خبرگزاری کار ایران

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

طرح شبکه شهرهای خلاق راهبردی برای «تمدن‌سازی» است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۰۱۷

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی برای معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پیامی صادر کرد.

به گزارش ایلنا، سید مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در پیامی برای معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نوشته است: 

«ارزش‌آفرینیِ فرهنگ‌ و هنر در واگرایی‌هایِ نظامِ شهری و توانمندسازیِ شهروندان، از کلیدواژه‌هایِ توسعه، تحرّک و رقابتِ در مدیریت شهری محسوب می‌شود. تبلور و تسرّیِ مهارت‌های فردی و استعدادهای گروهی و تبدیل آن به عنوان یک قابلیتِ شهری، می‌تواند با عبور از فرضیه‌ی زوالِ شهرها به پیدایش مناطقی منجر شود که براساس توانش‌هایِ جمعیتیِ خود، بازآفرینی شده‌اند و در ادامه‌یِ فرآیندهایِ رونق‌بخشی و متمایزسازیِ متأثر از رشد اقتصادی، به پایگاهی توریستی تبدیل شده‌اند. تحققِ چنین شهر وُ تولدِ چنان شهروندانی، مرهونِ آمایشِ خلاقیت‌ها و سرنوشت‌سازی‌های مبتنی بر مهارت‌های فردی است.»

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: «طرح شبکه‌ی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر» با احصاءزادبوم‌هایِ فرهنگی در اضلاعِ این سرزمین، تمرکزِ خود را بر ساماندهی پایدارِ صنایع فرهنگی‌هنری و دست‌سازه‌های بومی قرار داده است و مصمّم است الگوسازی شهرها با تکیه بر مزیت‌های فرهنگی و هنری را گسترش دهد و به عنوان راهبردی برای «تمدن‌سازی» از آن سود ببرد. فرصت تلقی کردنِ «فرهنگ و هنر»، مستلزم کشفِ توانش‌ها، تربیتِ حرفه‌ای و ایده‌پردازی‌های خلّاقانه است. این وضعیت نه با فراخوان استعدادها به مرکز، بلکه با استانداردسازی زادبوم‌های مذکور و برنامه‌ریزی برای مدیریت بهره‌برداری از این بازار است. آرمانی تحقق‌یافته که با شعار «ایران، تهران نیست» آرزو می‌گردید و اکنون به مدارا و مُمارست و مجاهدت، به بار نشسته است. شناسه‌شدن شهرها در طرح شبکه‌ی شهرهای خلاق فرهنگ وُ هنر، بازگشت به جغرافیایی است که هر گوشه از آن به اعتبار و تجلّی یک هنر، نام و نشان داشته و میراث تاریخی آن زادبوم محسوب می‌شده است. خواهیم کوشید که این اتفاق، هوشمندانه با مواریث فرهنگی بیامیزد و شبکه‌ای تعامل‌خواه و تبادل‌پذیر ایجاد کند که مقصد آن علاوه بر آمایش سرزمین فرهنگ و هنر، هموارسازی مسیر پیدایش «تمدن نوین اسلامی» باشد.»

معاون امور هنری در پایان پیام برای طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر آورده است:

«امیدواریم تحققِ این تکلیفِ دشوار، ظرفیت‌های پیدا و پنهانِ فرهنگ و هنر این سرزمین را مستدل وُ مستند، احصاء کرده و به هم‌نَوَردی نهادهای غیردولتی و سامانه‌های مردم‌محور، امکانِ شاخص کردن شهرها، اعتبارافزایی هنرمندان و اشتغال‌آفرینی مبتنی بر پدیده‌های فرهنگی‌هنری فراهم گردد.»

آیین معرفی اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه ساعت ۱۴:۳۰ مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز