خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری مطرح شد:

اشعار سهراب مصور می‌شوند/ کاشان پایتخت ملی نهج‌البلاغه

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۲۵۹

علاقمندان می‌توانند برای حضور در جایزه تصویرگری اشعار سهراب تا 20 آبانماه آثار خود را ارسال کنند. این جایزه اول آبانماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری و جشنواره سالانه‌ پرسبوک ظهر امروز (31 شهریور ماه) با حضور مدیرکل هنرهای تجسمی، شهردار کاشان و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان برگزار شد.

هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) با تاکید بر آنکه ایران فقط تهران نیست، یادآور شد: رویدادهای مختلف از سفال و سرامیک کلپورگان تا مجسمه‌های نمکی و مراسمی که سال گذشته در جنگل‌های هیرکانی برگزار شد، ثابت می‌کند که عرصه هنرهای تجسمی می‌تواند در تمام شهرستان‌های ایران که در جنبه‌های خلاقانه برای برگزاری جشنواره ها تعریف کنند، برگزار شود.

او ادامه داد: امسال نیز از 27 تا 29 مهرماه شاهد برگزاری دهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک در کاشان خواهیم بود این در حالی است که این سالانه سال  گذشته در جنگل‌های هیرکانی برگزار شد. در این سالانه شاهد حضور هنرمندانی هستیم که به انجام کارهای تیمورک و گروهی معتقدند و آثار هنری در حوزه چیدمان خلق می‌کنند.

مظفری در ادامه به جایزه سال تصویرگری سهراب سپهری اشاره کرد و گفت: تعدادی از اشعار سهراب برای تصویرگران انتخاب شده که تصویرگران بتوانند آثار خودرا به این جایزه ارسال کنند.

سعید ابریشمی راد (شهردار کاشان) دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به حوزه مدیریت شهری گفت: شهرداری‌‌ها یک نهاد اجتماعی هستند و نباید فراموش کرد که تمام مبانی توسعه بر پایه‌های فرهنگی جامعه استوار نیست. در این میان هیچ ابزاری موثرتر از هنر برای تفهیم مفاهیم ارزشی جامعه وجود ندارند. در حوزه توسعه و مبانی توسعه شهرها به دنبال مفهوم برندسازی هستیم.

او تصریح کرد: کاشان با پیشینه تاریخی بیش از هفت هزار سال تمدن و شهرنشینی این افتخار را دارد که همواره با هنرمندانش معرفی شده از این رو سعی داریم کاشان را تبدیل به شهری برای برگزاری رویدادهای فرهنگی بخصوص رویدادهای هنری کنیم.

ابریشمی تصریح کرد: در پاییز امسال چندین رویداد را ازجمله جایزه تصویرسازی اشعار سهراب سپهری پرسبوک را شاهد خواهیم بود. در این میان اولین جشنواره موسیقی منطقه‌ای برگزار خواهد شد که همزمان با آن سمفونی سیلک نیز برگزار می‌شود. همچنین شانزدهیمن دوره از تئاتر ملی مهر به میزبانی کاشان برگزار خواهد شد.

شهردار کاشان با اشاره به آنکه سهراب یکی از بارارزش‌ترین داشته‌های این شهر به حساب می‌آید، گفت:‌ علاقمندان می‌توانند برای حضور در جایزه تصویرگری اشعار سهراب تا 20 آبانماه آثار خود را ارسال کنند. این جایزه اول آبانماه برگزار می‌شود.

به گفته او؛ کاشان در حال حاضر بر روی سه شخصیت ازجمله سهراب سپهری علامه فیض کاشانی و محتشم کاشانی سرمایه‌گذاری کرده است. در این میان نشان فیض به عنوان برترین مولف در دستور کار قرار دارد و روز اول محرم هر سال جایزه فیض کاشانی در حوزه شعر آیینی اهدا می‌شود.

حسین صدقی (هنرمند و دبیر جایزه سهراب) در خصوص جزئیات این جایزه گفت: این جایزه با رویکرد آشنایی بیشتر جامعه و اندیشه شاعر و نقاش نوگرانی ایران برگزار می‌شود، ضمن آ‌نکه شنمایسایی و معرفی هنرمندان معاصر و ایجاد شرایط برای معرفی هنرمندان اصفهان و کاشان از دیگر اهداف این جایزه است. داوری در دو مرحله انجام خواهد شد و مراسم این جایزه نیز طی سه روز در نیمه اول آذرماه برگزار می‌شود. همچنین سه ورک شاپ در نظر گرفته شده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر معیارهای انتخاب اشعار برای تصویرگری و نهایتا نتیجه‌ای که قرار است در جایزه تصویرگری اشعار سهراب حاصل شود، گفت: سهراب به سبب نقاش بودن و نگاه خاصی که به شعر داشت اشعارش ازجمله اشعار تصویری هستند که می‌توانند آنها را نقش کرد. هر چند قصد نداشتیم تمام اشعار سهراب را مبنا قرار دهیم اما از اهل کاشانم شروع کردیم و سایر قطعات نیز توسط ادیبان کاشانی انتخاب شده‌اند و اشعاری هستند که ظرفیت تصویری دارند در نهایت نیز آثار برگزیده و منتخب در قالب کتاب منتشتر می‌شود و سعی داریم بخشی از این آثار در قالب دیوارنگاره در منظرشهری به تصویر درآیند.

میثم نمکی (مدیراداره کل فرهنگ و ارشاد کاشان) با اشاره به آنکه کاشان در سه دوره پایتخت کشور شد، گفت: پایتخت ادبی پایتخت کتاب و امسال نیز کاشان پایتخت ملی نهج‌البلاغه خواهد شد.

او ادامه داد: سهراب سپهری دارای ظرفیت‌های جهانی است از شعر او گرفته تا نگاهی که به طبیعت داشت از این لحاظ ما می‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در شعر و نقاشی‌های سهراب در عرصه‌های ملی و بین‌المللی برای معرفی هرچه بیشتر کاشان استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز