خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تاثیر ناآرامی‌های خوزستان بر تعداد گردشگران/ ۹۵ درصد گردشگران خارجی برای دیدن میراث جهانی عازم خوزستان می‌شوند/ آماده‌سازی پرونده منظر فرهنگی تاریخی دز برای ثبت در یونسکو

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۵۹۴

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان با اشاره به تاثیر ناآرامی‌ها بر تعداد گردشگران این استان، از تاثیر ثبت آثار تاریخی در فهرست میراث جهانی بر تعداد گردشگران خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحکمت الله موسوی (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان) با اشاره به قرمز بودن وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت: هر چند به طور کلی استان خوزستان در فصل تابستان به دلیل گرمای زیاد با کاهش تعداد مسافران روبه‌رو می‌شود اما ناآرامی های اخیر در استان از یک سو و کم‌آبی و مسائلی که در این خصوص با آن روبه‌رو شده‌ایم از دیگر سو در کاهش بیشتر مسافران بی‌تاثیر نبود.

وی در ادامه به وضعیت گردشگری در بهار سال جاری اشاره کرد و گفت: حتی در بهار نیز با محدودیت‌های سفر به استان خوزستان روبرو بودیم این امر سبب شد تا بسیاری از مراکز اقامتی و مراکز گردشگری و تفریحی به دلیل عدم تامین هزینه‌های اولیه درصدد تعطیلی برآیند. بسیاری از این واحدها حتی نمی‌توانستند هزینه آب و برق و پرسنل خود را تامین کنند. درصد اشغال مراکز فعال نیز متفاوت بود و ضریب اشغال برخی ۱۰ تا ۱۵ درصد و برخی کمتر از این حدود بود.

با توجه به آن که آثار ایذه از سال ۲۰۰۷ در لیست موقت یونسکو قرار گرفته است، موسوی در خصوص موانعی که برای ثبت ایذه در فهرست میراث جهانی وجود دارد، گفت: هرچند ممکن است ساخت و سازهایی در این حوزه وجود داشته باشد اما این ساخت و سازها نسبت به بسیاری از آثار دیگر که موفق شدند در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسند ناچیز است. البته مساله و موانعی برای ثبت در فهرست میراث جهانی وجود داشت که آن هم تعیین عرصه و حریم ایذه بود. اکنون بسیاری از آثار که می‌تواند در پرونده ثبت جهانی قرار بگیرد دارای عرصه و حریم مصوب شده‌اند. ضمن آنکه علاقه‌مندی برای ثبت ایذه در فهرست میراث جهانی در استان وجود. در واقع می‌توان گفت موانع برای این ثبت برطرف شده و حتی اصرار داشتیم در سال جاری این امر محقق شود اما نوبت به ما نرسید ولی امیدوار هستیم در سال آینده شاهد ثبت جهانی ایذه باشیم.

او از آماده‌سازی پرونده‌هایی همچون منظر تاریخی فرهنگی دز برای ثبت در یونسکو خبر و گفت: بیش از ۹۵ درصد از گردشگران خارجی و تورهای خارجی که به استان خوزستان سفر می‌کنند برای دیدن آثار جهانی می‌آیند باتوجه به آنکه تاکنون استان خوزستان 3 اثر را در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسانده، قطعاً ثبت سایر آثار می‌تواند در جذب بیشتر گردشگران خارجی موثر باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در خصوص وضعیت هنرمندان صنایع دستی در شرایط شیوع کرونا گفت: در واقع می‌توان گفت تمام هنرمندان صنایع دستی از شیوع کرونا متاثر و با کاهش میزان فروش روبرو شدند. ضمن آنکه استان خوزستان علاوه بر شیوع کرونا باسیل نیز روبرو شد این امر سبب نشد تا آموزش‌ها به خصوص به صورت مجازی را رها کنیم در این راستا حمایت از هنرمندان صنایع دستی را نیز در برنامه کاری خود قرار دادیم. ثبت شهرهای ملی صنایع دستی را نیز مدنظر قرار دادیم و نمایشگاه‌هایی را هر چند به صورت محدود برگزار کردیم. در عین حال با فعال‌سازی بازار فروش مجازی سعی کردیم تا رونقی به کسب و کار صنایع دستی استان بدهیم. با این وجود میزان فروش صنایع دستی در خوش و تحول شد و رو به افول رفت. تلاش ما بر آن است تا هنرمندان صنایع دستی بتوانند به همین بازارهای محدود و حداقلی دسترسی داشته باشند.

موسوی در خصوص طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی که چندی پیش توسط نمایندگان مجلس به تصویب رسید و تاثیری که می‌تواند در فروش صنایع دستی و فعالیت هنرمندان صنایع دستی در فضای مجازی داشته باشد، گفت: اکنون نمی‌توان چیزی در این خصوص گفت و باید دید این طرح تا چه اندازه محقق خواهد شد و چه ساختاری خواهد داشت. در واقع واقف نیستیم که طرح صیانت تا چه اندازه اجرایی خواهد شد. امیدوار هستیم تاثیر منفی بر روی کسب و کار هنرمندان صنایع دستی که درصد فروش آثار خود و فضای مجازی برآمده‌اند نداشته باشد. قطعاً بسیاری از این موارد در طرح مذکور مورد نظر قرار خواهد گرفت. قطعاً مسئولان به این امر اشراف دارند که بخش عمده‌ای از تجارت‌ها و خرید و فروش صنایع دستی در فضای مجازی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز