خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه ناشران اعلام کرد؛

قیمت کاغذ نصف شده است/ کاهش محسوس قاچاق کتاب / شایعات مربوط به عدم توزیع کاغذ دولتی صحت ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۵۷۹

نشست خبری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران، و جمعی از اهالی رسانه در محل اتحادیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا نشست خبری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان شهر تهران و جمعی از اهالی رسانه در محل اتحادیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست هومان حسن‌پور با بیان اینکه شایعات مطرح شده پیرامون عدم توزیع کاغذ دولتی صحت ندارد، خاطرنشان ساخت: کاغذ دولتی در اختیار تمامی ناشران متقاضی قرار گرفته و مطابق با مصوبه کارگروه کاغذ پس از شمارش میزان کتب منتشر شده و تطبیق آن با کاغذهای توزیع شده مراحل بعدی توزیع کاغذ متناسب با عملکرد چاپی ناشران در مراحل بعدی صورت می‌پذیرد.

وی افزود: قطع شدن مداوم مصرف کاغذ فرهنگی در کشور نیز تاکنون به وقوع نپیوسته و هر مرحله‌ای فقدان کاغذ مربوط به موانع فنی توزیع و مسائل اداری بوده است.

رئیس اتحادیه ناشران یادآور شد: پس از تاسیس کارگروه توزیع کاغذ، قیمت کاغذ فرهنگی بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: قسمتی از مصرف کاغذ در حوزه فرهنگ از طریق ارز دولتی تامین شده و مطابق با سیستم بازار نیست و به هیچ وجه توقف توزیع صورت نپذیرفته است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه موانعی در ارتباط با فرآیند تامین کاغذ وجود دارد، اظهار داشت: اگر بخواهیم به یکی از این مواردی که دردسر بسیاری نیز برای ناشران ایجاد کرده اشاره کنم به بخشنامه دو ماه پیش بانک مرکزی اشاره می‌کنم که بیش از ۴۰ گروه کالایی مختلف از جمله کاغذ را مشمول پیمان‌سپاری ارزی کرده بود به این معنا که حتی ناشران و توزیع‌کنندگان کاغذ مجبور به تودیع وثیقه در نزد بانک مرکزی شوند که ظرف شش ماه مابه‌التفاوت میزان ارز پرداختی را به بانک مرکزی بازگردانند و البته این موضوع خطر بسیار جدی برای ناشران مختلف بود که با رایزنی‌هایی که کردیم کوشیدیم تا ارز دولتی لازم برای تامین کاغذ از قاعده بخشنامه یاد شده مستثنی باشد.

حسن‌پور همچنین در ارتباط با نحوه فرآیند شمارش در مراحل توزیع کاغذ نیز اظهار داشت: فرآیند شمارش بعد از ۱۵ تیرماه سال جاری آغاز شده است و متناسب با آن بازرسان اتحادیه موارد مختلف را با حضور در دفاتر ناشران مختلف و بررسی اسناد کتب چاپ شده مورد سنجش قرار می‌دهند.

وی همچنین در رابطه با نتایج طرح شمارش مدعی شد تیراژ‌های کتاب‌ها پس از این اتفاق در حال واقعی شدن و ملموس شدن است و در قیاس با گذشته کتاب‌های منتشره نسبت واقعی‌تری با آ‌مار تیراژ ادعایی توسط ناشران دارد.

حسن‌پور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر زمان‌بندی فعالیت کارگروه کاغذ و همچنین میزان کتب مورد شمارش پاسخ داد: کارگروه کاغذ تا زمانی که توزیع ۸۰ هزار تن کاغذ فرهنگی مورد نیاز ناشران و مطبوعات وجود دارد و به طور کامل توزیع نشده به فعالیت خود تداوم خواهد بخشید. همچنین ۲۵۴۱ عنوان کتاب از ۲۱۶ ناشر مختلف مورد شمارش مصرف کاغذ واقع شده است.

وی همچنین در ارتباط با مکان برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده اظهار داشت: بیش از ۴۸۰ ناشر مختلف در نامه‌ای که در اختیار اتحادیه و رسانه‌ها قرار دادند خواسته‌های مختلفی را داشتند که به تصریح از باقی ماندن در مصلی دفاع می‌کرد. البته این درخواست‌ها به اطلاع مقام‌های ذیربط از جمله وزیر ارشاد و معاون اول رئیس‌جمهور نیز رسیده است.

حسن‌پور افزود: بازدید از شهر آفتاب البته صورت پذیرفته است و از مصلی نیز طی هفته جاری بازدید خواهیم کرد تا بهترین تصمیم برای تعیین مکان نمایشگاه صورت بپذیرد. امکانات بیشتر در حوزه حمل و نقل به ویژه مترو و همچنین دسترسی گسترده مردم به محل برگزاری در مصلی یکی از ترجیحات اساسی ناشران مختلف است و به همین جهت به علت رکود حاکم بر بازار نشر، بسیاری از ناشران حاضر به پذیرش ریسک حضور در نمایشگاه شهر آفتاب نیستند.

وی همچنین در ارتباط با ترکیب شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته اظهار داشت: ساختار این ترکیب تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته است و همچنین در مورد حدود و مسائلی مربوط به محدوده اختیارات صنفی و حقوق حاکمیتی دولت تصمیم‌گیری می‌کنند و همچنین در بکارگیری تشکل‌های عضون اتحادیه نیز تغییری نسبت به سال‌های گذشته صورت نپذیرفته است.

حسن‌پور در ارتباط با نتایج دادگاه‌‌های قاچاقچیان کتاب خاطرنشان ساخت: نتایج این دادگاه‌ها درکاهش آمار قاچاق بسیار مشهود بود و باعث افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی برخی از ناشران پس از صدور آرای دادگاه شده و البته باعث شده که در سرانه میزان مطالعه در کشور نیز تجدیدنظر جدی صورت بپذیرد و ۸۰ درصد از اخلال در بازار کتاب نیز کاهش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز