خبرگزاری کار ایران

رئیس بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران به خاک سپرده شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۱۴۸

پروانه سلطانی (رئیس بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران) روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) آرام گرفت.

به‌ گزارش ایلنا، مراسم تشییع پروانه سلطانی (رئیس بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران و مرمتگر در موزه ملی ایران) با حضور علی طلوعی (مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل)، محمد‌حسن طالبیان (مشاور وزیر)، سیداحمد محیط‌ طباطبایی (رئیس ایکوم ایران)، قلی‌نژاد (معاون فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری)،  داریوش اکبرزاده از روسای پیشین موزه ملی ایران، جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران)، کارشناسان میراث‌فرهنگی، باستان‌شناسان، موزه‌داران، کارشناسان حفاطت و مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی و... برگزار شد. 

در ابتدای مراسم  جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) پیام تسلیت علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور را برای حضار قرائت کرد و در ادامه  به تاریخچه کوتاهی از خدمات پروانه سلطانی در مقام کارشناسی بسیار توانا و اخلاقی اشاره کرده و گفت: «او میراث‌بانی عاشق و بی‌ادعا بود که تمام تلاش و دانش خود را برای پروژه‌های حفاظت و مرمت آثار موزه ملی ایران بکار می‌بست رویکرد حفاظت پژوهش محور داشت، در استاندارد‌سازی موزه در حوزه حفاظت و مرمت گام‌های ماندگاری برداشت، آثار زیادی را مرمت کرد که در ادبیات موزه‌داری اشیا سخن می‌گویند لذا اشیا گواهی خواهند داد که او پرستاری صادق و امینی برای آنها بوده است.»

او افزود: «یکی از کارهای ماندگار او حفاظت و مرمت وصیت‌نامه شادروان پهلوان تختی است که در موزه ملی ورزش نگهداری می‌شود. او به همکاری‌های بین موزه‌ای معتقد بود و از هیچ کمکی در بهبود ارتقای سطح کیفی دیگر موزه‌ها دریغ نمی‌ورزید، همکاری موثر در سامان‌دهی اموال فرهنگی تاریخی داشت.»

نوکنده تصریح کرد: «کارهای نیمه تمام او ادامه خواهد یافت.»

سخنرانان بعدی این مراسم سمن‌ زمانی به نمایندگی از خانواده شادروان و احمد سلیمانی به نمایندگی از  انجمن مجسمه‌سازان بودند که ضمن قدردانی به ایراد سخنانی کوتاه از صفات شایسته و خاطرات مرحومه پروانه سلطانی پرداختند. 

در ادامه، پیکر رئیس بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) انتقال یافته و در آرامگاه ابدیش جای گرفت. 

پروانه سلطانی متولد ۱۳۴۴ مرمتگر و مجسمه‌ساز بود. او در طول خدمت بارها به‌عنوان پژوهشگر و مرمت‌گر حرفه‌ای مورد تقدیر قرار گرفت. او پس از مدت‌ها بیماری در شامگاه سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دیدار معبود خود شتافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز