خبرگزاری کار ایران

گرگری خبر داد :

کشف تبر دستی شاخص دوره پارینه‌سنگی در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۶۸۹۶

عملیات گمانه‌زنی به‌ منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه خلیل‌آباد شوط در استان آذربایجان غربی که با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حال انجام است به کشف تبردستی شاخص دوره پارینه سنگی منجر شد.

به گزارش ایلنا، لیلا گرگری (سرپرست هیأت باستان‌شناسی) گفت: محوطه وسیع خلیل‌آباد با 1200 متر طول در جهت شمالی‌جنوبی و 500 متر عرض در جهت شرقی‌غربی در شهرستان شوط استان آذربایجان غربی واقع شده است .

او با اشاره به قرارگیری این محوطه بر فراز یک برجستگی طولی مشرف به رودخانه که بر سطح آن شواهد چیدمان‌های مدور سنگی دیده می شود افزود: متأسفانه این چیدمان‌ها توسط حفاران غیر مجاز تخریب شده‌اند.

این باستان‌شناس،هدف از گمانه‌زنی در این محوطه را شناسایی دوره‌های فرهنگی و گستره اصلی و واقعی محوطه  به منظور جلوگیری از تخریب این اثر مهم فرهنگی اعلام کرد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تصریح کرد:براساس گمانه‌زنی‌های انجام‌ شده و بررسی فشرده سطح محوطه و مستندنگاری تمام عارضه‌های سطحی اعم از چاله‌های متعدد حفاری غیرمجاز می‌توان گفت محوطه خلیل‌آباد شوط حداقل در دو بازه زمانی مورد استفاده جوامع انسانی بوده است.

او گفت: فراوانی قطعات ابزار سنگی شاخص از نوع تراشه و سنگ مادر(از جنس سنگ چرت) مشخص می کند برای اولین بار در دوره پارینه سنگی از این محوطه استفاده شده است.

او در پایان تصریح کرد:با توجه به فراوانی دست ساخته‌های سنگی بر روی سطح محوطه و همچنین وجود قطعات شاخصی همچون سنگ مادرها، تراشه‌ها و بخصوص تبردستی شناسایی شده می توان دیرینگی نسبی محوطه را تا دوران پارینه سنگی به عقب راند .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز