خبرگزاری کار ایران

در نشست رسانه‌ای جشنواره موسیقی نواحی مطرح شد؛

دستمزد شرکت کنندگان افزایش پنجاه درصدی داشته/ خارجی‌ها با هزینه خودشان به جشنواره آمده‌اند

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۰۹۷

نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور با حضور مسئولان و دبیر جشنواره در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران امروز یکشنبه 12 آبان‌ماه در سالن کنفرانس دفتر موسیقی برگزار شد. محمد الهیاری (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهتنگ و ارشاد اسلامی)، محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) و احمد صدری (دبیر علمی) برخی از مسئولانی بودند که با همراهی اهالی رسانه در این رویداد شرکت کردند.

دبیرخانه دائمی تشکیل خواهد شد

در ابتدای نشست محمد الهیاری گفت: جشنواره موسیقی نواحی در کنار جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر یکی از رویدادهایی است که سالانه با کمک مسئولان در تهران و استان‌ها برگزار می‌شود. در این میان موسیقی نواحی اهمیت زیادی دارد.

اللهیاری افزود: جلسات دبیران و اعضای شورای سیاست‌گذاری به طور مستمر در تهران و کرمان برگزار شده که واقعا جای قدردانی دارد به اضافه اینکه استاندار محترم کرمان از ابتدا تاکنون پیگیر جشنواره بوده که زحمتشان حائز اهمیت است. معاون هنری وزیر ارشاد آقای سیدمجتبی حسینی نیز حضور بسیار فعالی در رویدادهای مذکور داشته‌اند.  

اللهیاری ادامه داد: جلسات مذکور هر دوهفته یک بار برگزار شده و مسئولان در آنها حضور داشته‌اند و موارد اجرایی در این جلسات مورد توجه بوده است. حال نیز امیدوارم زحمات دوستان و مسئولان برای جشنواره امسال به توسعه موسیقی نواحی و توجه بیشتر به هنرمندان نواحی بینجامد.

اللهیاری گفت: تمایل داریم با تشکیل دبیرخانه دائمی برای جشنواره موسیقی نواحی، شاهد اتفاقات قابل توجهی در عرصه موسیقی نواحی باشیم. نکته دیگر اینکه امسال شاهد افزایش پنجاه درصدی دستمزد گروه‌های اجرایی هستیم و با اینکه هنوز ردیف بودجه این دوره تخصیص پیدا نکرده، اما قطعا رایزنی‌ها در این حوزه ادامه دارد و شما مطمئن باشید در حوزه تامین بودجه هیچ مشکلی در این دوره وجود نخواهد داشت.

جشنواره موسیقی نواحی تنها رویدادی است که در سطح ملی برگزار می‌شود

در ادامه، احمد صدری درباره اهمیت موسیقی نواحی کشور گفت: موسیقی نواحی دارای هویت است و جشنواره موسیقی نواحی تنها رویدادی است که در سطح ملی برگزار می‌شود که اتفاق خوبی است. امسال نیز جشنواره در کرمان برگزار می‌شود.

صدری در توضیح بیشتر گفت: آذرماه سال گذشته اولین جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی نواحی آغاز شد. باید یادآور شوم که تصمیم ما این بود که در همان ابتدا محل برگزاری جشنواره را تغییر دهیم و اقداماتی نیز صورت گرفت اما در این میان استاندار کرمان پیگیری‌های بسیاری داشتند و در نهایت ما قانع شدیم که این دوره نیز در کرمان برگزار شود.

احمد صدری درباره شیوه همکاری دبیرخانه جشنواره موسیقی نواحی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: در بخش سازمان میراث فرهنگی سال گذشته مشکلاتی داشت. خوشبختانه در جشنواره امسال موضوع گردشگری مورد توجه است. در جشنواره امسال از طرف اداره کل میراث و گردشگری کرمان اقداماتی در جهت تهیه بسته‌های گردشگری (در حوزه موسیقی اقوام) صورت گرفته و می‌توان آن را گامی موثر در جهت فعالیت‌های بعدی دانست. من نیز امیدوارم بخش خصوصی با جدیت بیشتری وارد عمل شود تا در ادامه با امکانات کامل‌تر به هنرمندان و مخاطبان این گونه از موسیقی خدمات ارائه دهیم.

احمد صدری در ادامه درباره مضامین و محوریت جشنواره گفت: منظومه خوانی با محوریت تغزل یکی از اولویت‌های مهم ما در انتخاب آثار این دوره از جشنواره موسیقی نواحی بوده که از نظر ما تذکری به مخاطب به این محتوای موسیقی است که به نوعی معرفت‌های ادبی و هستی شناختی را در کنار موسیقی مورد توجه قرار داده است. البته بعد از اعلام این موضوع در فراخوان هنرمندان نسبت به ارسال آثار خود اقدام کرده و پس از عبور از فیلتر هیات انتخاب در جشنواره حضور دارند. البته مطابق سال گذشته نفرات اول گروه سنی ج جشنواره موسیقی جوان هم در این دوره شرکت دارند و در طول جشنواره در سالن اتاق بازرگانی کرمان به اجرای برنامه می‌پردازند. در این راستا ما شاهد هنرنمایی هنرمندان بخش‌های دیگر در بخش «خاندان‌های هنر» هم هستیم که توسط هیات انتخاب به طور خاص تبیین و طراحی شد و ما در این دوره شاهد اجرای هنرمندان در این بخش هستیم.

صدری ضمن ابراز خوشحالی از حضور خانم‌ها  در عرصه نوازندگی گفت: به لحاظ آماری نسبت به دوره‌های قبل حضور بانوان افزایش یافته است. اتفاق دیگر اینکه بر خلاف جشنواره‌های گذشته، امسال دانش آموختگان رشته «اتنو موزیکلوژی» با مدیریت مریم قرسو حضور دارند تا در قالب پروژه‌ای به امور پژوهشی یکی بپردازند.

صدری ادامه داد: برگزاری نمایشگاه سازهای موسیقی اقوام یکی دیگر از اتفاقات جشنواره امسال است که از قبل پیگیر آن بوده‌ایم. نمایشگاه مذکور قرار است با همکاری موزه موسیقی ایران در باغ موزه هرندی کرمان برگزار کند. اتفاق دیگر اینکه نمایشگاه عکس نیز در جشنواره امسال برگزار می‌شود و مسئولیت برگزاری آن به عهده یکی از عکاسان اهل ایلام است.

صدری گفت: برگزاری نمایشگاه تخصصی سی دی و آثار موسیقایی مرتبط با موسیقی نواحی نیز فعالیت دیگر این دوره است که با همکاری موسسه فرهنگی هنری «ماهور» در شهر کرمان میزبان علاقه‌مندان است. ما در مراسم اختتامیه جشنواره نیز از کتاب این رویداد شامل مقالات پژوهشی و فعالیت‌های دیگر پژوهشگران رونمایی می‌کنیم که می‌تواند دربرگیرنده یک اتفاق موثر پژوهشی باشد. البته ما طی روزهای برگزاری جشنواره جلسات پژوهشی را در سالن مجاور هتل پارس کرمان برپا می‌کنیم که با محوریت موضوع جشنواره میزبان شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی خواهد بود.

دانشجویان به فعالیت‌های پژوهشی می‌پردازند

مریم قرسو مدرس دانشگاه و مدیر بخش پژوهش جشنواره موسیقی نواحی در ادامه نشست به ذکر توضیحاتی پرداخت. او در ابتدا گفت: با همیاری آقای صدری و دیگر مسئولان تعدادی از دانشجویان موسیقی در جشنواره حضور خواهند یافت تا به امور پژوهشی بپردازند که آن آثار در نهایت سال آینده با نام دانشجویان در قالب بولتن منتشر خواهد شد.

گردشگری فرهنگی هنری با اولویت موسیقی نواحی در جریان برگزاری جشنواره مورد توجه است

سپس محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) گفت: امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده جشنواره‌ای تاثیرگذار برگزار کنیم. استان کرمان از به لحاظ تنوع موسیقایی ویژگی‌های زیادی دارد. موسیقی استان کرمان دارای پراکندگی است که این موضوع بر ویژگی‌های فرهنگی استان می‌افزاید و ما نیز امیدواریم هنرمندان و شرکت‌کنندگان را به خوبی میزبانی کنیم .

علیزاده تاکید کرد: برای برگزاری جشنواره امسال نه فقط وزارت ارشاد در کنار جشنواره بود بلکه استاندار محترم نیز با ما همراه بود. همچنین شهردار و مدیرکل صدا و سیمای استان نیز همکاری خوبی با اعضای جشنواره داشتند که همه اینها نشان از اهمیت جشنواره موسیقی نواحی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان درباره ویژگی‌های جشنواره امسال گفت: با همراهی و مدیریت استاندار کرمان امسال شورایی ویژه و اجرایی تشکیل شده است. انجمن موسیقی کرمان با همکاری انجمن موسیقی ایران تشکل‌های تخصصی ایجاد کرده‌اند. از طرفی گردشگری فرهنگی هنری با اولویت موسیقی نواحی در جریان برگزاری جشنواره مورد توجه است که این بخش با حمایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان به برگزاری تور گردشگری هنرمندان شرکت کننده می‌پردازد.

محمدرضا علیزاده درباره وضعیت کمی و کیفی شرکت‌کنندگان و دیگر خدمات جشنواره نیز گفت: طی روزهای جشنواره حدود ۳۰ اجرا در شهرهای مختلف استان کرمان را داریم. در هتل پارس نیز اجراهای شبانه‌ خواهیم داشت که از ساعت ۲۲ هر شب برای مخاطبان اجرا می‌شود. در کاروانسرای گنجعلی‌خان کرمان نیز برنامه‌هایی برای شهروندان کرمانی برپا می‌شود. در روز افتتاحیه نیز کاروان شادمانه خواهیم داشت که جزییات آن همین روزها اعلام می‌شود.

علیزاده درباره حضور هنرمندان خارجی نیز گفت: در جشنواره امسال میزبان هنرمندان خارجی از کشورهای ترکیه، افغانستان و هلند خواهیم بود.

هنرمندان خارجی با هزینه خودشان به جشنواره آمده‌اند

 کیوان فرزین عضو ستاد برگزاری صحبت‌های علیزاده را اینگونه کامل کرد: اجرای بخش بین‌الملل نیازمند اعتبارات و برنامه ریزی بسیار دقیق است که در سال‌های آینده و دوره‌های بعدی جشنواره به سرانجام می‌رسد. قصدمان این است با دعوت از برنامه‌ریزان خارجی موسیقی نواحی ایران را به جهان بهتر معرفی کنیم.

فرزین در پایان گفت: جشنواره  موسیقی نواحی امسال، برای حضور هنرمندان و گروه‌های شرکت کننده در بخش خارجی هزینه‌ای صرف نکرده است و آنها با هزینه خودشان به ایران آمده‌اند.

در پایان نشست پس از برگزاری جلسه از پوستر جشنواره که توسط هنرمندان کرمانی طراحی شده، رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز