خبرگزاری کار ایران

حسن‌زاده خبر داد:

آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی جشن مهرگان در پژوهشکده مردم‌شناسی

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۳۵۲

پرونده جشن مهرگان دومین جشن بزرگ ایرانیان باستان به پیشنهاد دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث ‌معنوی و طبیعی در پژوهشکده مردم‌شناسی برای ثبت جهانی آماده می‌شود.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن‌زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی) مهرگان را پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان باستان خواند که با اعتدال پائیزی، زمان برابری شب و روز پیوند داشته و در دوره‌هایی از دوران باستان که آغاز پاییز، آغاز سال نو بوده برگزار می‌شده است.

حسن زاده با بیان اینکه جشن مهرگان به عنوان آیین مشترک ایران و تاجیکستان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار خواهد گرفت خاطرنشان کرد: این آیین هم اکنون در جوامع روستایی زرتشتیان ایران و مردم تاجیکستان اجرا می‌شود.

او مهرگان را آیین شکرگذاری نسبت به نعمات خداوند دانست و گفت: مهرگان گفتمانی است که انسان را به ایجاد رابطه صلح‌آمیز با طبیعت و قدردانی از نعمات الهی که همان ثروت طبیعی است دعوت می‌کند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهارکرد: بررسی این آیین در ایران و تاجیکستان در واقع ریشه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که این دو سرزمین ریشه‌های دوستی جدانشدنی دارند.

حسن زاده افزود: در شرایطی که جهان آکنده از آسیب‌های زیست‌محیطی است این جشن انسان را به توسعه پایدارو حفاظت از طبیعت برای آیندگان فرا می‌خواند.

او در پایان تصریح‌کرد: در جلسه آینده شورای ثبت میراث ناملموس که به احتمال زیاد پاییز برگزار می‌شود این پرونده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز