خبرگزاری کار ایران

عضو شورای علمی جشنواره موسیقی نواحی:

موسیقی آوازی مناطق بر پایه دوبیتی‌خوانی است/ امسال از چهره‌های تکراری کمتر استفاده می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۸۲۷۳۷

عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از اجرای بیشتر موسیقی آوازی در این دوره از جشنواره خبر داد.

به گزارش ایلنا، فؤاد توحیدی (پژوهشگر موسیقی نواحی و عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران)، درباره کلیات این دوره از جشنواره گفت: امسال بیشتر موسیقی آوازی خواهیم داشت و از آنجایی که موسیقی آوازی مناطق مختلف ایران بر پایه دوبیتی‌خوانی است، موضوع اصلی این دوره از جشنواره را «دوبیتی‌خوانی» انتخاب کرده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه معیار انتخاب هنرمندان، تسلط آن‌ها بر مقام‌های آوازی است، عنوان کرد: امسال سعی داریم از چهره‌های تکراری کمتر استفاده کنیم و بیشتر از حضور جوان‌ها بهره ببریم. به عنوان پسر ۱۱ ساله‌ای را از کرمان به جشنواره دعوت کرده‌ام که صدای بسیار خوبی دارد. اکثراً پیشکسوتانی به جشنواره دعوت شده‌اند که چندان شناخته‌شده نیستند و اولین‌بار است که به جشنواره دعوت می‌شوند. 

توحیدی درباره دوبیتی‌خوانی توضیح داد: در بین انواع سروده‌ها تنها دوبیتی است که ریشۀ پارسی دارد و به فهلویات و ترانک‌های دورۀ ساسانی برمی‌گردد. بقیۀ نمونه‌ها ریشۀ غیرپارسی و بیشتر عربی دارند. تقریباً در تمام سرزمین‌های پارسی‌زبان دوبیتی با نام‌های مختلف اجرا می‌شود. در بین اکثر اقوام ایرانی نیز دوبیتی با فواصل موسیقایی و گویش محلی همان منطقه خوانده می‌شود. معمولاً موضوع دوبیتی‌ها در موسیقی نواحی، عاشقانه است. 

این پژوهشگر بیان کرد: اولین منبع موسیقایی در مورد دوبیتی‌ها، که در ایران منتشر شد اثر استاد حسین کوهی‌کرمانی بود بنام «هفتصد ترانۀ روستایی» که بیشتر به دوبیتی‌های محلی استان کرمان و فارس اختصاص یافته است. معمولاً خواننده یا بدون ساز دوبیتی را اجرا می‌کند و یا خودش در بین ابیات‌سازی مثل نی را می‌نوازد. در برخی نواحی، نوازنده‌ای خواننده را با سازهایی مثل نی، سُرنا، قیچک، دوتار و… همراهی می‌کند. دوبیتی‌ها در استان کرمان بسیار متنوع اجرا می‌شوند و به انواع مختلفی از قبیل غریبی، سرکوهی، دوبیتو، چهاربیتو، بیابانی، جلگه‌ای، بالاولاتی، گودی، شرمه، شاه‌غلامی، کهنویی، خرمی، دشتی، کُردی (چوپانی)، صوغونی، غربتی، دلتنگی تقسیم می‌شود. 

عضو شورای علمی سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره نحوه برگزاری این دوره از جشنواره اظهار کرد: امسال تیم فیلمبرداری به محل زندگی هنرمندان می‌رود و از موسیقی آن‌ها و زندگی‌شان فیلمبرداری می‌کند. علاوه‌بر بخش آفلاین، بخش دیگری هم داریم که هنرمندان به صورت آنلاین در محل برگزاری جشنواره حاضر می‌شوند و به اجرای موسیقی می‌پردازند. 

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری به صورت آنلاین و آفلاین در آبان سال جاری در استان کرمان برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز