خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از شکرخدا گودرزی؛

آخرین بازمانده نقالان نسل اول به خان هشتم رسید

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۴۱۸

شکرخدا گودرزی در یادداشت پیش‌رو می‌نویسد: هنر نقالی، تاریخی به درازای عمر بشر دارد و در ایران نیز گوسان‌ها، چرگرها و خنیاگران، حماسه‌ها، رزم‌نامه‌ها، عاشقانه‌ها، سوگ سرودها و سرور نامه‌ها را با صدای خوش و گاه با همراهی ساز و حرکات نمایشی در مکان‌های عمومی و محفل‌های خصوصی در هر شرایطی اجرا می‌کردند.

هنر نقالی، تاریخی به درازای عمر بشر دارد و در ایران نیز گوسان‌ها، چرگرها و خنیاگران، حماسه‌ها، رزم‌نامه‌ها، عاشقانه‌ها، سوگ سرودها و سرور نامه‌ها را با صدای خوش و گاه با همراهی ساز و حرکات نمایشی در مکان‌های عمومی و محفل‌های خصوصی در هر شرایطی اجرا می‌کردند.

در دورانی که فارسی حرف زدن جرم بود و زبان دربار امویان و عباسیان و والیان آن‌ها عربی بود، همانا نقالان و خنیاگران و گوسان‌ها بودند که حافظ زبان  فارسی بودند.

خنیاگران حکایات و سوگ سرودها و سور نامه‌ها و حماسه‌ها را با نواهای فهلویات می‌آمیختند و همیشه سرایندگان و گویندگان و پُرخوانان از جایگاهی بلند پایه برخوردار بودند.

خنیاگران و گوسانان تنها روایان بی طرف حکایات این سرزمین نبودند بلکه با عشق و ایمان و سلحشوری اگر اغراق نکنیم زبان فارسی را زنده نگه داشتند.

پس از انقراض ساسانیان که خنیاگری و گوساتی ممنوع شده بود. خنیاگران و گوسانان با اتکا به منطومه‌های منثور و متون به جا مانده از دوران‌های قبل شور و شعور و دلبستگی به فرهنگ ملی را به هر بهانه در جامعه ایران آن زمان احیا کردند تا اینکه بزرگمردی چونان فردوسی ظهور کرد و سند ملی ‌ایرانیان "شاهنامه" را نوشت.

با نوشتن "شاهنامه" روایت‌گران حماسه و رزم و بزم و عاشقانه‌های ملی و بومی شاهنامه را از محافل کرسی‌نشینی و خانواده تا عروسی و جشن‌های بومی و حتی بازی‌های رایج گسترش دهند.

با پاگیری قهوه‌خانه‌ها نقالان و پرده‌خوانان داستان‌های شاهنامه را با آب و تاب در محافل عمومی می‌خواندند و زبان فارسی را می‌پراکندند.

در دوران کنونی دو تن از بارماندگان این هنر ریشه‌دار، مرشد ولی‌الله ترابی و مرشد آسیدمصطفی سعیدی بروجردی بودند. مرشد ترابی شاهنامه را بیشتر با حرکات نمایشی می‌آمیخت و آسیدمصطفی سعیدی ضمن فشردگی حرکات از لحنی تاثیرگذار بهره‌مند بود، لحنی مسحورکننده و با استفاده از تکنیک‌های دقیق و نفس‌گیری‌های اصولی و تغییر لحن متناسب استحکام کلام و استفاده از دستگاه‌های آوازی چنان تاثیری بر شنونده می‌گذاشت که همگان را متحیر می‌کرد.

آسیدمصطفی آخرین بازمانده نقالان نسل بود. یادش گرامی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز