خبرگزاری کار ایران

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام می‌دهد؛

مطالعه انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله سرپل ذهاب

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۳۵۰

«پژوهش انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله آبانماه ۱۳۹۶سرپل ذهاب کرمانشاه» یکی از پژوهش‌های در حال انجام پژوهشکده مردم‌شناسی به مطالعه رخداد زلزله و تبعات اجتماعی، فرهنگی و انطباق‌پذیری زنان بواسطه مصاحبه‌های عمیق و تحلیل تجربه زیسته این زنان می‌پردازد.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی) با اشاره به انجام مطالعه انسان شناختی تجربه زیسته زنان از زلزله سرپل ذهاب در باره این طرح گفت: زلزله به لحاظ گستره تأثیراتی که بر زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی افراد دارد و همچنین حجم انبوه تغییرات اجتماعی که به دنبال می آورد، متغیر مهمی در تحول حیات اجتماعی جوامع محسوب می شود.

او با بیان اینکه فاجعه ها در هر سطحی سبب شکل گیری تغییرات گسترده ای در زندگی و زیست مردم می شوند افزود: از آن جا که هر شخصی دارای مجموعه ای از تجربه های بی مانند است که به عنوان حقیقت مطرح و رفتار فردی وی را تعیین می کنند در این معنا حقیقت و رفتار مرتبط با فاجعه برای هر فردی بی نظیر است.

رییس پژوهشکده مردم شناسی تصریح کرد: تجربه زیسته هر فرد به دریافت او از یک پدیده  خاص معنا بخشیده و تحت تاثیر هر چیز بیرونی یا درونی نسبت به فرد است.

حسن زاده، از اهداف  مطالعه حاضر را روشن کردن معنا، ساختار و ماهیت تجربه زیسته زنان سرپل ذهاب از زلزله دانست .

مینو سلیمی (مجری این طرح) نیز در این خصوص گفت: این پژوهش به مطالعه رخداد زلزله و تبعات اجتماعی، فرهنگی و انطباق پذیری زنان بواسطه مصاحبه های عمیق و تحلیل تجربه زیسته این زنان می پردازد.

این پژوهشگر که مطالعات خود را بر انسان شناسی فاجعه متمرکز نموده است در ادامه گفت:  نتایج این پژوهش با توجه به تجربه زیسته زنان و توجه به کارکرد مثبت آنان در جامعه و اعتماد و مشارکت دادن آنان در جریان بازسازی های اجتماعی، فرهنگی جامعه فاجعه دیده می تواند به صورت چشمگیری موثر باشد زیرا آن ها بخشی از یک شبکه روابط اجتماعی فعالی هستند که خبر یا اطلاعیه هشدار را از طریق کانال های غیررسمی دریافت می کنند.

او تصریح کرد: به این ترتیب زنان می توانند هم گیرنده و هم انتقال دهنده خوبی برای پیام های هشدار، ایمنی و بازسازی های اجتماعی و فرهنگی در برابر خطرات ناشی از زلزله تلقی شوند.

 به گفته این پژوهشگر ، زنان می توانند در ایجاد فرهنگ ایمنی و بازسازی زودهنگام جامعه فاجعه دیده در جامعه فعالیت های پیشگیرانه و ضروری پس از بحران های طبیعی به ویژه زلزله نقش های مهمی را ایفا نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز