خبرگزاری کار ایران

دانشیار مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی:

نقطه قوت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت متاثر از مبانی اسلام است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۵۱۰

دانشیار مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ در بینش، نگرش و جهت‌گیری خود متأثر از مبانی اصیل و مترقی اسلامی و فقه پویا است و این خود مهم‌ترین نقطه قوت الگو در مبانی به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا، مجتبی پالوج یکی از مهم‌ترین موضوعات حکومت‌داری و راهبری جامعه را داشتن الگویی مناسب برای حرکتی عقلانی، خردمندانه و نظام‎مند به سوی پیشرفت و ترقی جامعه دانست.

وی افزود: چنانچه رسالت یک نظام، ساختن تمدن نوین اسلامی، متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌ها در زیست‌بوم آن باشد تحقق این مهم، مستلزم الگویی پویا برای پیشرفت در محیطی پرآشوب است. سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در تحقق این رسالت برای جامعه ایران اسلامی، بینش،نگرش و رویکرد هوشمندانه و سلسله اقداماتی چندجانبه‌نگر مکمل و مقوم هم  در متن و بطن خود دارد. از سویی با توجه به ارزش‌های متعالی و نیات راهبردی، محیط پیشرفت را اعم از ملی، فراملی و منطقه‌ای تحلیل و پایش کرده است. از سوی دیگر با شناخت کلان‌روندها، پیشران‌ها و مسائل موثر، دانش به‌روزی درباره وضع موجود خود و کشورهای دیگر دارد توانست چشم‎انداز مطلوب و آینده ای امیدبخش را ترسیم نماید. همچنین با اشراف نسبت به پارادایم‎ها و تغییر آنها توانسته است با ایجاد شرایط محیطی مناسب و با فرصت‌سازی، گزینه‎های لازم مسیر پیشرفت را پیش روی کارگزاران نظام بگذارد.

نایب رییس انجمن علمی توسعه روستایی ایران خاطرنشان کرد: سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ابزار نیرومندی برای شناخت مسائل راهبردی و خلق فرصت‌ها و زمینه‌سازی برای تأسیس تمدن است به طوری که جامعه را قادر به شناخت مسائل اساسی بر سر راه نیات راهبردی می‎سازد. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پیوند میان آینده‌نگری و اقدام راهبردی است و با حرکت عقلانی و آینده‌نگاری خلاق، نوآور و راهبردی، ابزاری اساسی برای حکمرانی و تحقق رسالت نظام و تمدن نوین است.

به اعتقاد پالوج، استواری هر نظام، نیازمند مبانی اساسی در زمینه‌های گوناگون خداشناسی، غایت‌شناسی، هستی‌شناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، ارزش‌شناسی و جامعه‌شناسی است.

دانشیار مؤسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بینش، نگرش و جهت‌گیری خود متأثر از مبانی اسلامی است و این خود مهم‌ترین نقطه قوت الگو به شمار می‌رود. این سند به دلیل ماهیت و کارکرد خود، با فرصت محوری و ساخت آینده‎ای مطلوب، قادر است چارچوب و مسیر حرکت و اقدام را نظام‌دار کند، جریانات امور و فرآیندها را تسهیل و روان نماید، تکرارپذیری، تدقیق و عمق‌بخشی را افزایش دهد، فهم علمی مباحث را فراهم آورد، خطا را کاهش دهد، روابط کار را مشخص کند تا در نهایت، نتایج و خروجی حاصل از اجرای الگو، اثربخش‌تر و امیدآفرین شود. از این رو، در رسیدن به تمدن اسلامی، وجود الگوی پویایی همچون الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که چارچوب و جهت‌های کلی حرکت را مشخص و تبیین نموده و پیشرفت کشور و کرامت شهروندان را نویدبخش باشد ضروری است و این مهم با عملیاتی کردن و پیاده سازی و اجرایی نمودن آن میسر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز