خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری کشور در چهل‌وسومین نشست ستاد سفر:

تاکید بر اطلاع‌رسانی هواشناسی برای انجام سفرهای برنامه‌ریزی شده

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۱۹۶

چهل‌وسومین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو و نمایندگان بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری به میزبانی سازمان هواشناسی کشور برگزار شد.

به‌ گزارش ایلنا، ولی تیموری (معاون گردشگری) با اعلام همدردی با هموطنان آسیب‌دیده و داغدیده در زلزله آذربایجان شرقی، گفت: سازمان هواشناسی همواره یکی از دستگاه‌هایی بوده که حضورش در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، فرصت مغتنمی بوده است به این دلیل که سفر با موضوع آب و هوا و اقلیم عجین شده است.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تصریح کرد: با توجه به اینکه سفرها برنامه‌ریزی‌شده‌تر می‌شود، توجه به موضوع هواشناسی هم بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

معاون گردشگری ادامه داد: ورود موازی سایر دستگاه‌ها به حوزه هواشناسی در نوروز امسال منجر به اتفاقات ناخوشایندی در حوزه سفر شد، ما از سازمان هواشناسی می‌خواهیم این موضوعات را مورد پیگیری قرار دهد.

تیموری اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که سفر یک موضوع فرابخشی است و یک دستگاه نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای گردشگران باشد، با توجه به این مهم، ستاد تشکیل شده است و جلسات آن در طول سال به میزبانی دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود.

تیموری تصریح کرد: هدف همه ما این است که مردم با خیالی راحت و آسوده به سفر بروند و برگزاری این جلسات تخصصی، بررسی موضوعات در سطح کلان و حل و فصل مواردی است که مطرح می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اضافه کرد: تاکید ما این بود که مرجعیت تخصصی دستگاه‌ها باید مورد قبول واقع شود و اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت می‌گیرد براساس مرجعیت دستگاه تخصصی باشد.

او ادامه داد: تا جایی که ممکن است نشست‌های تخصصی بین اعضای ستاد باید افزایش پیدا کند تا گردشگران و مردم آسایش و آرامش لازم را در سفرهای خود داشته باشند.

تیموری گفت: توصیه ستاد این است که در حوزه آمار و اطلاعات، هر دستگاه سازوکار خود را طراحی کند تا در ایام تعطیلات مشکلی پیش نیاید.

سازمان هواشناسی آماده ارائه پیش‌بینی‌های سفارشی است

سحر تاجبخش (معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور) در این نشست گفت: نقش هواشناسی در صنعت گردشگری بسیار موثر است، هواشناسی یک دانش میان‌رشته‌ای است که به جایی خاص محدود نمی‌شود.

او تصریح کرد: اطلاعات هواشناسی و مسائل اقلیمی در زندگی همه افراد موثر است، شرایط اقلیم دنیا امروز به سمتی رفته که مسئله تغییر اقلیم پررنگ شده است، این موضوع مخاطراتی را در وضعیت هوا و گرمای زمین به وجود آورده است.

تاجبخش اضافه کرد: تعدد طوفان‌ها و سیلاب‌ها هم متاثر از این موضوع است، امروز شرایط کشور ما و حتی منطقه ما به سمت خشکسالی حرکت می‌کند، تابستان امسال، گرمترین سال تابستان کره زمین بوده است و این به معنی کم شدن آب در کل دنیاست.

رئیس سازمان هواشناسی اظهار کرد: سال گذشته ایران ترسالی را پشت سر گذاشت اما این تداوم نخواهد داشت، کم آبی ما سال گذشته تامین نشده است و آب‌های زیرزمینی که طی ۱۰ سال خشک شده‌اند با یک سال بارش به شکل قبل بازنگشته‌اند، منابع آب کشور به شدت کم است.

او افزود: ما باید این شرایط را پشت سر بگذاریم، سازگاری با کم‌آبی و آموزش آن به افراد جامعه باید در دستور کار قرار گیرد، حوزه گردشگری می‌تواند در بخش آموزش هواشناسی و سازگاری با کم‌آبی نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

تاجبخش ادامه داد: سازمان هواشناسی در حوزه گردشگری دو اقدام مهم دارد، پیش‌بینی هوا و پایش هوا، اما پیش‌بینی هوا یک امر قطعی نیست و امکان ندارد ما پیش‌بینی یقینی داشته باشیم، باید به یاد داشت باشیم که پیش‌بینی‌ها تا ۶۵ درصد می‌تواند صحت داشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: عدم قطعیت در پیش‌بینی هوا در همه جای دنیا وجود دارد، پدیده‌های حدی مثل سیلاب‌های فروردین ۹۷ در بلندمدت دیده نمی‌شود، این پدیده‌ها را حداکثر تا ۱۵ روز می‌توان پیش‌بینی کرد.

او اضافه کرد: پیش‌بینی سفر هم موضوع مهمی است و سازمان هواشناسی همیشه روابط و تعامل خوبی با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشته است، این آمادگی وجود دارد که برای شرایط خاص و موردنظر این وزارتخانه، سازمان هواشناسی پیش‌بینی‌های سفارشی داشته باشد.

تاجبخش یادآور شد: پیش‌بینی برای زمستان امسال، بارش‌های زیر حد نرمال است، امیدواریم پیش‌بینی‌های ما درست نباشد! و امسال سال پر بارشی را شاهد باشیم.

او یادآور شد: برای ما خوشایند است که بتوانیم بهترین پیش‌بینی را به مردم ارائه دهیم، اما موضوع این است که در پیش‌بینی‌ها بازه زمانی بسیار اهمیت دارد، همچنین بازه مکانی در ارائه پیش‌بینی شرایط اقلیمی بسیار موثر است، پیش‌بینی‌های ما در دو فاز ملی و استانی ارائه می‌شود.

تاجبخش افزود: در فاز استانی همکاران ما دیدگاه بهتری دارند، استفاده از این پیش‌بینی‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، ما خطاهای خودمان را می‌پذیریم، می‌توانیم برای دو ماه پیش‌بینی داشته باشیم اما کاربر باید بداند که اطلاعات خود را بروز کند.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: کاربران و به ویژه گردشگران باید برای دریافت اطلاعات تکمیلی به سایت سازمان هواشناسی مراجعه کنند، اگر در حوزه گردشگری به اطلاعات سفارشی نیاز دارید باید این درخواست داده شود.

تاجبخش افزود: در برخی موارد اطلاعات خروجی در مورد آب و هوا آن چیزی نیست که از سازمان هواشناسی اعلام شده است.

او گفت: وظیفه ما حفظ جان و مال مردم است، وقتی سازمان هواشناسی در جایی احساس خطر کند این موضوع به طور حتم اعلام می‌شود هرچند ممکن است در این پیش‌بینی ۲۰ تا ۳۰ درصد احتمال خطا داشته باشیم.

تاجبخش اضافه کرد: سازمان هواشناسی پس از سیلاب‌های اخیر روند اعلام اطلاعیه و اختاریه‌ها را تغییر داده و هشدار دادن در دستور کار قرار گفته است، باید این موضوع در نظر گرفته شود که پیش‌بینی ممکن است خطا داشته باشد.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: منابع ما برای پیش‌بینی نقطه‌ای در کشور بسیار محدود است، تامین این منابع نیازمند بودجه و هزینه است.

او یادآور شد: برای ما ایده‌آل این است که در نقاط گردشگری ایستگاه هواشناسی داشته باشیم، اما اولویت‌ها در برنامه ششم توسعه مشخص شده است.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: این سازمان آماده همکاری با تمام نهادها و دستگاه‌ها برای ارتقای مباحث آموزشی حوزه هواشناسی است.

حمید انصاری (رئیس جامعه گردشگری الکترونیک) نیز در این نشست با اشاره به اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی گفت: اگر قرار باشد در کشور رونق گردشگری اتفاق بیفتد باید نگاه ما پذیرش میهمان باشد و این نگاه باید از سوی تمام دستگاه‌ها مورد پذیرش قرار گیرد.

او تصریح کرد: در نوروز ۹۷ بسیاری از اطلاعیه‌های هواشناسی منجر به کنسل شدن سفرها در بیشتر استان‌های کشور شد، اینگونه موضوعات به بدنه گردشگری کشور آسیب وارد می‌کند.

فریدون محمدی (دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر) در این نشست موضوعات مرتبط با سازمان هواشناسی در استان‌ها و ارتباط ادارات این سازمان با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در استان‌های مختلف را مطرح کرد.

همچنین در این نشست، نمایندگان دستگاه‌های مختلف موضوعات و مباحث خود را در ارتباط با سازمان هواشناسی مطرح کردند.

در پایان این نشست دستورالعمل ارتقا و ساماندهی ارائه خدمات در نوروز ۹۹ در اختیار اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر قرار گرفت.

در این جلسه سازمان بنادر و کشتیرانی به عنوان میزبان چهل‌وچهارمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر  انتخاب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز