خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

از دوستانم خواسته‌ام سلیقه‌ها را بر قوانین حاکم نکنند/ بیلان‌ مالی رویدادهای فرهنگی حداکثر سه ماه پس از برگزاری‌ باید منتشر شود/ کارگزاران از هنری حمایت می‌کنند که پروپاگاندای بیشتری دارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۸۷۱۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران به سوالات آنها درباره شفافیت مالی، حمایت شهرداری از تئاتر، اینکه برای هنرمندان انصرافی از جشنواره ها مشکلی پیش نیاید و... پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز (چهارشنبه 16 تیر) پس از تماشای نمایش «صدمین سالگرد فتح گریه» کاری از شهر گچساران و از آثار سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ گفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لزوم برگزاری نشستی مشترک با اهالی تئاتر برای حضور هرچه بیشتر آنان در این دوره جشنواره تئاتر فجر که با حاشیه‌ها و انصراف‌هایی همراه بود، توضیح داد: ما به نتیجه فکر می‌کردیم نه فرآیند. مهم این بود که امسال در میان اهالی تئاتر و اهل هنر انشقاق پدید نیاید و حضور هنرمندان تئاتر از همه استان‌ها را در این جشنواره شاهد باشیم.

او تاکید کرد: تئاتر، هنر مهر است نه کینه. اختلاف نظر و سلیقه می‌تواند وجود داشته باشد ولی خوشبختانه در این جشنواره، شاهد اجرای نمایش‌های خوبی بودیم و ایده‌های علنی باید به کمک نتیجه بیاید. ما به تمام سلیقه‌ها احترام می‌گذاریم.

او ادامه داد: ما فقط به نتیجه فکر می‌کردیم و آنقدر مهم است ایده‌های علنی کمک کند تا نتیجه تامین شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان مقام معظم رهبری درباره افزایش بودجه تئاتر، گفت: در آن جلسه ایشان عنوان کردند بودجه تئاتر اندک است. این نگاه می‌تواند به کمک تئاتر بیاید و امیداریم به عنوان مسئولان دولتی از این نگاه استفاده لازم را ببریم.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره اینکه کسری بودجه چه زمانی قرار است تامین شود؟ گفت: با وجود همه شرایط بالاخره همه تلاش‌مان را کردیم که دوستانی که از تهران یا شهرهای مختلف به جشنواره می‌آیند با دغدغه کمتری حضور پیدا کنند ولی این را هم بدانید که بالاخره ما در دوره خشکسالی قرار داریم.

او همچنین در مورد همزمانی جشنواره‌ها گفت: البته الان جشنواره‌ها به آن معنی همزمانی ندارند؛ جشنواره موسیقی بعد از پایان جشنواره تئاتر شروع می‌شود و جشنواره هنرهای تجسمی با یک فاصله از آن آغاز می‌شود. تنها جشنواره‌های حوزه تئاتر و سینما با هم همزمان هستند که آن‌هم این نگاه وجود دارد که ایام دهه فجر به گونه‌ای باشد که پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی و هنری را باهم ببینیم و این خودش کمک می‌کند به اینکه برون‌داده‌های هنر ایرانی در یک مقطع زمانی دیده شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به نحوی هم قابلیت‌های انتخاب را دارد؛ کسی که می‌خواهد هنرهای نمایشی را ببیند به این معنی نیست که نتواند تماشای آثار سینمایی را انتخاب کند.

صالحی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «قول می‌دهید مشکلی برای ادامه کار هنرمندانی که امسال ترجیح دادند در جشنواره فجر نباشند، پیش نیاید؟ چون به جز وزارت ارشاد معمولا نهادهای دیگر هم در این زمینه تصمیم‌گیر هستند» گفت: تمام تلاش ما همین است که اهالی فرهنگ و هنر کنار هم باشند و باهم هنر ایرانی را پیش برند و تمام تلاش‌مان این است که این مسیر را با جدیت پیش ببریم.

او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «در جشنواره فیلم و تئاتر هنرمندانی بودند که ممیزی‌های آثارشان در این حد بوده که گاهی پایان‌بندی و کلیت اثر را تحت تاثیر قرار داده است و به نظر می‌رسد ممیزی‌ها تشدید شده و به سمت سلیقه‌ای رفته است. آیا قرار است نظارتی بر روند نظارت شکل بگیرد؟» گفت: از آن طرف هم عده‌ای هستند که می‌گویند شما اصلا ممیزی ندارید و همه چیز همانطور بدون رعایت قوانین و مقررات پیش می‌رود. آنچه من از دوستانم در حوزه‌های مختلف از جمله هنرهای نمایشی خواسته‌ام این بوده که سلیقه‌ها را بر قوانین حاکم نکنند. ممکن است به برخی از قوانین حتی اعتقاد نداشته باشیم اما رعایت قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. از آن طرف اگر سلیقه‌ها را بخواهیم حاکم کنیم آنقدر متکثر هستند که نمی‌شود جمع‌بندی و پایان‌بندی برای آن قائل شد. دقتی که هم در گروه‌های نمایشی و بررسی‌کننده به سهم خود خواسته‌ام این بوده که مسیر اعتدال و میانه‌روی و دقت در این مساله که قانون رعایت شود را در پیش بگیرند اما سلیقه خیر.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره شفاف‌سازی مالی در ادارات ارشاد گفت: ما دستورالعمل‌های شفاف‌سازی را داریم که بیلان‌های مالی و هزینه‌های رویدادها و جشنواره‌ها حداکثر تا سه ماه پس از برگزاری‌شان کاملا به شکل روشن منتشر شود.

صالحی ادامه داد: 12 بندی که در دستورالعمل شفافیت است؛ مورد توجه بوده و کمیته و کارگروه این قضیه هم به طور جدی ورود پیدا کرده و شما هم پیگیری کنید. اگر می‌بینید چیزی منتشر نمی‌شود بگویید و بخواهید که زبان ما را هم برای مدیران تندتر کنید.

او همچنین درباره بی‌سر و سامان بودن پهنه رودکی گفت: با شهرداری هم صحبت کردیم و پاره‌ای از گفتگوهای انجام شده با آقای حناچی و دوستانشان به اینجا رسیده که امیدوارم سریعتر به نقطه قابل قبولی برسد. این پهنه یک این محیط نوستالژیک نه فقط برای تهرانی‌ها که برای ایرانی‌هاست که باید آن را محیط برازنده‌ای ببینند. این پهنه فراز و نشیب‌های مختلفی هم در گذشته و هم الان دارد که امیدوارم کارهای کنونی با سرعت بیشتری محقق شود. انصافا دوستان شهرداری هم همین نگاه را دارند و دلشان می‌خواهد سریعتر اتفاقات خوبی بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شهرداری تهران به جشنواره فیلم چند میلیارد تومان کمک مالی کرد اما در مورد جشنواره تئاتر هیچ نهادی کمک مالی نکرده است، چرا وزارتخانه در سطح کلان وارد رایزنی با نهادها برای حمایت مالی از جشنواره تئاتر فجر نشده است؟ گفت: به نظر می‌آید یکی از مشکلاتی که داشتیم و داریم این است که کارگزاران اگر قرار است با هنری هم مرتبط شوند به آن هنری است که پروپاگاندای بیشتری دارد، نزدیک می‌شوند و این در حقیقت یک نقیصه است. در مورد شهرداری قضاوت نمی‌کنم بلکه به طور کلی درباره کارگزاران می‌گویم.

صالحی ادامه داد: ما هنرهایی داریم که ممکن است پروپاگاندا نداشته باشند اما به اعتبار تاثیرگذاری‌های آرام اما عمیق می‌توانند بسیار در فضای تحولات اجتماعی و فرهنگ و هنر ما موثرتر باشند که یکی از آنها هنرهای نمایشی است. این مساله‌ای که من و دوستان مسئول هنرهای نمایشی باید قسمت‌های ارتباطی این هنرها را با کارگزاران بیشتر کنیم تا تاثیرش مطلوب‌تر شود. مثلا در همین نمایشی که دیدم، جالب است که می‌توانید اسطوره‌بخشی از جامعه ایرانی را اینطور فراگیر کنید، یک اتفاق است. اتفاقی که با فیلم و کتاب به وجود نمی‌آید. حس ارتباطی با تئاتر و موسیقی پدید می‌آید. اگر به کلیت ایران، وحدت ارضی آن، گذشته و آینده ایران فکر می‌کنیم باید بدانیم اینطور اتفاقات می‌تواند به پاره‌ای از روابط ملی ما عمق دهد. وقتی چنین تئاترهایی در سراسر ایران بیایند آن وقت من در تهران با زاگرس ارتباط برقرار می‌کنم. این ارتباطات را از منظر حاکمیتی باید دید. این نقص هست. اگر بتوانیم پاره‌ای از این نوع نمایش‌ها را با فضاهای کارگزاران نزدیکتر کنیم تاثیرهای این تئاترها را برای یک حکمرانی خوب بهتر می‌توانیم ایجاد کنیم. و خط‌های حمایتی را بین حمایت حکمرانان و این نوع تئاترها بیشتر کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینکه شهرداری به کمک سینما آمده قابل تقدیر است چون هنرها رقیب یکدیگر نیستند بلکه مکمل هم هستند و نباید در خانواده هنر احساس رقابت باشد. در این قسمتش شاید ضرورتی داشته باشد بگوییم آنجا نه اینجا بله. باید روی این کار کنیم که اینجا هم باید حمایت شود. امروز شرایط متوسط و خوبی در تئاتر از نظر تماشاگر داریم و بیاد بین حوزه شهری و هنرهای نمایشی ارتباطی برقرار کنیم و تبلیغات خوبی برای آن داشته باشیم. من به این خوشبینم که مجموع دوستان شهرداری با نگاه بهتری در این دوره کار می‌کنند و باید تقویت شود البته مطالبه‌گری شما دوستان به تسریع این قضیه کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز