خبرگزاری کار ایران

سیندیکیت پروجکت در ضرورت بازگشت به حقوق بشر تاکید کرد:

اقدامات اسرائیل هیچ سنخیتی با اندیشه‌های یهود ندارد/ زمان آن فرارسیده که اسرائیل را مجبور به پرداخت هزینه‌های بازسازی غزه کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۷۲۳

حقوق بشر، حقوق بشر است و طبق منشور سازمان ملل متحد بخشی از حقوق بین الملل قلمداد می‌گردد. خواه پرونده سین کیانگ و اویغورها، میانمار و روهینگیا باشد یا اسرائیل و اعراب فلسطینی. روش صحیح دفاع از حقوق بین الملل از طریق سازمان ملل متحد است و از تحقیقات مستقل تحت نظارت شورای حقوق بشر سازمان ملل آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سیندیکیت پروجکت، حقوق بشر یک اصل اساسی است و بر اساس منشور سازمان ملل متحد بخشی از حقوق بین الملل محسوب می‌شود. حقوق بشر می‌تواند خواه به پرونده اویغورها یا سین‌کیانگ یا میانمار و روهینگیا مربوط شود. مساله اعراب فلسطینی و اسرائیل نیز در زمره‌ی موضوعات حقوق بشری قرار می‌گیرد. در این میان؛ سازمان ملل متحد می‌تواند با روشی صحیح از حقوق بین الملل در دنیا دفاع کند بنابراین تحقیقات مستقل در ارتباط با حقوق بشر، همواره تحت نظارت شورای حقوق بشر سازمان ملل آغاز می‌شود. 

هرکسی که حوادث اخیر اسراییل را بداند نسبت به تلاش اسرائیل برای توجیه حملات وحشیانه خود به غزه آگاهی خواهد داشت. نوار غزه مکانی است که دولت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل با حمایت نژادپرستان ضدعرب به طور سیستماتیک، بی‌رحمانه و مداوم حقوق اساسی انسان را در آن نقض کرده است. متعاقب این حملات، دیده‌بان حقوق بشر در کشورهای عرب زبان و یک سازمان غیردولتی جهانی با همراهی بسیاری از رهبران یهودی نیز اسرائیل را به جرم جنایت علیه بشریت محکوم کرده‌اند. 

اما زمانی که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، سیاست خارجی خود را مبتنی بر حقوق بشر اعلام کرد؛ رفتار و عملکرد اسرائیل از دیدگاه جهانی مورد توجه قرار می‌گیرد. به‌گونه‌ای که اگر تعهد دولت فعلی آمریکا واقعی باشد، دولت باید از تحقیقات مستقل سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر اسرائیل علیه جمعیت عرب حمایت کند و کمک‌های نظامی به اسرائیل را تا زمان تکمیل تحقیقات و تأمین حقوق بشر فلسطینی‌ها به حالت تعلیق درآورد. 

حملات هوایی و توپخانه‌ای اخیر اسرائیل به نوار غزه و تهدیدهای یکجانبه اسرائیل مبنی بر اخراج فلسطینیان از خانه‌های خود در محله «شیخ جراح» بیت‌المقدس شرقی به همراه خشونت‌های نظامیان اسرائیلی در مسجدالاقصی که یکی از مقدس‌ترین اماکن اسلام محسوب می‌شود، همگی از تضییع حقوق بشر آمریکایی‌ها حکایت می‌کند. 

اسرائیلی‌های راست‌گرا با سر دادن شعار «مرگ بر اعراب» از شرق اورشلیم عبور کردند که پس از این موضوع، شلیک موشک از غزه به سرعت آغاز شد و این احتمال وجود دارد که هدف اصلی این موشک‌ها، بنیامین نتانیاهو باشد. نتانیاهو برای حفظ زندگی سیاسی خود در برابر اتهام فساد اقتصادی، مبارزه می‌کند. این سیاستمدار تا امروز با دامن زدن و بهره‌برداری از نفرت ضد عربی توانسته است قدرت سیاسی خود را حفظ کند.

نویسنده این مقاله در سیندیکیت پروجکت، در این بخش می‌نویسد: من به عنوان یک یهودی از خشونت بی‌پروای اسرائیل علیه اعراب که بر خلاف اصول اخلاق یهود است، احساس ناراحتی می‌کنم. در بخشی از «تلمود» (یکی از کتب اصلی یهودیت ربانی) آمده است: کسی که یک زندگی را نجات دهد، از نظر کتاب مقدس تمام جهان را نجات داده است. «هیلل» (دانشمند و رهبران مذهبی یهود) معتقد است که همه تورات (قانون یهود) را می‌توان چنین خلاصه کرد: «آنچه برای شما خوار است برای دیگران انجام ندهید.» این درحالی‌ست که بمباران بی‌رحمانه اسرائیل در غزه باعث رنج گسترده و کشتار مردم بی‌گناه از جمله حداقل ۶۳ کودک شد. و با این حال سیاستمداران فاسد و خودپسندی مثل نتانیاهو اغلب اقدامات شرورانه خود را در لباس مذهب پنهان می‌کنند. آنها با این روش دین را به شدت زخمی می‌کنند. نتانیاهو مدعی است که اقدامات او منطبق با دین یهود است که به طور قطع اینگونه نیست. و بسیاری از یهودیان سراسر جهان نیز سیاست نژادپرستانه نتانیاهو را تحقیرآمیز می‌دانند. 

نویسنده این مقاله در سیندیکیت پروجکت باز هشدار می‌دهد: به عنوان یک آمریکایی به شدت نگران حمایت حامی اسرائیل یعنی ایالات‌متحده هستم. این موضوع تنها مختص من نیست. تعداد فزاینده‌ای از نمایندگان دموکرات کنگره چه یهودی یا غیر یهودی باشند از ایالات متحده خواسته‌اند تا حمایت از قانون‌گریزی اسرائیل را متوقف کند اما واقعیت این است که حمایت قابل انتقاد دولت آمریکا از اسرائیل بیشتر به مسیحیان انجیلی مثل «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا وابسته است تا یهودیان آمریکایی که به واسطه اقدامات نتانیاهو به شدت تقسیم شده‌اند. علاقه واقعی انجیلی‌ها به صهیونیسم به معنای امنیت یهودیان نیست بلکه «آرماگدون» است. پایان جهان؛ به اعتقاد آن‌ها، این تنها زمانی محقق خواهد شد که تمامی یهودیان در اسرائیل حضور داشته باشند. 

علاوه بر این، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری خود یک فقره چک سفید امضا به اسرائیل داد. این عمل منجر به ترویج نژادپرستی شدید در بخش‌هایی از جامعه اسرائیل شد اما در مقابل عمل ترامپ همواره مورد حمایت قرار گرفت. همچنین عملکرد رهبران اسرائیلی همواره شامل هر گونه رفتار تحقیر و تهدیدآمیزی است که علیه اعراب به کار می‌گیرند و با این حال آنها هیچگاه مجازات نشده‌اند. درواقع راستگراهای اسرائیلی با نفرت‌افکنی و کشتارهای جمعی به اهداف خود می‌رسند. 

گزارش اخیر دیده‌بان حقوق بشر در ادامه؛ درباره سیاست اسرائیل در قبال اعراب فلسطین اشغالی به نتیجه‌ای واضح و گویا می‌رسد: به طور واضح و روشن، مقامات اسرائیلی برای یهودیان امتیازاتی درنظر می‌گیرند اما با تبعیض علیه فلسطینیان، حقوق آن‌ها را نادیده می‌گیرند. قوانین، سیاست‌ها و بیانیه‌های مقامات برجسته اسرائیلی نشان می‌دهد، آن‌ها به دنبال هدایت جمعیت، قدرت سیاسی و پیگیری سیاست‌های دولتی خود هستند و دستیابی و این اهداف از دیرباز مورد نظر آنها بوده است. آنها با استفاده از اهرم قدرت، مقامات فلسطینی را با توجه هویت عربی که دارند، محصور یا وادار می‌کنند که سرزمین‌های خود را ترک کنند. همانطور که در گزارش دیده‌بان حقوق بشر شرح داده شده است، برخی از محرومیت‌ها به قدری شدید است که به جنایاتی مثل آپارتاید، آزار و شکنجه علیه بشریت می‌رسد. در این میان؛ اگر دولت بایدن به قوانین بین المللی حقوق بشر پایبند باشد، نمی‌تواند انگشت اتهام خود را به سمت چین نشانه بگیرد و سپس اقدامات اسرائیل را نبیند. در واقع، اسرائیل به مهمات و حمایت مالی ایالات متحده بستگی دارد. 

حقوق بشر، حقوق بشر است و طبق منشور سازمان ملل متحد بخشی از حقوق بین الملل قلمداد می‌گردد. خواه پرونده سین کیانگ و اویغورها، میانمار و روهینگیا باشد یا اسرائیل و اعراب فلسطینی. روش صحیح دفاع از حقوق بین الملل از طریق سازمان ملل متحد است و از تحقیقات مستقل تحت نظارت شورای حقوق بشر سازمان ملل آغاز می‌شود. 

من (نویسنده‌ی این گزارش در سیندیکیت پروجکت) یک توصیه‌ی اقتصادی برای جلوگیری از اقدامات خطرآفرین پیشنهاد می‌دهم. کشورهایی مثل ایالات متحده، انگلستان، اعضای اتحادیه اروپا و سایر کشورها تعهد می‌دهند که بودجه‌ای را برای بازسازی غزه درنظر بگیرند. اکنون، زمان آن فرارسیده است که اسرائیل را مجبور به پرداخت هزینه‌های بازسازی غزه کنیم. بودجه کمکی برای اهداکنندگان بین‌المللی باید برای کمک به فقیرترین مردم جهان استفاده شود، نه برای تخریب مکرر و نابجا.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز