خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران:

صداوسیما نباید وانمود کند که همه مشکلات اقتصادی جامعه گردن یک طیف سیاسی است/ رسانه ملی نباید جانب یک جناح سیاسی خاص را بگیرد/ عملکرد رسانه در تخریب افرادی که از مردم رای گرفته‌اند، موجب ناامیدی جامعه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۱۹۹۵

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران می‌گوید رسانه‌ای مانند صداوسیما نباید به گونه‌ای عمل کند که همه مشکلات اقتصادی جامعه بر گردن عملکرد یک طیف از کارگزاران نظام باشد که به لحاظ جهت‌گیری سیاسی، وابسته به یک جناح هستند. چنین رویکردی باعث می‌شود که بخشی از جامعه چه در میان مردم و چه نخبگان، آسیب ببیند و صحنه انتخابات را ترک کند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، به نقش صداوسیما در آستانه‌ی انتخابات برای ایجاد هم‌گرایی و ضرورت دوری از برنامه‌سازی‌هایی که در راستای انشقاق و دوقطبی‌سازی جامعه حرکت می‌کند، اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها به ویژه صداوسیما می‌توانند با ایجاد فضای امیدبخش و بذر امید در جامعه زمینه‌ی مشارکت مردم در انتخابات را بیشتر کنند. البته عکس این مساله هم صادق است؛ یعنی اگر با نگاه‌های سیاسی به قصد تخریب یک حزب و نمایندگان و نماینده‌ای که اکنون یا قبلا، چه در مجلس و چه در جایگاه ریاست‌جمهوری از مردم رای گرفته‌اند، عمل کنند می‌توانند موجب ناامیدی مردم شوند.

«کوروش محمدی» ادامه داد: نقد خوب است؛ اگر با کاشتن بذر امید همراه باشد. یعنی اگر برنامه‌های تلویزیونی با نگاهی متعادل، خطاها را نقد کنند قطعا می‌تواند مردم را امیدوار کنند که برای جبران نقایص پیشین، در انتخابات مشارکت کنند. اگر غیر از این باشد و صرفا یک جریان با کمک رسانه‌هایی مانند صداوسیما بخواهد جریان دیگری را از صحنه به در کند و یک رقیب را تضعیف کند تا بدون رقیب باشد، بخشی از جامعه به احساس ناامیدی یا مایوس شدن از کارگزاران و نمایندگانش در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تسلیم می‌شود و انتخابات را به‌عنوان یک فرایند بی‌نتیجه قلمداد می‌کند.

او خاطرنشان کرد: اما اگر برنامه‌های صداوسیما به مردم برای انتخاب آگاهی دهند و نقاط قوت و ضعف مدیریت‌ها را به صورت منطقی و با ارائه راهکارها بررسی کنند، می‌توانند فضای بهتری را برای جامعه ترسیم کنند. در ضمن مردم باید نشاط لازم را احساس کنند تا پای صندوق بیایند. ما جامعه‌ای هستیم که به‌هرحال دائم به لحاظ تحریم و مسائل اقتصادی، سیاسی و مسائل بین‌المللی تحت هجمه دشمن قرار داریم و رسانه‌های جمعی جهت‌دار خارج از کشور که خط دشمنان را دنبال می‌کنند تلاش ویژه‌شان این است که با جذابیت‌های خاصی، زمینه انحراف افکار عمومی را به سمت نکات منفی ایجاد کنند. بنابراین اگر رسانه داخلی هم‌راستا با آن‌ها بذر ناامیدی در دل مردم بکارد -در عین حال واقعیت‌های ملموس جامعه را هم مطرح نکند- باعث می‌شود حرکت دشمن و رسانه‌هایش در زمینه‌ی کاهش مشارکت و نشاط اجتماعی به ثمر بنشیند.

این روانشناس و آسیب‌شناس اجتماعی یادآور شد: جامعه ما با مشکلات معیشتی و اقتصادی سنگینی دست به گریبان است و طبیعی است که اگر رسانه‌های داخلی‌مان به این مشکلات و طرح مطالبات بپردازند، به مراتب بهتر از رسانه‌های بیگانه به نتیجه می‌رسند و مردم با امید به توان داخل و انتخاب‌هایشان در انتخابات شرکت می‌کنند. اما رسانه‌ها نباید به‌گونه‌ای رفتار کنند که مردم تصور کنند انتخاب‌شان تاثیری در سرنوشت‌شان ندارد.

محمدی با اشاره به نقش صداوسیما در شکل‌دهی و جهت‌دهی به انتخاب مردم با مشارکت بالا تاکید کرد: با توجه به توانمندی‌ها و نقاط قوت و ضعف شناسایی شده مدیریت‌ها، مردم با شور و نشاط بیشتری به انتخابات توجه می‌کنند و این کمک می‌کند به مطالبه‌گری بالای مردم. به‌هرحال انتخابات، صرف شرکت در یک رقابت سیاسی و انفرادی نیست، بلکه مسئولیت ایجاد می‌کند برای کسانی که انتخاب و تعهد می‌کنند تا اهداف و مطالبات مردم را ببینند.

او با اشاره به اینکه «جامعه مشکلات زیادی از فقر و بیکاری و گرفتاری‌های اقتصادی دارد و این نیاز به برخوردی واقع‌بینانه دارد.» گفت: اما نباید رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنند که همه مشکلات اقتصادی جامعه بر گردن عملکرد یک طیف از کارگزاران نظام باشد که به لحاظ جهت‌گیری سیاسی، وابسته به یک جناح هستند. چنین رویکردی باعث می‌شود که بخشی از جامعه چه در میان مردم و چه نخبگان، آسیب ببیند و صحنه انتخابات را ترک کند.

مشاور آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مشکلات کشور مربوط به همه ماست و برای ایراداتی که داریم هم، همه باید پاسخگو باشیم؛ فرقی نمی‌کند که از چه جناح و گروه سیاسی هستیم. مهم این است که از عالی‌ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس‌جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس و شورای شهر همه باید بپذیرند که به نوعی در وجود آمدن مشکلات کشور سهیم هستیم. همان‌طور که البته در به وجود آمدن برخی مشکلات هم بی‌تاثیریم؛ چراکه بخشی از مسائل تاثیر تحریم‌هاست و باید در نظر گرفته شود که همه مشکلات حاصل سوءمدیریت‌های داخلیِ دست‌کم بخشی از حاکمیت نیست بلکه نتیجه عنادی است که دشمنان با ما دارند.

محمدی ادامه داد: در بخشی از مشکلات که نتیجه مستقیم سوءمدیریت‌هاست، رسانه‌ها به ویژه صداوسیما باید در عین حال که نقاط قوت مدیران و خدماتی که از سوی هر طیف سیاسی ارائه شده را بررسی می‌کنند، نقاط ضعف و راهکارهای اصلاح آن را هم اطلاع‌رسانی کنند و نشان دهند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران تاکید کرد: اینکه رسانه‌ای مانند صداوسیما جانب یک جناح سیاسی را بگیرد، اشتباه است؛ باید فقط و فقط جانب مردم را بگیرد و به او اطلاعات بدهد. باید هم‌دلی، وحدت و یگانگی را در جامعه تقویت کند تا مردم بتوانند امیدوارانه در انتخابات مشارکت کنند.

محمدی در پایان تصریح کرد: اگر جامعه مشارکت فعالانه و بالایی را در انتخابات رقم بزند طبیعتا خط بطلانی بر مطالبات بین‌المللی دشمنان و فشارهای اقتصادی و سیاسی دنیای غرب خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز