خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از شهرام اصغری؛

صداوسیما در دام جریان‌سازی‌های کلاب‌هاوس افتاد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۳۱۴

شهرام اصغری (کارشناس مطالعات فرهنگی و رسانه) می‌نویسد: رویه‌ی صداوسیما می‌تواند طوری باشد که حتی منتقدان و مخالفان هم این رسانه‌ی ملی را خانه‌ی خود و محرم اسرارشان بدانند.

اخبار ۲۰:۳۰ شبکه‌ی دو در شب یازدهم اردیبهشت‌ماه، بخش اعظم برنامه‌ی خود را به سخنان دکتر جهانگیری در کلاب‌هاوس اختصاص داد که به این موضوع می‌توان هم نگاه مثبت و هم منفی داشت.

مثبت از این بابت که صدا و سیمای کشورمان کلاب‌هاوس را با وجود فیلترینگ عجیب و غریبش به رسمیت می‌شناسد و این‌که سخنان جهانگیری برای آن‌ها هم ارزش خبری بالایی داشته و می‌خواهند به‌نوعی مخاطبان بیشتری را جذب کنند!

با این‌حال از نظر رسانه‌ای و نگاه منفی نیز سؤال بسیار مهمی در این زمینه پیش می‌آید و آن این‌که، اگر اظهارات جهانگیری سوژه‌ی خوبی برای صدا و سیما بوده چرا در طول این ماه‌ها از این همه شبکه‌های مختلف صدا و سیما هیچ‌کدام یک‌ساعت به این مدیر وطنی فرصت ندادند تا با مردم و مخاطبان یا آن‌هایی که سؤال‌هایی دارند، این‌چنین راحت حرف بزند؟

حال که حرف‌های جهانگیری در تمام رسانه‌ها و محافل خبری انعکاس و بازتاب عالی داشت، کارشناسان صدا و سیما از خواب غفلت بیدار شدند و به این نتیجه رسیدند که بخش اعظم اخبار تلویزیون را در شب قدر به حرف‌های جهانگیری در کلاب‌هاوس اختصاص دهند!

 آیا این حرکت در عالم حرفه‌ای رسانه درست است که صدا و سیمای ملی یک کشوری به جای تولید محتوای و سوژه‌یابی، سوژه‌های سوخته‌ی کلاب‌هاوس این رسانه‌ی نوپا را بازنشر دهد؟!

باید بپذیریم این حرکت باعث کسر شأن صدا و سیمای ملی است که افراد این‌چنینی در کشور وجود داشته باشند و شبکه‌ها و برنامه‌های ‌مختلف تلویزیونی به آن‌ها فرصت صحبت نداده باشد. مخصوصأ به افراد و مدیران صادقی که برادر دو شهید هم هستند و در این مدت هیچ‌کس نتوانسته پرونده‌سازی کند و مورد اعتماد رهبر انقلاب نیز هستند. صدا و سیما باید با مدیران و دلسوزان نظام طوری رفتار کند که هیچ مدیری نخواهد حرف‌های دلش را در سایر رسانه‌ها مطرح کند. رویه‌ی صدا و سیما می‌تواند طوری باشد که حتی منتقدان و مخالفان هم این رسانه‌ی ملی را خانه‌ی خود و محرم اسرارشان بدانند.

 این کار با اندکی تجدیدنظر در افکار مدیران صدا و سیما کاری شدنی و امکان‌پذیر است و این هنر کارشناسان و کارگردانان رسانه است که بتوانند این نکته‌ی مهم رسانه‌ای را مدنظر قرار دهند.

نکند مدیران و تصمیم‌گیران صدا و سیما فکر می‌کنند همچنان می‌توانند با سانسور برخی افراد و اشخاص، مانع از شنیده‌شدن صدای آن‌ها شوند؟!

هرچند در بخش پایانی گزارش ۲۰:۳۰ سعی شد به شکل بسیار آمارتوری جهانگیری را مقصر جلوه دهند و حرف‌های او را به شروع تبلیغات زودهنگام انتخاباتی و رقابت‌های جناحی و گروه‌های سیاسی ربط دهند، اما مدیران و تصمیم‌سازان صدا و سیما اگر به فکر جذب مخاطب بیشتر و تحول هستند، باید خود تولیدکننده باشند و فوراً تمام سوژه‌های خوب و روز را بقاپند و کاری کنند کلاب‌هاوس، پیج‌های اینستاگرامی و ... دنباله‌روی سوژه‌ها و جریان‌سازی‌های شبکه‌ها و برنامه‌های قدرتمند صدا و سیمای ملی و محبوب باشند، نه برعکس!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز