می‌آمدند در حالی که الان اما بر عکس شده است. برای تایید یک فیلمنامه یک سال یا د سال باید تلاش کرد. اگر آنجا تائید شود در مرحله تخصیص بودجه و امکانات در گل می‌ماند. 

امکان برگزار نشدن جشنواره پویانمایی در اسفند

در میزگرد دوم برنامه «هفت»، محمدرضا کریمی صارمی به تشریح عملکرد یک‌ساله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پرداخت. 

وی در این باره گفت: کانون پرورش فکری تولیدات زیادی دارد که بخشی از آن، تولید آثار سینمایی است. از ۲ سال گذشته وضعیت کانون بهتر شده است. ۲۰ انیمیشن در دست کار داریم و به زودی اولین آن به ثمر خواهد رسید. یک فیلم سینمایی دیگر به نام «یدو» داریم که به جشنواره فجر خواهد رسید. از قدیم در جشنواره‌های جهانی کانون حضور پر رنگی داشته است و بالای ۲۰۰۰ جایزه جهانی برده ایم. 

وی متذکر شد: ۱۱ فیلمِ کانون در کتاب‌های درسی خارج از کشور تدریس می‌شود. کانون نزدیک به هزار کتابخانه دارد که باعث تداوم تعامل با کودکان است که حتی در این کتابخانه‌ها کار سینمایی هم انجام می‌شود. وجود مدیران دلسوز و نبود بودجه‌های زیاد باعث شد اتفاقات خوبی بیفتد و حتی ما فیلم خوب بسازیم. جشنواره انیمیشن برای برگزاری آماده کار است تاکنون آثار زیاد و خوبی به دبیرخانه دائمی رسیده است اما شاید در اسفند برگزار نشود زیرا نمی‌خواهیم جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنیم. اکران آنلاین ممکن است به فیلم‌ها ضربه بزند. از طرفی دیگر نمی‌خواهیم به سلامت جامعه هم ضربه بزنیم. شاید مجبور شویم تاریخ برگزاری را به تعویق بیندازیم.  

میز نقد این هفته برنامه «هفت» با حضور مسعود فراستی، شاهین شجری کهن و جواد طوسی به نقد و بررسی فیلم سینمایی «داستان کارآگاه» اثر ویلیام وایلر پرداخت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز