خبرگزاری کار ایران

در مراسم معارفه ریاست جدید حوزه هنری مطرح شد:

حوزه‌های علمیه به کمک حوزه هنری بیایند تا بلاتکلیفی‌ها تمام شود/ با روایت جهاد در حوزه هنری قطعاً موفق خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۷۱۶

مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید حوزه هنری صبح امروز (یکشنبه ۸ تیرماه) در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی حکم حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مؤمنی‌شریف پس از ۱۰ سال از ریاست حوزه هنری برکنار و محمدمهدی دادمان جایگزین او شد.

حجت‌الاسلام قمی، حجت‌الاسلام قاسمیان، محسن مؤمنی‌شریف، غلامعلی حدادعادل، سیدمسعود شجاعی طباطبایی، محمد حمزه‌زاده، داریوش ارجمند، سید محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، ابراهیم داروغه‌زاده، محمدرضا فرجی، علیرضا تابش، مرتضی سرهنگی، عبدالحمید قدیریان، کوروش زارعی، محسن کاظمی، علی محمد مودب، محمدرضا سنگری و حجت‌الاسلام سلیمانی ازجمله حاضران در این مراسم بودند.

مهمانان شرکت‌کننده در برنامه تودیع و معارفه، قبل از آغاز مراسم برای تجدید میثاق با شهدا، در مزار شهدای محوطه حوزه هنری حاضر شدند.

مرتضی سرهنگی (نویسنده دفاع مقدس) نخستین سخنران این برنامه بود که با بیان اینکه «امروز از بزرگ‌ترهای مجلس اجازه می‌گیرم و چند جمله‌ای را به شما می‌گویم.» گفت: به آقای مومنی از دوستان قدیمی خودم بعد از ۱۰ سال خسته نباشید می‌گویم.

او خاطرنشان کرد: همچنین به جناب آقای دادمان که از فردا در میز و صندلی اتاق آقای مومنی می‌نشینند هم خوشامد می‌گویم.

سرهنگی با تاکید بر اینکه اعتماد مردم به حوزه هنری یک ثروت ابدی برای این سرزمین است، گفت: ما اجازه نداریم از این ثروت کم کنیم و به کشورمان ضرر بزنیم.

او ادامه داد: برای همین هر کس برای ادبیات و انقلاب و جنگ کار می‌کنند ما برادرش هستیم.

در ادامه محمدعلی رجبی دوانی (نگارگر و مدرس نقاشی) به صحبت درباره نقش حوزه هنری در جریان فعالیت‌های فرهنگی و هنری انقلاب پرداخت.

او خاطرنشان کرد: می‌دانید که حوزه اندیشه و هنر اسلامی نام اول مجموعه حوزه هنری بود. اما بعد گروهی از هنرمندان تجسمی دورهم جمع شدند و از آقای سلحشور و دوستان‌شان دعوت کردند تا در اینجا مشغول به کار شوند.

رجبی دوانی با تاکید بر اینکه اینجا باید مرکزی باشد که برای آینده هنر کشور جهت دهی بدهد، ادامه داد: ما از همان ابتدا برای نام‌گذاری این مجموعه حوزه اندیشه و هنر و اسلامی را انتخاب کردیم که اول معتقد به انقلاب اسلامی باشد و بعد آثاری متناسب با انقلاب تولید کند.

او یادآور شد: در سال‌های اول که این مرکز راه افتاد بسیار مومنانه کار کردند و همه بدون توقع مالی کارهای زیادی انجام می‌دادند. در این زمان رابطه ما با جضرت امام (ره) رابطه تنگاتگی بود. حتی برای موسیقی هم با ایشان صحبت می‌کردیم که ایشان می‌فرمودند شما چون به خاطر خدا قیام می‌کنید پس هنر برای شما وسیله نیست.

این نگارگر تصریح کرد: بنابراین در این راه با رهنمودهای ایشان کار را ادامه می‌دادیم و بعدها مقام معظم رهبری هم با رهنمودهای روشنگرانه خود همراه هنرمندان حوزه هنری بودند. اما جای تأسف داشت که این فضا بعدها تبدیل به یک مجتمع اداری شد.

رجبی دوانی با بیان اینکه همین مسأله باعث شد بسیاری از نیروهای اولیه و هنرمند از حوزه هنری بی‌بهره باشد، تصریح کرد: ما باید یک بار دیگر برگردیم به آنچه که هنر می‌خواهد. هنری که باید در جهت انقلاب و نیک نفسی باشد. هنری که اداری باشد، قطعاً از بالا به پایین برای آن دستور می‌رسد.

او اظهار امیدواری کرد که این مرکز بدل به همان حوزه هنری که انتظار داریم شود و گفت: قطعاً محسن مؤمنی شریف هم مؤمن و هم شریف است و من در جلسات متعدد از نزدیک در جریان فعالیت‌های ارزشمندش بوده‌ام.

رجبی دوانی ادامه داد: امیدوارم محمدمهدی دادمان هم تلاش کند که حوزه هنری به اصالت «حوزه هنر و اندیشه اسلامی» بازگردد و ما توفیق داشته باشیم که در دوره جدید شاهد تحول عظیمی در عرصه هنر انقلاب باشیم.

غلامعلی حدادعادل سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به اینکه این مجلس برای قدردانی از یک مدیر خدمتگزار و آرزوی موفقیت برای مدیری دیگر است، گفت: حوزه هنری یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی است. برخی از دوستان به یاد ندارند اما در دی ماه ۱۳۵۷ که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی بودیم، بعضی از دوستان به فکر بودند که بعد از پیروزی باید چه کارهایی کرد.

او ادامه داد: در این روزها بود که تدابیری برای انجام کارهای هنری پس از پیروزی انقلاب اندیشیده شد و اتفاقاتی در حال جوانه زدن بود و پس از تشکیل حوزه هنری این نهاد جایگاه خود را در حوزه تدبیر آثار هنری به تثبت رساند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه این مکان رویش‌های زیاد و ریزش‌های زیادی هم داشته است، گفت می‌خواهم به اختصار به چند گزاره اشاره و توجه مدیر جدید حوزه هنری را به این نکات جلب کنم.

حدادعادل تشریح کرد: اول اینکه خداوند هنر را آفریده و انسان از هنر جدا نیست. دوم اینکه در واقع حقیقت بر بال هنر پرواز می‌کند و انسان بدون هنر نمی‌تواند زندگی کند و نکته سوم اینکه هر جامعه‌ای به هنر نیازمند است.

او با تاکید بر اینکه هنر لازمه زندگی است و در هر امری به هنر احتیاج داریم، گفت: این مطلب برای مدیران جامعه خیلی لازم است که بدانند وظیفه آن‌ها در تأمین نان و آب خلاصه نمی‌شود اما هنر برای جامعه ضرورت دارد.

حدادعادل با اشاره به اینکه اگر ما تولید هنری نکنیم، جامعه به سمت تولیدات هنری دیگران می‌رود، ادامه داد: هر حکومتی چه دینی و غیردینی، برای تأمین هنر و ایجاد آثار هنری باید تدبیر و تمشیت داشته باشد. در جایی مانند حوزه هنری و اساساً در جمهوری اسلامی تمامی آثار هنری باید منطبق با شرع ما باشد.

او با بیان اینکه ما به دلایل تاریخی در عرصه هنر ضعیف بوده‌ایم و ما را در این زمینه ضعیف خواستند که متأسفانه بعد از مواجهه با غرب دچار ضعف شدیم، گفت: ما از ناحیه هنر آسیب‌پذیریم و آسیب هم دیده‌ایم و می‌بینیم.

حدادعادل؛ موسیقی‌های زیرزمینی که «خیلی هم زیرزمین نیستند و مشغول انجام کارهای خود هستند» را هشدار و علامتی در همین زمینه خواند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه رهبر انقلاب امسال را سال جهش تولید اعلام کردند پس باید ما در حوزه، هم برای جهش تولید هنری تلاش کنیم، گفت: باید توجه کنیم که همه افراد جامعه مانند ما فکر نمی‌کنند. پس ما باید برای همه افراد یک جامعه اثر و خوراک هنری سالم تولید کنیم.

حدادعادل ادامه داد: در این راستا حوزه‌های علمیه باید به کمک حوزه هنری بیایند تا بلاتکلیفی‌ها در حوزه هنر تمام شود. این شرایط باید پاسخگوی مسائل سیاسی و اجتماعی انقلاب اسلامی ما هم باشد. حوزه هنری باید عهده‌دار تولیدات آثار فاخر بوده و در جهت الگوسازی قدم بردارد.

او تصریح کرد: افرادی که به وضع فعلی موسیقی، سینما و تئاتر انتقاد می‌کنند بدانند که راه‌حل مساله، حل مساله است و نه پاک کردن صورت مساله. حوزه هنری هم برای این تأسیس شده که مساله را حل کند. ما اگر چاره‌اندیشی نکنیم، قطعاً انقلاب اسلامی از این ناحیه ضربه خواهد خورد پس شهیدداده‌ها به فکر باشید که هنر برای فرد فرد انسان‌ها امری حیاتی بوده و به هیچ وجه حاشیه‌ای نیست.

حدادعادل در پایان یادآور شد: من به سهم خودم از زحمات محسن مؤمنی شریف تشکر کرده و برای جناب دادمان هم آرزوی توفیق می‌کنم.

حجت‌الاسلام خاموشی (عضو هیئت امنای سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه)، حوزه هنری را برخاسته از انقلاب و عمرش وابسته به زمان و تاریخ انقلاب اسلامی خواند و گفت: نگاه رهبران این مرز و بوم و ولی فقیه زمان ما همیشه به تولیدات هنری ارزشی بوده است، بر همین اساس زمانی که بنده وظیفه ریاست سازمان تبلیغات را برعهده داشتم، در شورای سیاستگذاری به بررسی کارکردهای حوزه اهتمام زیادی داشتیم و سعی کردیم این کارکرد در حوزه‌های مختلفی چون ادبیات و سینما و … تقویت یابد.

 خاموشی با اشاره به ضرورت توجه حوزه هنری به دستاوردهای نوین در فناوری بر استفاده از فناوری‌های جدید برای تقویت مدیاها تاکید کرد.

او ادامه داد: رهبر انقلاب در جلسه‌ای به ما گفتند که باید به سه تغییر توجه کنیم؛ پرورش هنرمند، حفظ او و بهره‌گیری از آثارش. این موارد باید در دستور کار رئیس جدید حوزه هنری قرار گیرد.

عزت‌الله ضرغامی هم به عنوان سخنران بعدی، محسن مومنی‌شریف را مدیری متخصص در حوزه هنر توصیف کرد و گفت: امیدوارم به محمدمهدی دادمان در جایگاه ریاست حوزه هنری به توفیق لازم دست یابد.

ضرغامی با بیان اینکه «من محمدمهدی دادمان را چند سالی است که می‌شناسم.» گفت: البته با پدر بزرگوار ایشان هم آشنا بودم ولی باید بگویم توانمندی او هیچ ربطی به جایگاه پدر شهیدش ندارد. او آقازاده هست اما نه به معنای آقازادگی که می‌شناسیم. او فردی با تجربه در مجموعه جوانان و رویش‌هایی هستنند که از نظر من جزو نعمت‌های بزرگ انقلاب اسلامی است که حتی این آقازادگی مانع از انجام کارهای بسیار ویژه او در عرصه‌های مختلف شده است.

او ادامه داد: محمدمهدی دادمان از روحیات اخلاقی بسیار ممتازی برخوردار است که در حوزه تعامل و تواضع و رفتار یکی از متخصصان حوزه نیروی انسانی هستند که چنین مسائلی از اهمیت زیادی در حوزه مدیریت برخوردارند.

آیت‌الله صادقی رشاد (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) با ارائه پیشنهاد «تأسیس مکتب هنر انقلاب» گفت: برای من حوزه هنری یکی از خاطره‌انگیزترین نهادهای شبکه فکری و عملی انقلاب اسلامی است. پیشتر زمانی که جوان بودم و کار ذوقی داشتم، به اینجا رفت‌وآمد داشته و با اصحاب اندیشه و هنر مراوده می‌کردم و امروز در جلسه تکریم مدیری مخلص هستم و معارفه مدیر جوانی که از نمادهای رویش نسل سوم انقلاب است.

صادقی رشاد با بیان اینکه «آقایان مؤمنی شریف و دادمان شبیه به هم هستند؛ هر دو سابقه طلبگی دارند و از نخبه‌ها بوده و هستند.» گفت: مؤمنی شریف به نسل دوم انقلاب تعلق دارد و دادمان به نسل سوم البته مزین به شرف فرزندی شهید نیز است. آقای دادمان خوش‌فکر و آشنا با مباحث دینی است و عنصر شجاعی در جذب و بازماندهی نیرو است.

او ادامه داد: تقاضا دارم از همه اهالی حوزه هنری که برای تولید و صورت‌بندی هنر انقلاب، با ایشان همکاری کنند. ایشان وظیفه دارد مؤلفه‌های بیرونی و سازمانی حوزه هنری به ویژه در دهه ۶۰ را تدوین کند. حوزه علمیه تهران حاضر به مشاوره با حوزه هنری است.

در بخشی از این مراسم ویدئوی از صحبت‌های پرویز پرستویی خطاب به محسن مومنی شریف رئیس سابق «حوزه هنری» پخش شد که در آن پرستویی گفت: از آقای مومنی شریف به جهت اینکه در این مدت حمایت‌های بسیاری کردند قدردانم. از اینکه مردم محروم و بازماندگان دفاع مقدس را حمایت کردند قدردانی می‌کنم و امیدوارم همچنان پایدار و برقرار باشید.

محسن مومنی‌شریف (رئیس سابق حوزه هنری) در ادامه مراسم با بیان اینکه «امروز من در جایی صحبت می‌کنم که سردار سلیمانی، سردار ابومهدی المهندس و شهید همدانی در آن صحبت کردند و امروز من در اینجا حضور دارم.» گفت: من امروز سپاسگزار خداوندی هستم که رهبر عظیم‌الشانی را به زمانه ما هدیه کردند که این عرصه را می‌شناسند و اهمیت حوزه هنری را می‌دانند و اگر اهتمام ایشان نبود، بارها حوزه هنری یا ادغام، یا حذف شده بود.

او ادامه داد: در این سال‌ها مقام معظم رهبری با اهتمام و محبتی که به حوزه هنری داشتند برای ما پشتوانه‌ای بزرگی ساختند که بر این باورم می‌تواند پشتوانه بزرگی برای جناب دادمان باشد. امروز حوزه هنری به تعبیر فرمایشات مقام معظم رهبری یک مجموعه جهادی است که لازم است برای رسیدن به این نقطه از همه حمایت‌ها تشکر کنیم. از حجت‌الاسلام خاموشی و از حجت‌الاسلام قمی تشکر می‌کنم که خود را از نوجوانی از مخاطبان حوزه هنری می‌دانند، لذا من آینده حوزه هنری را قطعاً خوب می‌بینم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی مراسم بود که در سخنانی گفت: وقتی به فعالیت ۴۰ ساله حوزه هنری نگاه کنیم تصویرهای مختلفی از آن می‌توانیم روایت کنیم؛ نخست، نقشی است که حوزه هنری در پاسداشت دفاع مقدس داشته است. دفاع مقدسی که گنج ایرانی ماست و با هیچ برهه‌ای از تاریخ ایران برابری ندارد. معدنی است که مواد خام کشف نشده زیادی دارد و نیازمند کاوش‌های بسیار است.

سیدعباس صالحی با بیان اینکه محسن مومنی‌شریف ترکیبی از خلوص، همراهی، همدلی، تعهد و دیگر ویژگی‌هایی است که کارنامه مدیران را درخشان می‌کند، گفت: به ایشان خسته نباشید می‌گویم، محمدمهدی دادمان نیز مسئولیتش پاسداری از یک کارنامه زرین و ارزشمند است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: او در گام دوم انقلاب که مقطعی جدید و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب است عهده‌دار مسئولیت شده است. امیدواریم در اولین دهه گام دوم انقلاب حوزه هنری همچنان درخشش خود را حفظ کند.

در ادامه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام قمی (رییس سازمان تبلیغات اسلامی) و حجت‌الاسلام خاموشی (رییس سازمان اوقاف و امور خیریه) لوح قدردانی به محسن مومنی شریف به پاس ۱۰ سال خدمات ارزشمند و جهادی در حوزه هنر متعهد و انقلاب اسلامی اهدا شد و از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام خاموشی یک جلد کلام الله مجید به رسم یادبود به محسن مومنی‌شریف اهدا شد.

داریوش ارجمند هم از سوی خانه هنر و ادبیات کشور افغانستان یک دست از لباس‌های آینی این کشور را به مومنی تقدیم کرد و دست‌اندرکاران این برنامه در پایان از همسر محسن مومنی‌شریف با دعوت او روی صحنه و اهدای هدیه قدردانی کردند.

پس از برگزاری این برنامه در حضور مادر شهیدان خالقی‌پور و آیت‌الله رشاد متن حکم انتصاب محمدمهدی دادمان به عنوان رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قرائت و در قالبی آیینی نمادین به وی اهدا شد.

محمدمهدی دادمان رییس جدید حوزه هنری هم به عنوان آخرین سخنران برنامه در سخنانی گفت: پیش از همه وظیفه خودم می‌دانم از استادم محسن مومنی‌شریف که به حق، بر گردن من حق استادی دارند تقدیر کنم.

او ادامه داد: خوشبختانه در این جلسه از وصف ایشان زیاد صحبت شد اما من می‌خواهم امروز به مدیریتی در این ۱۰ ساله اشاره کنم. هر کسی حوزه هنری را می‌شناسد شهادت می‌دهد که حوزه هنری بالنده‌تر، رشیدتر از دوره‌های گذشته خود شده است. بسیار از عزیزان در حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس تشکر می‌کنم بابت تلاش‌های بسیاری که کرده‌اند.

دادمان با بیان اینکه «امروز همه هویت ما که به‌صورت همه جانبه تحت هجوم هستیم، به عنصر جهاد وابسته است.» گفت: اگر من و همکارانم در حوزه هنری کاری کنیم که جهاد را روایت کنیم، قطعاً در راه خود موفق خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز