خبرگزاری کار ایران

یک هفته با چخوف برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۰۰۲

بی‌شک آنتوان چخوف یکی از مشهورترین، محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین نویسندگان در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است و در ایران در صد سال گذشته آثار او نزدیک به دو میلیون شمارگان داشته و همواره نمایشنامه‌های او روی صحنه می‌رود و در یک قرن اخیر، پرخواننده‌ترین نویسنده خارجی در ایران است.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر محمدخانی (معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب) گفت: امسال صد‌وشصتمین سال تولد چخوف است و ادبیات روسیه با نویسندگان و شاعرانی چون پوشکین، تولستوی، داستایوسکی، چخوف و بسیاری دیگر همواره در میان کتاب‌خوانان مطرح بوده است. چخوف را می‌توان به‌حق یکی از پرکارترین نویسندگان عصر خودش شمرد. او در ۱۸۶۰ متولد شد و در ۱۹۰۴ درگذشت. چخوف گذشته از آن‌که از حرفه‌ی اصلی خود که طبابت بود غافل نمی‌ماند و غالبا به یاری دردمندان می‌شتافت، در طول عمر چهل و چهار ساله‌ی خویش، ده‌ها نمایش‌نامه‌ی کوتاه و بلند، نزدیک به ششصد داستان کوتاه و بلند، صدها مقاله و یادداشت و هزاران نامه به رشته‌ی تحریر درآورد.

محمدخانی افزود: مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در ده سال گذشته با تشکیل پل ادبی ایران و روسیه، برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی در دو کشور برگزار کرده و با بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز ادبی و اتحادیه‌ی نویسندگان مسکو و سن‌پترزپورگ همکاری مستمر داشته است. از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در ده سال گذشته برگزار شده است می‌توان به همایش سعدی و پوشکین، همایش ایوان بونین، برنامه‌ی یک هفته با تولستوی با حضور نوه‌ی تولستوی، بزرگداشت سولژنیتسین و ... اشاره کرد. همچنین شهر کتاب چندین برنامه‌ی ادبی در دانشگاه مسکو، اتحادیه‌ی نویسندگان روسیه، انیستیتو سولژنیتسین، بنیاد ماکسیم گورکی، مرکز چخوف، مرکز پوشکین و نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور محققان و نویسندگان ایران و روسیه داشته است.

وی گفت: در سال جاری نیز مرکز فرهنگی شهر کتاب با همکاری بنیاد روسکی‌میر و به مناسبت صد‌وشصتمین سال تولد چخوف برنامه‌ی «یک هفته با چخوف» را از روز یک‌شنبه اول تیر به مدت یک‌هفته و با حضور نویسندگان، چخوف‌شناسان ایران و روسیه و استادان و دانشجویان زبان و ادبیات روسی و نمایش‌نامه‌نویسان و علاقه‌مندان به آثار چخوف برگزار می‌کند و در طول این هفته، با انتشار یادداشت، مقاله، فایل صوتی، فایل تصویری و برگزاری نشست‌ها و میزگردها به صورت مجازی تلاشی در معرفی و تحلیل بیشتر زندگی و آثار چخوف دارد.

محمدخانی افزود: چخوف در ادبیات روسیه خالق سبکی تازه در شیوه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی شده است. مکاتبات چخوف نیز از ارزش بسیار برخوردار است. آثار چخوف مورد ستایش نویسندگانی چون تولستوی و ماکسیم گورکی قرار گرفت و به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بیشتر رمان‌نویسان معاصرش اثر گذاشت. چخوف از بزرگ‌‌ترین و برجسته‌ترین داستان‌نویسان واقع‌بین روسیه در دوران قبل از انقلاب به شمار می‌آید و به‌خوبی زندگی روزمره‌ی مردم را در زمان خودش در آثارش بازتاب داده است.

وی گفت: در ایران نیز، چخوف بر بسیاری از نویسندگان و نمایش‌نامه‌نویسانی چون محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، سیمین دانشور، هوشنگ گلشیری، اکبر رادی و طنزنویسان ایرانی تاثیر گذاشته است که این تاثیرات به صورت مقاله، کتاب و پایان‌نامه در ایران و روسیه منتشر شده است.

محمدخانی در پایان گفت که برگزاری برنامه‌ی یک هفته با چخوف فرصت تازه‌ای را فراهم می‌کند تا در طول این یک هفته، با بازخوانی و بازنگری و تحلیل و تبیین آثار چخوف، راز ماندگاری آثار این نویسنده‌ی توانا تشریح شود و اهل قلم و فرهنگ ایران و روسیه بگویند که چه مقدار چخوف را خوانده‌اند و از چخوف در عرصه‌های مختلف چه آموخته‌اند. زیرا چخوف در نقش خالق داستان‌های کوتاه هجایی و فکاهی مهارتی بسزا یافت و سبک نویسندگی‌اش از همان اواخر قرن نوزدهم، توجه خوانندگان ملل مختلف اروپایی را به خود جلب کرد تا در اوایل قرن بیستم به ایران رسید و تاکنون به طور پیوسته نویسنده‌ی محبوب ایران و جهان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز