خبرگزاری کار ایران

رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا:

در مسیر عبور از مشکلات موجود، متحد و همراه ایران هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۷۲۳۵۴

رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا گفت: امیدوارم با قدرت و حضور پر شور آژانس‌های مسافرتی بتوان از مشکلات عبور کرد. در این راه ما متحد و همراه شما هستیم و در پی تفاهم‌نامه‌هایی که بین دو کشور امضا می‌شود، آماده همکاری بیش از پیش به منظور پیشبرد اهداف گردشگری متقابل هستیم.

به گزارش ایلنا، نشست گسترش روابط گردشگری ایران و اسپانیا شامگاه جمعه ۲۵ بهمن ۹۸ در هتل لاله تهران و به میزبانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با حضور مدیرعامل و مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، رئیس و معاون رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا، معاون سفیر اسپانیا در ایران، رئیس انجمن صنفی آژانس‌های هوایی و مسافرتی ایران، رئیس موزه ملی ایران، سرپرست امور بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیر بخش اروپایی شرکت هواپیمایی ماهان، معاون گردشگری شهرداری تهران، مدیرعامل هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا)، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران، مدیرگردشگری شورای عالی مناطق آزاد ایران و جمعی از فعالان صنعت گردشگری کشور برگزار شد.

حسین اربابی (مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) در این نشست با ابراز خرسندی از روابط فرهنگی خوبی که میان اسپانیا و کشورمان از گذشته تا به حال برقرار است، گفت: این روابط و اتفاقات که ریشه در تاریخ و تمدن دو کشور دارد در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

او با اشاره به نزدیکی بسیار زیادی که بین دو فرهنگ وجود دارد، اظهار داشت: این قرابت از نظر معماری، باستانی و تاریخی به‌ویژه در  جنوب و نقاط مرکزی اسپانیا با ایران اسلامی دیده می‌شود. همین موضوعات باعث شد تا ما در سال گذشته با همکاری موزه ملی ایران نمایشگاه و موزه مشترک آلیکانته را در ایران و متعاقب آن نمایشگاهی از آثار ایران را در اسپانیا داشته باشیم.

اربابی از مردم ایران به عنوان مردمی مهمان‌نواز یاد و خاطرنشان کرد: در حقیقت میزبان شما نه تنها دولت، بخش حاکمیتی و کنشگران گردشگری ما؛ بلکه مردم ایران زمین هستند. مردمی که با خونگرمی، مهربانی و مهمان‌نوازی و با آرامشی که دارند می‌توانند اطمینان خاطر زیادی را برای حضور اسپانیایی‌ها در ایران ایجاد کنند.

او افزود: امنیتی که در ایران وجود دارد و همچنان وجود خواهد داشت، مرهون همین مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم ما است و تا وقتی که این مردم وجود دارند، مسلماً امنیت این کشور که برگرفته از قلب همه ایرانیان است همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

اربابی در ادامه تصریح کرد: این موضوع که اسپانیا فارغ از هر نوع نگاه سیاسی و با رویکرد تعمیق روابط بین دو کشور در راستای عادی سازی سفر به ایران پیش‌قدم شود و همچنین اروپا فضای روابط گردشگری دو کشور را رو به عادی سازی پیشتر و بهتر پیش ببرد، پیشنهادی در خور توجه است.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی اضافه کرد: من معتقدم تا عادی شدن شرایط موجود و اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داده است، نیازی به توقف کارها برای ایجاد بسترهای گردشگری بین دو کشور نیست. اتفاقاً اکنون فضای فکری و زمانی مطلوبی برای انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب در راستای رقم زدن رویدادهای گردشگری فی‌مابین و اجرای آنها تا عادی شدن و یا حین آن، مهیا است.

اربابی در پایان پیشنهاد داد تا یک برنامه کاری برای پیش‌بینی اتفاقات گردشگری پیش رو که با نظرات بخش خصوصی و دولتی جمع‌آوری خواهد شد، برای طرف اسپانیایی ارسال شود تا بتوان بر اساس آن، روابط گردشگری مشترک را پیش برد.

او همچنین از بخش خصوصی ایران خواست تا نظرات خود را در خصوص تدوین برنامه کاری فوق، ارائه کنند.

کارلوس گاریدو (رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا) نیز در این نشست هدف از سفر خود به ایران را آشنایی نزدیک‌تر با مسئولین و مقامات کشورمان عنوان کرد و گفت: تصمیم داریم به صورت جدی روی برنامه‌های جدید برای پیشبرد اهداف گردشگری دو کشور تمرکز کنیم.

او افزود: کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا نماینده ۷ هزار آژانس گردشگری و ۴۰ توراپراتور است. تمام آژانس‌های اسپانیا زیر نظر این نهاد فعالیت دارند و همگی برای تقویت گردشگری میان دو کشور تلاش خواهند کرد.

گاریدو ضمن قدردانی از توجه و دقت ایران به رابطه گردشگری دو کشور گفت: جدا از تمام مسائل سیاسی و امنیتی که وجود دارد، تمایل دارم به عنوان نماینده بخش خصوصی گردشگری کشورم، میان بخش خصوصی دو طرف توافقاتی صورت گیرد؛ چرا که بازار ایران ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه دارد.

او این نشست و دیدار با فعالان گردشگری ایران را سازنده ارزیابی و خاطرنشان کرد: امیدوارم با قدرت و حضور پر شور آژانس‌های مسافرتی بتوان از مشکلات عبور کرد. در این راه ما متحد و همراه شما هستیم و در پی تفاهم‌نامه‌هایی که بین دو کشور امضا می‌شود، آماده همکاری بیش از پیش به منظور پیشبرد اهداف گردشگری متقابل هستیم.

رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا در ادامه با اشاره به نقش تجارت در شناخت ملت‌ها از یکدیگر گفت: تجار در گذشته هم سفیران خوبی برای گردشگری بودند. در کنار آنها فعالان فرهنگی و ورزشی هم تأثیر گذار هستند.

خوسه لوئیس سُلانو گادئا (معاون سفیر اسپانیا در ایران) پس از تشکر از برنامه‌ریزی این سفر و دیدارهای مهمی که در راستای معرفی ایران و جاذبه‌های بسیار زیاد آن طراحی شده است، گفت: تنها ۶ ماه از حضور من در ایران می‌گذرد. نکته‌ای که توجه من را در این مدت کوتاه به خود جلب کرد، تعداد زیاد توریست‌های ایرانی و تقاضای آنان برای سفر به اسپانیا بود.

او افزود: دو سال پیش تعداد تقاضای سفر به کشور ما از سوی ایرانیان ۲۵ هزار مورد بود که از آن میان ۲۰ هزار مورد پذیرفته شد. متأسفانه به دلیل وضعیت اقتصادی موجود و اتفاقاتی که اخیراً رخ داده، تعداد درخواست‌های ویزا کاهش پیدا کرده است.

سلانو گادئا ادامه داد: علیرغم شرایط پیش آمده، باید گفت در حال حاضر تغییری در روند صدور ویزا ایجاد نشده و دوباره با همان جدیت گذشته، درخواست‌ها بررسی خواهد شد.

او با اشاره به توقف ورود پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به اسپانیا از روز ۲۹ مارس ۲۰۲۰، تصریح کرد: این موضوع به معنای این نیست که دولت اسپانیا خواستار ادامه رابطه گردشگری با ایران نیست یا رفت و آمد ایرانی‌ها و اسپانیایی‌ها بین دو کشور کمتر خواهد شد؛ بلکه دولت اسپانیا بیشتر خواستار این است که هواپیمایی ملی ایران، ایران ایر این پروازها را انجام دهد.

سلانو گادئا یادآور شد: متأسفانه اتفاقاتی که در نوامبر، دسامبر و ژانویه گذشته رخ داد موجب شد که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا مجبور شوند تمهیداتی را برای سفر به ایران بیاندیشند. با این وجود کشور اسپانیا در اتحادیه اروپا سعی خواهد کرد تا پس از برگزاری انتخابات اسفندماه، "پیشنهاد عدم سفر به ایران مگر در شرایط ضروری" را تغییر دهد تا توریست‌ها دوباره به ایران بیایند.

او ابراز امیدواری کرد که بتوان سختی‌های حال حاضر را پشت سر گذاشت و در رفت و آمد توریست‌های دو کشور تسهیل ایجاد کرد.

معاون سفیر اسپانیا در ایران، همچنین اظهار داشت: تصمیماتی که در قالب اتحادیه اروپا، در زمینه سفر به ایران گرفته می‌شود هیچ قالب سیاسی ندارد. پیشنهاد عدم سفر به هر کشوری ممکن است به دلیل بروز سیل، زلزله و ... نیز با هدف آگاه‌سازی مسافرانی که کمتر آمادگی سفر دارند و یا دانش کمی در خصوص مقصد خود دارند، انجام شود.

سلانو گادئا دلیل انتشار اطلاعیه عدم سفر به ایران در صفحات سفارت‌خانه‌ها و کشورهای عضو اتحادیه اروپا را صرفاً جهت تأمین امنیت گردشگران دانست.

او در پایان گفت: حاضر هستم در خصوص مشارکت در طرح‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در کیش با سرمایه‌گذاران اسپانیایی مذاکره کنم.

رفیعی (رئیس انجمن صنفی آژانس‌های هوایی و مسافرتی ایران) هم در این جلسه با معرفی خود به عنوان نماینده بخش خصوصی صنعت گردشگری ایران، گفت: حدود ۹۵ هزار دفتر، ۶ هزار توراپراتور و ۶۰ هزار نفر در زمینه گردشگری در ایران فعالیت می‌کنند که مجموعه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران را تشکیل می‌دهند.

او با بیان اینکه دیروز شصت و دومین سالگرد تأسیس انجمن صنفی آژانس‌های هوایی و مسافرتی ایران را جشن گرفتیم، اظهار داشت: از رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا می‌‌خواهیم تا همانگونه که ما در ایران با صراحت موانع را رصد کرده و با دولت در میان می‌گذاریم، شرایطی را مهیا کنند تا تفاهم‌نامه‌ای بین دو انجمن به امضا رسیده و موانع پیش رو رفع شود.

رفیعی تصریح کرد: بعید می‌دانم نیاز باشد درباره امنیت و جاذبه‌های ایران توضیح بدهم اما با افتخار به اطلاع می‌رسانم که هنوز هم علیرغم اتفاقات ماه‌های گذشته که به آن اشاره می‌شود، کشور ایران کشوری است که به سهولت می‌توانید در آن قدم بزنید چرا که امنیت کامل در آن برقرار است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: در جلساتی که با سفرای دیگر کشورهای خارجی و کشورهای همسایه داشتیم، اذعان دارند که هم جاذبه‌های گردشگری و هم امنیت موجود در ایران قابل مقایسه با خیلی از کشورهای دیگر دنیا نیست. اما چرا اکنون باید معاون سفیر در سخنان خود به عنوان نماینده دولت، بگوید باید منتظر باشیم تا انتخابات برگزار شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم؟ آیا گردشگری یک امر سیاسی است؟ گردشگران سفرای صلح در کشورهای دیگر هستند.

او با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص عدم پذیرش درخواست ویزای هموطنانمان از سفارت اسپانیا، گفت: ۵ هزار مورد برای رد درخواست بسیار زیاد است. بنابراین از سفارت اسپانیا می‌خواهیم اگر مشکلاتی در این حوزه وجود دارد به ما منعکس کند تا بتوانیم در جهت رفع آن اقدام کنیم.

رافائل گالیگو (معاون رئیس کنفدراسیون آژانس‌های گردشگری اسپانیا) نیز با بیان اینکه اسپانیایی امروز برای رفع خستگی سفر نمی‌کند بلکه برای کسب تجربیات جدید به سفر می‌رود، گفت: این فرصت بزرگی برای گردشگری ایران است.

او ادامه داد: علیرغم اینکه سفرمان به ایران کوتاه بود اما فرصتی فراهم کرد تا زیبایی‌های ایران و تهران و مشترکات میان دو کشور را از نزدیک ببینیم و درک کنیم.

گالیگو یادآور شد: ایران و اسپانیا در کنار غذا، فرهنگ، تاریخ و دیگر اشتراکات که به گردشگران ما اجازه می‌دهد به گذشته خود سفر کنند، فرصتی را فراهم می‌کند تا بخشی از تاریخ که برای اسپانیایی‌ها ناشناخته مانده بود کشف کنند؛ چرا که این گردشگران به شدت به دنبال مقاصد جدید برای کسب تجربیات جدید هستند.

او در پایان بر ایجاد توافق و تفاهم میان بخش‌های خصوصی دو کشور تأکید کرد و پشتیبانی بخش دولتی را در این راه الزامی خواند.

همچنین در این نشست اله بداشتی (مدیر گردشگری شورای عالی مناطق آزاد ایران)، نوکنده (رئیس موزه ملی ایران)، انصاری (مدیرعامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو)، حسینی نژاد (رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران)، عبدالملکی (مدیرعامل هلدینگ هگتا) و ... نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود روابط گردشگری بین دو کشور و توسعه همکاری‌های فی‌مابین، مطرح کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز