خبرگزاری کار ایران

از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛

کتاب «نگاهی به تاریخ و فرهنگ نهاوند از باستان تا امروز» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۴۵۳

کتاب «نگاهی به تاریخ و فرهنگ نهاوند از باستان تا امروز»، از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «نگاهی به تاریخ و فرهنگ نهاوند از باستان تا امروز» با پژوهش و بررسی شمس‌الدین سیدان همراه با اضافات، از سوی انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد. 

دربخشی از پیشگفتار این کتاب به قلم دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آمده است: 

«کتاب پیش‌رو اثر محققانه جناب آقای شمس‌الدین سیدان است که در راستای انجام یکی از اهداف مهم انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یعنی شناساندن ایران و اهتمام به ایران‌شناسی، به شرح و بیان تفصیلی یکی از بلاد مهم سرزمین‌مان ایران یعنی منطقه و شهر نهاوند پرداخته است. سیدان در این اثر نه تنها شناسنامۀ کاملی از جغرافیای نهاوند ارائه داده بلکه تاریخ آن را نیز از چند هزار سال پیش تا به امروز به‌ویژه در دوران پیش از اسلام و نیز به عنوان دروازه ورود اسلام به ایران در قرن اوّل هجری شرح داده است. 

ارائه گزارشی از آداب و رسوم، شاخص‌ها و نمادهایی از زندگی اجتماعی نهاوندیان در ۵۰ سال اخیر و نیز نهاوند به روایت جغرافی‌نگاران و جهانگردان از دیگر مباحث این تألیف ارجمند است. 

این اثر البته در سال ۱۳۷۹ تحت عنوان دیگر، توسط مؤسسه انتشاراتی آشتی به صورت محدود چاپ شده بود لیکن اینک با ویراستی جدید و اضافاتِ چند به علاقمندان ایرانشناسی هدیه می‌شود. از جناب سیدان سپاسگزارم و نیز از همکارانم در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که این اثر را به جهان کتاب عرضه داشتند.» 

پژوهشگر این اثر نیز در مقدمه خود تأکید می‌کند که نوشتن تاریخ‌های محلی در دوران بعد از اسلام در ایران اگرچه در طی سده‌ها مخصوصا قرون چهارم و پنجم هجری مرسوم و معمول بوده اما تعداد محدودی تا زمان حاضر در دسترس پژوهشگران و فرهنگ دوستان قرار گرفته، کتاب حاضر را نیز می‌توان در زمره تاریخ‌های محلی به شمار آورد که تاریخ نهاوند این شهر کهن در اعصار گذشته تا زمان حال را با استناد به مدارک تاریخی و باستانی بیان می‌کند، این نکات تاریخی برای روشن شدن گذشته این ناحیه سودمند و شامل حقایقی مخصوصا از دوره سلوکی، اشکانی، ساسانی… تا عصر حاضر است. 

«سیدان» تصریح می‌کند که رویدادهای تاریخی شیوه زندگی از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و آداب و رسوم و باورها و اعتقادات مردم این شهر کهن را در چند دهه گذشته و حال را بر اساس آنچه به چشم خویش دیده و یا از مطلعین و معمرین شنیده است ثبت و به رشته تحریر آورده و انگیزه و هدف او از نگارش این کتاب به واسطه عشق و علاقه مفرطی است که مانند بسیاری از هموطنان و همشهریانش به سرزمین و زادگاهش داشته است و دیگر آن که چون نسل جوان به علت تحولات سریع جامعه و گسترش تکنولوژی، مهاجرت و جابجایی‌ها و عوامل دیگر، اغلب با زادبوم خویش بیگانه شده و در نتیجه به آنچه در پیرامون آن‌ها از نسل‌های گذشته برجای مانده جبرا بی‌تفاوت می‌شوند، ناگزیر تاریخ و فرهنگ گذشته نهاوند و آداب و رسوم پسندیده گذشتگان را به نسل حاضر معرفی نموده که تاریخ و فرهنگ نهاوند در غبار زمان به دست فراموشی سپرده نشود. 

جایگاه جغرافیایی نهاوند از باستان تا امروز، عجایب نهاوند، تشکیلات زمین شناسی، ناهمواری ها، آب و هوا، منابع طبیعی، جبال و حدود آن، نهاوند از دیدگاه جهانگردان خودی و بیگانه، نام و تاریخ نهاوند، مراحل ماقبل تاریخ، زاگرس و ساکنان قدیمی آن، آثار باستانی گیان، دهات از میان رفته نهاوند در عصر مادها و نهاوند در عصر هخامنشیان از جمله فصول این کتاب به شمار می‌روند. 

کتاب «نگاهی به تاریخ و فرهنگ نهاوند از باستان تا امروز» در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر شده است. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این اثر به فروشگاه کتاب انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان انقلاب اسلامی، روبروی دانشگاه تهران، مجتمع پارسا، طبقه همکف، واحد ۱۰مراجعه نمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز