خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «صد سال به این سال‌ها»:

ارشاد گفت تئاترتان شاد است، نمی‌توانید اجرای عمومی بروید

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۶۴۶

کارگردان نمایش «صد سال به این سال‌ها» با تاکید بر اینکه هیچ حمایتی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتر نمی‌شود، گفت: چند وقت پیش قرار بود نمایش «خاله سوسکه» را برای کودکان اجرا کنیم؛ از ارشاد به ما گفتند نباید نمایش‌تان مختلط باشد! گفتیم چشم اما موقع اجرا دوباره گفتند چون «کار شاد است و دختر در آن هست» نمی‌توانید اجرای عمومی داشته باشید و فقط باید در مدارس اجرا کنید! اما جالب است همین نمایش در جشنواره استانی کوثر نطنز، ۱۴ جایزه به دست آورد.

نجمه مهرابی‌خوزانی کارگردان نمایش «صد سال به این سال‌ها» به نویسندگی زهرا رحیمی است که از شهر خمینی‌شهر استان اصفهان در بخش خیابانی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شرکت کرده است.

مهرابی‌خوزانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، این نمایش را روایت یک خانواده سه نفره خواند که در آن مادری با فرزند دختر و پسرش زندگی می‌کند و به شغل سنتی ساخت سفیدآب مشغول است؛ درحالی‌که به واسطه ارث و میراثی که به او رسیده، وضع مالی خوبی هم دارد. حالا قصه از جایی شکل می‌گیرد که پسر به مادرش می‌گوید یکی از زمین‌هایت را بفروش و از دختری که دوستش دارم برایم خواستگاری کن، اما مادر به او می‌گوید خودت باید شغلی پیدا کرده و دست بجنبانی. پسر اصرار می‌کند و مادر قصه ازدواج برادرش را پیش می‌کشد که او هم در اوج نداری، که در گذشته دلاک حمام بوده عاشق دختری از خانواده اعیان می‌شود و با زیرکی و با بهره بردن از رسم و رسوم دم عید، با آن دختر ازدواج می‌کند و همین باعث می‌شود به اصل داستان و روایت و اجرای رسم و رسوم قبل از عید برسیم.

او با بیان اینکه نمایش «صد سال به این سال‌ها» در عین اینکه داستانی اجتماعی را در بستری رئال روایت می‌کند، به رسم و رسوم آیینی ایرانی برای نوروز هم می‌پردازد، تصریح کرد: در واقع این نمایش بهانه‌ای است برای یادآوری رسوم قبل از عید. مخصوصا رسم‌هایی که در اصفهان رواج داشته است.

کارگردان «صد سال به این سال‌ها» ادامه داد: در خلال اجرای این رسم‌ها،‌ گریزی هم به نمایش‌های قدیمی مانند خیمه‌شب‌بازی، مبارک و تخت‌حوضی می‌زنیم تا به گذشته‌های نمایشی‌مان هم برگردیم.

مهرابی‌خوزانی همچنین درباره وضعیت تئاتر در خمینی‌شهر اصفهان، با اشاره به اینکه چه شد وارد تئاتر خیابانی شدند؟ گفت: ما در خمینی‌شهر سالنی برای اجرای تئاتر نداشتیم. یک سالن سینما در این شهر هست که اجاره هر شب آن به قیمت پول خون‌مان باید هر شب می‌پرداختیم. فکر کردیم چه کنیم؟ شهردار محترمی داریم که ایشان گفت برای ایام عید برای ما تئاتر اجرا کنید. ما هم استقبال کردیم و الان چند سالی است وارد تئاتر خیابانی شده‌ایم.

او با اشاره به اینکه تنها حمایتی که از تئاتر در این شهر می‌شود، نه از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که حمایت‌هایی است که شهردار خمینی‌شهر از او و گروهش دارد، گفت: شهردار محترم‌مان در ایام عید و تابستان یک‌سری موضوع برای ساخت تئاتر سفارش می‌دهد و از همین راه اندکی به اقتصاد تئاتر شهرمان کمک می‌شود؛ آنقدر که ایشان به گروه‌ها احترام می‌گذارد از سوی ارشاد متاسفانه احترامی به تئاتر نمی‌بینیم.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر اینکه هیچ حمایتی از سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تئاتر نمی‌شود، گفت: چند وقت پیش قرار بود نمایش «خاله سوسکه» را برای کودکان اجرا کنیم؛ از ارشاد به ما گفتند نباید نمایش‌تان مختلط باشد! گفتیم چشم و نمایش را فقط با بازیگران دختر آماده کردیم، اما موقع اجرا دوباره گفتند چون «کار شاد است و دختر در آن هست» نمی‌توانید اجرای عمومی داشته باشید و فقط باید در مدارس اجرا کنید! پذیرفتیم و آن را از اجرای عمومی کنار گذاشتیم، اما جالب است بدانید همین نمایش در جشنواره استانی کوثر نطنز، ۱۴ جایزه مانند کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، دکور، موسیقی، لباس و... به دست آورد.

مهرابی‌خوزانی با بیان اینکه هنرمندان تئاتر خمینی شهر حتی جایی برای تمرین تئاتر ندارند، گفت: تنها مکان تمرین متعلق به بخش خصوصی است و هزینه‌های زیادی دارد. برای همین من و تمام اعضای گروهم در جریان تمرین‌های فجر سرما خوردیم، چون در محلی نیمه‌ساخت در سرما تمرین کردیم و مریض شدیم.

او تصریح کرد: با وجود این مشقات،‌ همچنان سفت و سخت در این سال‌ها ایستاده‌ایم و هرچقدر هم سختی بکشیم باز به تئاتر ادامه می‌دهیم و امیدوارم روز به روز بیشتر به نتایج بهتری برسیم. در کنار آن، حضور نمایش «صد سال به این سال‌ها» را در جشنواره تئاتر فجر به فال نیک می‌گیرم و معتقدم اتفاق خوشایندی برای گروه‌مان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز