خبرگزاری کار ایران

دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه اصفهان:

هدف غایی پیشرفت ایران، تمدن‌سازی نوین اسلامی و ایرانی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۰۳۸

دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه اصفهان گفت: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با گفتمان‌سازی، ایجاد حلقه‌های فکری و بسیج گروه‌های مختلف متخصصان بستر اطلاع فراگیر آحاد جامعه را به آغاز کرده است.

به گزارش ایلنا، سیداسکندر صیدایی در گفت و گویی هدف غایی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تمدن‌سازی نوین اسلامی و ایرانی دانست.

وی گفت: برای پیشرفت باید الگویی متناسب با ویژگی‌ها، استعدادها، امکانات و الزامات بومی خود در عرصه‌های گوناگون طراحی کرد و ساختمندی پیشرفت، مستلزم الگویی کامل و همه‌جانبه است. پیشنهاد مقام معظم رهبری مبنی بر تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز مبین این مهم است که پیشرفت جامعه ایران که هدف غایی آن، تمدن‌سازی نوین اسلامی و ایرانی است باید اولا همه عرصه‌های اجتماع را پوشش دهد و ثانیا مطابق با نیازها و شرایط بومی ایران باشد بر این اساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به منزله بالادستی‌ترین سند کشور به دنبال فراهم کردن زمینه پیشرفت همه‌جانبه متناسب با شرایط سند الگوست.

دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه اصفهان ادامه داد: با گذشت یک دهه از مطرح شدن ایده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پیش‌نویس سند الگو به نحو مطلوبی تدوین شد که پس از گردش کار دفتر مقام معظم رهبری و ابلاغ رسمی آن به دستگاه‌های متولی قرار است این سند از ابتدای قرن پانزدهم هجری وارد مرحله اجرا شود.

به باور صیدایی، شرط اولیه تحقق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفتمان‌سازی و رسوخ سند الگو در فکر و جان نخبگان، جوانان و مردم است.

وی ادامه داد: مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با گفتمان‌سازی، ایجاد حلقه‌های فکری و بسیج گروه‌های مختلف متخصصان بستر اطلاع فراگیر آحاد جامعه را به آغاز کرده است.

دانشیار جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی دانشگاه اصفهان ادامه داد: الگو در مرحله اجرا،باید از«علم» به «عین» منتقل شود و اگرچه اجرا عمدتا بعد از تدوین، قرار دارد ولی اقتضائات ساختاری،انسانی، مالی، حقوقی، سیاسی و لوازم، ملزومات و ملازمات آن باید در مرحلة تدوین لحاظ شود. اکنون نیز بخش نهایی سند به این امر مهم اختصاص دارد. مضاف بر اجرا، از اهمیت پایش نیز نباید غافل شد. تحقق هر طرح، برنامه و یا قانون، مستلزم ارزیابی و ارزشیابی آن است تا میزان موفقیت آن را بسنجد.

صیدایی خاطرنشان کرد: اگرچه حرکت به سوی تحقق سند الگوی اسلامیایرانی پیشرفت آغاز شده ولی بدیهی است اجرای این الگو، سختی‌ها و مشکلات خاص بنیانگذاری نظریه جدید کاربردی در اداره کشور را با افق ایجاد الگویی کارآمد برای همه کشورهای اسلامی و نیز همه جهانیان دارد فلذا مشارکت فعال همه نخبگان حوزوی و دانشگاهی را می‌طلبد بنابراین لازم است همه برنامه‌های کشور با سند الگو هماهنگ باشد و سیاستگذاری‌ها و ساماندهی ساختار اداری کشور با مدیریت و نظارت بر تحقق سند الگوی اسلامیایرانی پیشرفتصورت گیرد همچنین آسیب‌ها و موانع تحقق الگو باید پیش‌بینی و برای رفع آنها اهتمام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز