خبرگزاری کار ایران

مونسان در گفت‌وگو با ایلنا:

باوجود کاهش بودجه تلاش داریم کاوش‌های باستان‌شناسی ادامه یابد/ بر نصب دوربین‌های مداربسته در محل کاوش تاکید داریم

asdasd
کد خبر : ۸۷۳۹۲۴

با وجود آنکه بودجه سال ۹۹ پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با کاهش ۲۰ درصدی روبه روست اما وزیر میراث فرهنگی و گردشگری صنایع دستی بر روندی تاکید دارد که کاوش‌های باستان‌شناسی در آن جایگاه خاصی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها هفدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی کشور در حال برگزاری است. علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در مراسم گشایش این همایش بر لزوم توجه به محوطه‌های باستانی مانند جیرفت تاکید کرد و گفت: هر شیء تاریخی سندی از تاریخ است و باستان‌شناسان آن‌را بررسی و تشریح می‌کنند. هرچند ممکن است امکانات زیادی در اختیار نداشته باشند اما با عشق کار می‌کنند. امید است سال آینده توجه ویژه‌ای به باستان‌شناسی در محوطه‌هایی مانند جیرفت بشود.

هرچند مونسان بر لزوم توجه به باستان‌شناسی تاکید دارد اما طبق لایحه بودجه سال آتی که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بودجه پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ۴۵ میلیارد تومان در سال جاری به ۳۷ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است که کاهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص تغییر بودجه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و احتمال اختصاص بودجه به بخش باستان‌شناسی کشور به ایلنا گفت: شرایط بودجه‌ای کشور سخت است. درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته با این وجود تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حوزه باستان‌شناسی بتواند به کاوش‌های خود ادامه دهد و بررسی‌های لازم در محوطه‌های باستانی محقق شود. تمام تلاش خود را می‌کنیم تا حوزه کاوش‌ها با مشکل برخورد نکند.

او همچنین درخصوص نصب دوربین‌های مداربسته در محل کاوش باستان‌شناسان گفت: به صورت سنواتی این مهم انجام می‌شود اما اکنون این مهم را در قالب ابلاغیه به استان‌ها الزام کردیم تا دوربین‌های مداربسته نصب شود.

این صحبت‌ درحالی‌ست که چندی پیش بهروز عمرانی (رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) در خصوص نصب دوربین‌های مداربسته در محل کاوش باستان‌شناسی گفته بود: حفاظت از اموال حین کاوش یکی از مواردی است که همواره مورد توجه مسئولان بوده است. از آنجا که با چند مورد مشکل در خصوص انتقال اموال روبه‌رو بودیم، از این رو وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نگرانی‌هایی در این خصوص برایشان به وجود آمده بود که ما با ابلاغ پیوست مستندنگاری سعی کردیم این نگرانی را مرتفع سازیم.

عمرانی ادامه داد: در شیوه انتقال اشیاء سوءتفاهم ایجاد شده بود اما با رایزنی‌های انجام شده، پیوست مستندنگاری با در نظر گرفتن تمام موارد از عکاسی و ثبت اشیاء گرفته تا واگذاری اشیاء به امین اموال مستند شد و حتی اگر احتمال نصب دوربین‌های مداربسته که خیلی بعید است وجود داشته باشد، در نهایت هم می‌توانیم از اطلاعات آن برای مستندنگاری استفاده کنیم. تمام تلاش ما آن بود تا سوءتفاهم و نگرانی‌های به وجود آمده در این خصوص را رفع کنیم. ضمن آنکه بیشتر محوطه‌های باستانی ایران از جمله تخت جمشید، شوش، شهر سوخته و... هم‌اکنون نیز دارای دوربین‌های مداربسته هستند.

مونسان با تاکید برآنکه آنچه به استان‌ها ابلاغ شده باید رعایت شود، تصریح کرد: اگر چنین مهمی رعایت نشود، خلاف مقررات خواهد بود و کاوش‌های باستان‌شناسی باید تحت نظارت دوربین‌های حفاظتی انجام شود و هرکس این کار را انجام ندهد خلاف مرتکب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز