خبرگزاری کار ایران

یادداشت یک نویسنده و منتقد کانادایی درباره فیلم «یلدا»/ تفسیری اجتماعی از طریق سینماتوگرافی

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۱۵۹

ویلسون کوانگ (نویسنده و منتقد کانادایی) در یادداشتی درباره فیلم «یلدا» نوشت: روایت فیلم پرکشش و واقعگراست که رضایت اکثریت ببینندگان فیلم را جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ویلسون کوانگ نویسنده و منتقد کانادایی، کارشناس سینمای آسیا در یادداشتی به فیلم «یلدا» ساخته مسعود بخشی که جوایز و حضورهای مهمی در جشنواره‌های جهانی داشته است، پرداخت. این فیلم در حال حاضر در سینماهای «هنروتجربه» در ایران روی پرده است.

متن یادداشت وی بدین شرح است: «در فرهنگ عامه، شیفتگی آمریکایی‌ها به رئالیتی تلویزیون متعارف و معمولی به نظر می‌رسد. اما اگر انسانی محکوم به مرگ که درخواست بخشش می‌کند، موضوع یکی از این برنامه‌ها باشد چه؟ این پیرنگ فیلم یلدا ساخته مسعود بخشی است که پس از کسب جایزه بزرگ داوران ساندنس، در هفتادمین جشنواره برلین هم نمایشی موفقیت‌آمیز داشت.

یکی از مهمترین نکات فیلم، ویژگی بصری آن بود. جولیان آتاناسف با تصاویری فکر شده و ماهرانه، شفافیت و درخششی قابل انتظار به تصاویر برنامه تلویزیونی داده بود، اما با حفظ همین یکدستی رنگ و نور در سایر قسمت‌های فیلم نیز، تصاویر دو دنیای متفاوت را درهم آمیخته تا پرسشی ذهنی برای مخاطب ایجاد کند که: واقعیت کدامست؟ نکته‌ای که ایده اصلی کارگردان در این فیلم است، ایده‌ای که ذات قضاوت پرونده‌ای جنایی در یک برنامه تلویزیونی را به نقد می‌کشد. بخشی همچنین تنش را در سطحی بالا در طول برنامه حفظ می‌کند و فوکوس فیلم را روی وضعیت درونی و ذهنی هر شخصیت نگه می‌دارد. به جز لحظات آغازین برنامه تلویزیونی، در هیچ گفتگویی مقدمه چینی نمی‌کند و ما با هر کلام شخصیت‌ها، شاهد پیشرفت روایت عاطفی اثر هستیم. تقریبا حس نمایش را دارد اما اینجا سینماست که ایستایی کاری تئاتری را از اثر می‌گیرد. جعفری و عسگری هر دو عالی بازی می‌کنند و وزن سنگین فیلم بر دوش آنهاست، اگرچه تمام بازیگران مکمل هم عالی هستند. فرشته صدر عرفایی در نقش مادر مریم، شخصیتی پنهانکار و دسیسه پرداز اما نه بدنام را قابل باور و بخوبی ایفا می‌کند، و‌ بابک‌ کریمی  که با کارهای اصغر فرهادی شناخته شده، تهیه‌کننده عبوس و تلقین‌گر را جاندار ایفا کرده است. فیلم که محدودیت تک لوکیشن و عدم استفاده از موسیقی متن را هم دارد، از یک شخصیت پردازی دقیق به خوبی بهره می‌گیرد. و درنهایت همین روایت پر کشش و واقعگراست که رضایت اکثریت ببینندگان فیلم را جلب می‌کند. فیلم قبلی بخشی در کشورش نمایش نداشت اما او ایده‌های خلاقش را تعدیل نکرده و فیلم اجتماعی آگاهانه‌ای ساخته که نکات سینمایی برجسته‌ای دارد.»

بهناز جعفری، صدف عسگری، بابک کریمی، آرمان درویش، فرشته حسینی، فقیهه سلطانی، فروغ قجابگلو، زکیه بهبهانی، رامونا شاه، ساغر صباحی، حسن جودکی، محمد ساربان، کمال هاشمی، ولی الله ریگی، فرهاد فداکار، لیلا شفاعی مهر، محمود ذوالفقاری، نسا افرنگه، مریم خداوردی، بنفشه غفاری، بهنام داودی، سارا والیانی، بهرام افشار و با حضور فرشته صدرعرفایی بازیگران فیلم «یلدا» هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز