خبرگزاری کار ایران

مونسان در بازدید از جشن مردمی یلدای ایرانی:

ایران با ۴ پرونده مشترک در اجلاس میراث ناملموس ۲۰۲۰

asdasd
کد خبر : ۸۴۹۸۰۴

جشن مردمی یلدای ایرانی با همکاری کانون جهانگردی و اتومبیلرانی و با حضور علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علی اصغر مونسان روز پنجشنبه (۲۸ آذر) در بازدید از مراسم یلدای ایرانی؛ ضمن بازدید از غرفه‌های نمایشگاه برپا شده در این مجموعه تاریخی؛ از کتاب «مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد» رونمایی کرد.

این کتاب برشی از تاریخ معاصر ایران را در معرض دید مردم قرار داده است.

این کتاب ازسوی انتشارات سفیران و در ادامه نشر سلسله کتاب‌هایی در حوزه ایران‌شناسی منتشر شده و ترجمه آن به زبان انگلیسی نیز در دست تهیه است.

محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی کشور) نیز در این مراسم گفت: یلدا شب کهن ایرانیان است و ما خوشبختانه همانند نوروز پرونده‌ای را برای آن تهیه کرده‌ایم که در فهرست آثار ملی ثبت شده و جزو میراث ناملموس ماست. این پرونده به یونسکو فرستاده شده گرچه در کشورهای مختلف این مراسم انجام می‌شود، ولی این پرونده جزو سهمیه ملی ما قرار داده شد و انشاءالله در سال ۲۰۲۱ مطرح می‌شود.

طالبیان تصریح کرد: البته برای سال آینده چهار پرونده مشترک داریم از جمله پرونده مینیاتور با کشورهای ترک‌زبان، پرونده زیارت تادئوس با کشور ارمنستان، پرونده عود با کشور سوریه و پرونده جشن مهرگان با کشور تاجیکستان. بنابراین بسیاری از این جشن‌های ایرانی که جنبه آیینی دارند، خوشبختانه تا به امروز به دلیل اهمیت آن استمرار داشته و یلدا چون مقارن با موضوعات مختلفی توسط ایرانیان به‌ویژه خانواده‌هاست با آیین خاصی برگزار می‌شود.

جشن مردمی یلدای ایرانی، از ۲۷ آذر ۹۸ از سوی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گشایش یافته و تا ۳۰ آذر ماه همزمان با آخرین روز پاییز، ادامه خواهد داشت.

اجرای موسیقی سنتی و فولکلور، اجرای مراسم‌های آیینی اقوام، برگزاری مسابقات فرهنگی، هم‌نوازی دف، آیین شب یلدا و مراسم انارگردانی از جمله برنامه‌هایی است که در روزهای یاد شده، از ساعت ۱۴ الی ۱۷ اجرا می‌شود.

محصولات صنایع‌دستی و سوغات استان‌ها نیز هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۸در غرفه‌ها و چادر‌های تعبیه شده در فضای باز مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد عرضه خواهد شد.

حضور همه علاقه‌مندان به آیین‌های باستانی و سنتی کشورمان در جشن مردمی یلدای ایرانی آزاد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز