خبرگزاری کار ایران

در برنامه هفت مطرح شد؛

سینما رفتن ترسناک نیست/ میزگرد یک‌طرفه در انتقاد به شبکه نمایش خانگی

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۳۲۳

شب گذشته شصت‌و‌نهمین قسمت از برنامه سینمایی هفت روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

به گزارش ایلنا، شب گذشته شصت و نهمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور سیدجمال ساداتیان، سجاد نوروزی، کارشناسان رسانه، رامتین شهبازی، سام کلانتری (کارگردان مستند جایی برای فرشته‌ها نیست) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی پلتفرم پرداخت. 

سینما رفتن ترسناک نیست

اگر تا دوماه دیگر فکری به حال سینماها نشود حداقل سه سال زمین می‌خورد!

در اولین میزگرد این هفته برنامه که با حضور سیدجمال ساداتیان (تهیه‌کننده و مدیر سینما آستارا) و سجاد نوروزی (مدیر سینما آزادی) برگزار شد، درباره چالش‌های سینماها در دوران اوج کرونا و پس از آن مواردی مطرح شد. سیدجمال ساداتیان گفت: بیماری به اسم کرونا آمد و همه چیز در دنیا در همه زمینه‌ها تحت تاثیر قرار گرفت. در روزهای اول بحث این بود تعطیلی یک هفته‌ای است ولی ۴ ماه طول کشید. دوباره بعد از بازگشایی زنگ خطر به صدا درآمد. نمی‌شود کسب و کارها را تعطیل کرد چون مردم نیاز دارند. حتی اگر قرار باشد که مردم در منزل باشند و تحرکی نداشته باشند، باید نیازهای روزمره  آنها تامین شود. در کنار آن مردم نیاز روحی- روانی هم دارند که باید تامین شود.

وی ادامه داد: همه روزهایی که بحث بازگشایی سینماها بود، دو طرز تفکر وجود داشت. یک عده غالبا می‌گفتند نباید باز شود یکسری می‌گفتند حتما باز شود. آن باز شدن دو دلیل داشت. یک اینکه نیاز اقتصادی خود سینمادارها وجود داشت و دیگری رفع نیازهای مردم. به نظرم سینما در دو بخش متضرر شد: یکی در بخش اقتصادی سینماگران و یکی رسالت اجتماعی‌اش.

ساداتیان در ادامه بیان کرد: مردم به تفریح نیاز دارند. ۴ ماه است که محدودیت وجود دارد و همه تقریبا عصبی شده‌اند. این‌قدر که مردم را از سینماها می‌ترسانند، سینما ترسناک نیست، چون ضوابط بهداشتی کاملا رعایت می‌شود.

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در ادامه این بحث افزود: به نظر من یک نگرش خیلی واقع بینانه در جاهای پرخطر در کشور داشته باشیم و ببینیم جایگاه سینما در کجا قرار دارد و چه قدر در گسترش کرونا نقش داشته است تا بتوانیم به تصمیمات جدیدی برسیم. در سال ۹۸ گردش مالی سینماها ۲۹۰ میلیارد بود. این ۲۹۰ میلیارد شاید چرخش مالی دو بنگاه ماشین باشد. یعنی موضوعیت مالی سینما در ساختارهای رسمی کشور معنا پیدا نمی‌کند. دولت اگر هزار میلیارد در هر جایی سرمایه‌گذاری کند تاثیر این ۲۹۰ میلیارد بیشتر است. دولت باید به این بخش بیشتر توجه کند ولی  گویا رها شده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته اگر به آمار دقت کنیم، ۹ فیلم به فروش بالای ۱۰ میلیارد رسیدند و ۸۰ درصد فیلم‌ها تقریبا مخاطب نداشتند. بالاخره این سینما با این ظرفیت، گنجایش ۱۱۰ فیلم در سال ندارد. اگر کنار فیلمی مثل متری شیش‌و‌نیم یا سرخپوست یا شبی که ماه کامل شد فیلمی اکران نمی‌شد، می‌توانست با استفاده از ظرفیت بیشتر به فروش بیشتر برسد. اگر درست از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم فروش بیشتر می‌شود. ما در دو هفته حجم کثیری فیلم را اکران می‌کنیم که کار اشتباهی است. اگر تا دوماه آینده فکر عاجلی برای صنعت سینما کردیم که هیچ، اگر فکری نکردیم حداقل سه سال زمان می‌برد تا سینماها دوباره سرپا شوند.

در شبکه نمایش خانگی بیشتر هدف تجاری مطرح است

طبق روال هر هفته میز رسانه برنامه هفت هم به بررسی برخی اخبار مهم سینمایی با حضور احسان ناظم‌بکایی و جواد محرمی به میزبانی پژمان کریمی سپری شد.

کارشناسان رسانه از وضعیت شبکه نمایش خانگی گلایه کردند. جواد محرمی دراین باره گفت: در مورد نمایش خانگی و سریال‌های آن از چند زاویه می‌شود نگاه کرد. در حال حاضر شرایط طوری شده که اغلب افراد رضایت از این تولیدات ندارند. من خودم انتظار داشتم که خبر تعدیل مجوز وقتی جدی می‌شود مخالف داشته باشد ولی حجم مخالفان به قضیه زیاد نبود چون واقعا اتفاقی که در نمایش خانگی افتاده خوب نبود و کاستی‌ها و کمبودهای زیادی در این عرصه وجود دارد.

احسان ناظم‌بکایی هم در این باره گفت: خیلی از ستاره‌های ما از طریق صدا و سیما به نمایش خانگی و سینما راه پیدا کردند و اگر بستر صدا و سیما نبود خیلی از افراد دیده نمی‌شدند. اما این فضا در حوزه نمایش خانگی نیست. مخاطب و شبکه نمایش خانگی مطرح می‌کنند و می‌گویند چه بازیگری باشد یا نباشد. مساله این است که ما احتیاج به نظارت محتوایی داریم. در نمایش خانگی همه موضوعات یکسان است. در نمایش خانگی اختلاف فاحش طبقاتی وجود دارد. که حتی یک درصد جمعیت ما هم این زندگی را ندارند.

ما با یک مستند سینمایی رو به رو هستیم

میز گرد این هفته برنامه هفت به معرفی و بررسی مستند بلند جایی برای فرشته‌ها نیست با حضور رامتین شهبازی و سام کلانتری برگزار شد.

رامتین شهبازی کارشناس مستند، درباره مستند جایی برای فرشته‌ها نیست گفت: ما با یک مستند سینمایی مواجه هستیم که فیلمساز توانسته ابعاد آن را درست رعایت کند. اما چیزی که در این مستند برای من جالب بود این است که، ما در فیلم داستانی تکلیفمان با درام و عناصر مشخص است و در فیلم مستند با دو شکل مواجهیم. یکی اینکه خود فیلم ظرفیت دراماتیک شدن را دارد، دوم اینکه فیلمساز دست و بالش بسته است و باید آن فرم را ایجاد کند. فیلم سام کلانتری یک بخش دوم دارد که این تیم از ایران خارج می‌شود و درگیر مسابقه که درون آن ذات درام را دارد. فیلم ریتمی تند دارد و به خصوص در  نیم ساعت اول فضا آرام‌تر است.

وی ادامه داد: در بخش اول از بیرون درام ایجاد می‌شود و در بخش دوم از درون درام را می‌سازد. نکته‌ای که وجود دارد این است که در این فیلم از یک تکثر به یک وحدت می‌رسیم.

سام کلانتری هم در مورد این فیلم بیان کرد: صحبت از ورزش و صحبت کردن از آن یک بهانه است برای رسیدن به لایه‌های زیرین که به بانوان و دختران سرزمینمان بر می‌گردد و طبعا جای زیای برای کار وجود دارد. اصولا در زندگی شخصی هم اهل غر زدن نیستم و امیدوارم به این باور رسیدم که به فیلمساز می‌تواند حرف بزند ولی نباید بیننده را رها کند. هرآنچه که فکر می‌کنید از خطاها و ناهنجاری‌ها باید گفت ولی نباید ناامید بود. قطعا بانوان و ورزش بانوان ما مشکلاتی دارند ولی ناامید نیستند. فیلم ما در مورد تعدادی دختر است که می‌ایستند و نتیجه می‌گیرند. با تعدادی دختر مواجه بودیم که هیچ‌کس آنها را نمی‌شناخت و این برای یک کارگردان جذاب است.

گفتنی است میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی، سیدامیر جاوید و شاهین شجری کهن به نقد و بررسی فیلم سینمایی پلتفرم پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز