خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه دومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری عنوان شد؛

کرونا نمی‌تواند گردشگری را متوقف کند

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۸۸۱

مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری با تاکید بر آنکه کرونا نمی‌تواند گردشگری را متوقف کند، برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری عصر امروز(سه شنبه) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

این مراسم با حضور رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، رئیس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از فعالان و دست اندرکاران حوزه گردشگری آغاز شد.

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه علم و فرهنگ ضمن خوشامدگویی به حاضران با تبریک چهلمین سالگرد تاسیس جهاددانشگاهی گفت: هم دانشگاه علم و فرهنگ و هم پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی زاییده این مجموعه است که تا کنون توانسته اتفاقات خوبی را رقم زده و خدمات خوبی را به جامعه و مردم ارائه دهد.

 سیدسعید هاشمی افزود: قطعا برگزاری این مراسم به تعالی، توسعه و رشد صنعت گردشگری کمک کرده و رقابت و ارزیابی در این مسیر کیفیت کار را افزایش خواهد داد.

برگزاری این مراسم صرفا کار یک سازمان و دستگاه نیست

رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از دیگر سخنرانان این مراسم با بیان اینکه تلاش همکاران، اساتید، کارشناسان و متخصصانی که با ما همکاری کردند ستودنی است، گفت: برگزاری مراسم جایزه تعالی صنعت گردشگری صرفا کار یک سازمان و دستگاه نیست، با یک بررسی اجمالی درمی یابید سایر کشورها به صورت جمعی و مشارکت همه دستگاه ها این کار را انجام می دهند.

 محمدحسین ایمانی خوشخو ادامه داد: این در حالیست که این مراسم بدون هیچ گونه فعالیت مدیریتی دولتی و با همراهی تیم تخصصی متشکل از کارشناسان ارشد انجام شده که با فراغ بال و دقت ارزیابی ها را انجام دادند و امروز شاهد اعلام نتایج آن هستیم.

رئیس جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری افزود: امیدوارم این حرکت مسیر روبه رشدی را طی کند و شاهد آن باشیم مردمی که از خانه ماندن و شرایط کرونا خسته شده اند و منتظر فرصتی هستند که بعد از این بحران به شکل انفجاری راه بیفتد، اتفاقات خوبی را تجربه کنند.

وی اظهار کرد: در این دوره تعداد متقاضیان و سطح کیفی بنگاه های شرکت کننده در ارزیابی بسیار افزایش یافته است. ضمن اینکه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، انجمن گردشگری الکترونیک، کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، اساتید فعال در بخش های مختلف این حوزه  و... نیز در این راستا همراه ما بودند.

رئیس جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری تصریح کرد:  تایید جامعه تخصصی کشور انگیزه همکاران ما را برای انجام این حرکت بیشتر کرد. بنابراین، امیدواریم پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بتواند به عنوان یک پارک ملی فعالیت های مثبت در حوزه گردشگری را به نحو احسن انجام دهد.

ظرفیت های بی نظیر کشور در  ایجاد اقتصاد نوظهوری به نام گردشگری

علی اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) نیز در یک گفتگوی ویدئویی اعلام کرد: این رویداد ارزشمند کمک خواهد کرد که ما در کنار افزایش سطح کمی، سطح کیفی خدمات گردشگری را ارتقا دهیم. روند سرمایه گذاری و پروژه های در حال اجرای بخش گردشگری در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده، به گونه ای که بالغ بر دوهزار و 400 پروژه در کشور با سرمایه گذاری مردم در حال اجراست. از این تعداد حدود 600 پروژه مربوط به هتل است که آینده را بسیار امیدوارکننده نشان داده و این پیام را منتقل می کند که سرمایه گذاران آینده گردشگری کشور را آینده مناسب و پرسودی می دانند.

او افزود: کشور ما با ظرفیت های بی نظیر تاریخی و طبیعی انصافا یک فرصت و ظرفیت بی نظیری را برای ایجاد یک اقتصاد نوظهور به نام گردشگری دارد. این اقتصاد، اقتصادی مردم پایه است. یعنی عمده فعالیت های گردشگری به دوش فعالان این حوزه در غیر دولت قرار داشته و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از دولت وظیفه سیاستگذاری، حمایت و هدایت را برعهده دارد که نشان از یک ظرفیت بسیار خوب برای ایجاد یک اقتصاد جدید در کشور است. ما نمی گوییم گردشگری جایگزین نفت شود، اما واقعا گردشگری می تواند به اقتصاد اول کشور تبدیل شده و به جای استفاده از منابع زیرزمینی و منابع خام کشور مسیری راحت برای درآمد و ایجاد اشتغال با بهره گیری از ظرفیت های تاریخی و طبیعی موجود را در قالب گردشگری ایجاد کند.

مونسان ادامه داد: صنعت گردشگری با یک بحران بزرگ و بیماری به نام کرونا که به این حوزه آسیب زد مواجه شده، این در سطح دنیا یک واقعیت است، اما آیا کرونا می تواند گردشگری را متوقف کند؟ قطعا نمی تواند. کرونا برای ما تجربه ای جدید در راستای مواجهه با بحران هاست که در همه جای دنیا به فعالان حوزه گردشگری نحوه مواجه شدن با یک بحران را می آموزد؛ خداروشکر دولت ها این موضوع را به فرصتی برای برنامه ریزی بهتر تبدیل می کنند.

شرح فرآیند تخصصی مورد تایید شورای راهبردی

 

 

رییس کمیته فنی جایزه تعالی صنعت گردشگری نیز با بیان اینکه از سال 97 برگزاری مراسم مربوط به این جایزه ملی شکل گرفت، گفت: دور دوم این جایزه هم با اندکی تاخیر به دلیل شیوع کرونا امروز(سه شنبه) برگزار شد که جا دارد از تک تک دست اندرکارانی که در برگزاری این مراسم نقش داشتند، تشکر کنم.

 علیرضا یاوری فر ادامه داد: در سال 98 شورای راهبری طی جلساتی روش ها، دستورالعمل ها و سیاست های کلان این رویداد را تدوین کرده و به دبیرخانه ارسال کردند، کمیته فنی هم نسبت به مدل جایزه جلساتی را برگزار کرده و اصلاحاتی را اعمال کرد.

وی تصریح کرد: کمیته فنی به ویژه کمیته ارزیابان بیش از 10 جلسه تشکیل دادند که در پس زمینه تمام فعالیت ها، فرآیند برگزاری این مراسم شکل گرفت و توانست نزدیک به 10 ارزیاب جدید را به ارزیابان ما و 24 بنگاه را به عنوان پیشکسوت که با حضور خود به این جایزه اعتبار دادند، به این مجموعه اضافه کند.

یاوری فر بیان کرد: سرانجام، در اردیبهشت ماه سال جاری که فضا با تجربه و دانش بیشتری شکل گرفت و آرامش نسبی حاکم شد، 24 اظهارنامه به دبیرخانه ارسال و در دست ارزیابی انفرادی قرار گرفت و سپس جلسات اجماع نقطه نظرات و رای ها نیز برگزار شد.

وی تاکید کرد: سرانجام، نتایج ارزیابی به شورای راهبردی گزارش شده و در نهایت امتیازات برای این 24 شرکت نهایی شده و کل فرآیند تخصصی که مورد تایید شورای راهبردی بود، با دقت انجام گرفت.

لزوم توجه به تعالی و کیفیت صنعت گردشگری

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که از دیگر سخنرانان این مراسم بود با تاکید بر اینکه در ارائه خدمات به گردشگران مواردی وجود دارد که باید به آنها دقت کنیم، گفت: موضوع استانداردسازی و ارزیابی خدمات در صنعت گردشگری موضوع جدیدی است که از حیث ضابطه نویسی و ارزیابی خیلی به آن پرداخته نشده است.

 ولی تیموری اظهار کرد: اغلب ضابطه های موجود بر موارد فنی و ساختمانی از قبیل اسکلت بندی، فضا، مساحت و... بوده است. اما در این مدت با رویکردی کیفیت محور به سمت کیفیت در حوزه تجهیزات و خدمات رفتیم که در مشتری احساس رضایت ایجاد کند.

وی عنوان کرد: با تکیه بر کلمه تعالی در نظر داشتیم بر بعد اخلاقی نیز تمرکز کنیم. از این رو ارزش های اخلاقی در صنعت گردشگری و ضوابط مربوط به توسعه پایدار و گردشگری در دسترس برای معلولان و جانبازان را اضافه کردیم. این در حالیست که تا قبل از سال 93 این بخش در صنعت گردشگری کشور وجود نداشت.

تیموری اظهار کرد: بخش دوم که آن را مد نظر قرار دادیم بحث خودارزیابی بود. به این معنا که مدیر یا کارشناس مجموعه به خدمات خود نمره دهد که این یکی از اقداماتی بود که سعی کردیم در فرآیند ارزیابی آن را لحاظ کنیم.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی که به آن پرداختیم اختلاف در چارچوب نظام برندینگ بود که آن را به مرحله اجرا رسانده و هویت بصری و کلامی آن را مد نظر قرار دادیم. اکنون در فاز تدوین نظام استاندارد برندینگ هستیم.

معاون وزیر گردشگری ادامه داد: حال سوال این است که در این حوزه نشان ملی داریم این نشان را باید به چه کسی و با چه خدماتی ارائه کنیم؟ آیا هرکسی می تواند به این نشان دست پیدا کند؟ قطعا این خدمات تصویری از کشورمان ارائه می دهد و باید تلاش کنیم تصویری جذاب در ذهن مخاطبان ایجاد کرده و آن را حفظ کنیم. از این رو، این نشان باید در اختیار کسانی قرار بگیرد که حداقل ها را مد نظر قرار داده و خدمات با کیفیتی را ارائه کرده اند.

وی افزود: برگزاری چنین رویدادهایی اقدام ارزشمندی است. وقتی سالیان سال در حوزه گردشگری فکر و کار کردیم و اکنون در مرحله عمق دادن و کیفیت بخشیدن به خدمات هستیم باید کاری کنیم تا به فعالان این حوزه انگیزه دهیم تا این افراد وارد جریان شده و بخش مغفول مانده را جبران کنند.

تیموری بیان کرد: گردشگران معمولا با تصویری غیرواضح وارد ایران می شوند و با رضایت خارج می شوند، اما نباید به این موضوع غره شویم. چراکه، بخشی از آن به تصویر ذهنی که قبل از ورود به ایران داشته و با ورود به ایران متوجه نادرست بودن آن می شوند، برمی گردد.

وی تاکید کرد: بنابراین باید بیشتر روی کیفیت خدمات کار کنیم. این حوزه نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید متوجه باشیم که گردشگر خارجی که سفرهای زیادی داشته هتل های پنج ستاره و سایت های گردشگری زیادی را تجربه کرده است. از آنجا که صنعت گردشگری یک صنعت بین المللی است باید مطابق با استانداردهای جهانی و در عین حال رعایت قوانین و ارزش های حاکم بر کشور در این حوزه فعالیت صورت گیرد.

تقدیر از برگزیدگان و ارزیابان ارشد

در ادامه این مراسم، از موسسه بین المللی المرتضی(ع)، دفتر امور بین الملل آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س)، واحد بین الملل آستان مقدس حرم علی بن حمزه(ع) به عنوان برگزیدگام بخش گردشگری مذهبی، همچنین از هتل بین المللی قصرطلایی، هتل باغ مشیرالممالک، گروه هتل های هما، هتل هما احمدآباد مشهد، هتل هما شیراز، هتل بین المللی تبریز، هتل هما خیام مشهد، هتل پارسیان اوین، هتل هما تهران، هتل هما بندرعباس، خانه توریست زواره، هتل اورین به عنوان برگزیدگان بخش هتل ها و مراکز اقامتی تقدیر شد.

موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در بخش موزه ها و مجموعه های فرهنگی، تاریخی، شرکت حمل و نقل ریلی رجا در بخش حمل و نقل گردشگری، شرکت هلدینگ گردشگری مارکوپلو، شرکت خدمات مسافرت هوایی جهانگردی و زیارتی و سلامت کاج نقره ای، شرکت خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بعثت سیر ایرانیان در بخش شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی نیز از دیگر برگزیدگانی بودند که در این مراسم از آنها تقدیر شد.

منطقه آزاد ارس و شرکت دهکده ساحلی نیز از برگزیدگان بخش خدمات گردشگری بودند. علاوه بر این، از علیرضا یاوری فر،  عباس شیریان، دکتر احمد اثنی عشری، محمدرضا رضوانی، مرتضی احمدی، سیدمجتبی محمودزاده، محسن مردانی، جلیل حبیبی، وحید سائمی صدیق، بابک یاوری فر، پگاه یاوری فر نیز به عنوان ارزیابان ارشد تقدیر و قدردانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز