خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان تأکید کرد

تسریع ثبت جهانی فلک‌الافلاک با آزادسازی عرصه/ قدردانی از همکاری سپاه و ارتش

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۷۳۵

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان گفت: آزادسازی زمین‌های عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد که در اختیار نیروهای نظامی (ارتش و سپاه پاسداران) بود، آغاز شده است.

به‌گزارش ایلنا، سیدامین قاسمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان)، با اشاره به تلاش‌ها برای ثبت جهانی فلک‌الافلاک تصریح کرد: بخشی از عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در اختیار نیروهای نظامی بود که برای ثبت جهانی این اثر تاریخی باید این عرصه‌ها آزاد می‌شد که خوشبختانه با رهنمودهای وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری‌های استاندار لرستان، روند آزادسازی این عرصه‌ها در حال انجام است.

او افزود: سال ۹۶، نشستی درخصوص واگذاری عرصه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با حضور استاندار لرستان و فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران استان، برگزار شد که در این نشست تصمیم نهایی درخصوص واگذاری عرصه‌های در اختیار نیروهای نظامی اتخاذ و مقرر شد سپاه پاسداران و ارتش برای واگذاری با این اداره‌کل همکاری کنند.

قاسمی اضافه کرد: نیروهای ارتش عرصه و املاکی را که در اختیار آن‌ها بود تخلیه کرده‌اند و از اوایل سال ۹۷، روند مرمت و سامان‌دهی املاک و بناهایی که تا پیش از این در اختیار ارتش بود، آغاز شد.

او ادامه داد: درحال حاضر روند واگذاری زمین‌های در اختیار سپاه نیز آغاز شده و مراحل اداری خود را طی می‌کند و به‌زودی این عرصه نیز در اختیار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان یادآور شد: بعد از واگذاری کامل زمین‌های در اختیار نیروهای نظامی، طرح مدیریت جامع برای این املاک و عرصه‌ها آغاز خواهد شد؛ بر اساس این طرح املاک و بناهای مورد نیاز مرمت و سامان‌دهی می‌شوند و ساختمان‌ها و بناهایی که فاقد ارزش ثبت و حفظ هستند و ممکن است در روند ثبت این قلعه تاریخی مشکلی ایجاد کنند، حذف می‌شوند و این عرصه‌ها به‌طور کامل سامان‌دهی خواهند شد.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: از نیروهای سپاه و ارتش، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیز از استانداری لرستان برای کمک به آزادسازی زمین‌های اطراف قلعه تاریخی فلک‌الافلاک به‌صورت ویژه تشکر می‌کنیم؛ به‌طور حتم آزادسازی این زمین‌ها و سامان‌دهی آن‌ها به ثبت جهانی این اثر تاریخی ارزشمند کمک می‌کند.

قاسمی اضافه کرد: قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در حال حاضر در فهرست موقت یونسکو قرار دارد و ثبت جهانی آن با همت همه مسئولان از جمله وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌طور جدی آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز