خبرگزاری کار ایران

نمایشگاهی از اسناد قدیمی راه‌آهن درسیستان و بلوچستان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۴۷۲

نمایشگاه اسناد قدیمی راه آهن مربوط به تجارت ایران و هند در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه اسناد قدیمی راه آهن مربوط به تجارت ایران و هند با همکاری مشترک مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان و اداره کل راه آهن جنوب شرق در این استان برگزار شد.

قاسم سیاسر مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان درباره برپایی این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه بیش از چهل قطعه سند و تعدادی از وسایل قدیمی راه آهن به نمایش گذاشته شده است و قدیمی‌ترین سند به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه مربوط به سال ۱۳۰۲ می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه راه آهن در استان سیستان و بلوچستان گفت: راه آهن با هویت زاهدان گره خورده است و میراث دار بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ این شهــر است. زیرا این راه آهن در جریان جنگ جهانی اول (۱۲۹۸-۱۲۹۴) به دلیل ملاحظات نظامی از کویته تا زاهــدان کشیده شد. اما در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ که راه آهن به زاهدان رسید، جنگ جهانی اول پایان یافت و از آن پس، از این خط آهن برای تجارت میان ایران و هند (پاکستان) بهره گرفته شد. به همین منظور راه آهن در تقدیر تاریخی زاهدان و توسعه این شهــر نقشی تعیین کننده داشته است.

قاسم سیاسرهمچنین درباره چگونگی احداث خط آهن کویته به نوشکی، نوشکی به میرجاوه و میرجاوه به زاهدان سخنرانی کرد.

وی در پایان گفت: در نظر داریم نمایشگاه دائمی از اسناد، وسایل و ابزارهای مربوط به راه آهن استان را راه اندازی کنیم و برای این کار مکان مناسبی را نیز در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز