خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آکران در گفت‌‌وگو با ایلنا:

دوران سخنان ترامپ در ستایش از رهبران دیکتاتور به پایان رسیده/ جنگ یک سناریوی کاملا بعید است/ روند بهبود روابط ایران و آمریکا طولانی خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۶۸۸

استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا با تاکید بر عدم تاثیرگذاری بایدن بر بهبود کامل روابط میان ایران و آمریکا گفت: روند صلح با ایران طولانی است.

کارل کالتنتالر (Kaltenthaler,Karl) استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشورهای ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است

 پیروزی بایدن قانع‌کننده بود

سرکوب بخشی از رای‌دهندگان؛ دلیل عمده شکست ترامپ

کارل کالتنتالر در ابتدا در مورد نتایج انتخابات آمریکا گفت: در حالی که ترامپ از پذیرش باخت در انتخابات امتناع می‌کند، این یک پیروزی کاملاً قانع‌کننده برای جو بایدن بود. به طور کلی، جمهوری‌خواهان در انتخابات عملکرد ضعیفی نداشتند، اما دلیل بیشتر شکست ترامپ، مربوط به سرکوب کردن برخی از عناصر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه، یعنی زنان و رای‌دهندگان با تحصیلات بیشتر است.

نتیجه انتخابات آمریکا احتمالا منجر به تغییر زیادی در رابطه با ایران نمی‌شود 

علاقه بایدن برای بازگشت به برجام واضح است

این استاد دانشگاه افزود: نتیجه انتخابات ایالات متحده می‌تواند برای ایران مهم باشد اما ممکن است منجر به تغییر زیادی در روابط دو کشور نشود. گرچه کاملاً واضح است که بایدن دوست دارد به توافق هسته‌ای با ایران برگردد، اما بعید به نظر می‌رسد که به هر قیمتی این هدف را دنبال کند. قطعا دولت بایدن هم دوباره شروطی را مطرح خواهد کرد‌.

بایدن احتمالاً هرگونه نقض حقوق بشر توسط چین و روسیه را فریاد می‌زند

وی هم چنین خاطرنشان کرد: قطعا تلاشی از سوی بایدن برای کاهش تنش‌های ایالات متحده و ایران و مشارکت مجدد ایالات متحده در توافق چندجانبه برجام مشاهده خواهیم کرد. سیاست ایالات متحده در قبال روسیه و چین به شدت تغییر نخواهد کرد اما بایدن احتمالاً هرگونه نقض حقوق بشر توسط دولت‌های آن کشورها را فریاد می‌زند. همچنین بایدن به احتمال زیاد انتقاداتی را علیه پوتین مطرح خواهد کرد.

تلاش برای صلح با ایران طولانی خواهد بود

انتخاب یک گزینه تندرو به عنوان رئیس‌جمهور ایران، روند بهبود روابط را کند می‌کند

این استاد برجسته در مورد سیاست خارجه ایران در دوران بایدن هم اظهار کرد: این سوال بسیار مهمی است. تلاش‌های دولت‌های ایالات متحده و ایران برای کاهش تنش و رسیدن به یک رابطه صلح‌آمیز و پایدار به طول خواهد انجامید. سوالاتی در مورد برخی از موارد در دوطرف وجود دارد. بنابراین عوامل بی‌اعتمادی و تنش ادامه خواهد یافت. همچنین، سیاست داخلی ایران در آستانه ورود رییس‌جمهوری جدید است که اگر از میان طیف تندرو باشد، همین امر احتمال بهبود روابط با ایالات متحده و سایر کشورهای خاورمیانه دشوار می‌کند.

جنگ، یک سناریوی کاملا بعید است

وی در مورد احتمال بروز گزینه‌های جنگ یا مذاکره گفت: در حال حاضر جنگ یک سناریوی کاملاً بعید است. نه ایران جنگ می‌خواهد و نه ایالات متحده یا متحدانش در منطقه. اما برخی اقدامات می‌تواند احتمال درگیری را افزایش دهد. 

کارل در مورد آینده برجام هم گفت: دولت بایدن مایل است به برجام برگردد اما این کار را انجام نمی‌دهد مگر اینکه برخی از شرایط توسط طرف مقابل انجام شود. در همین راستا از نظر بایدن ایران باید به تعهدات خود بازگردد و با بازرسی‌های آژانس کاملا همراهی کند. بنابراین، عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند احتمال ورود مجدد ایالات متحده به برجام را تحت تأثیر قرار دهد.

تصور عادی‌سازی کامل روابط آمریکا و ایران نسبتاً دشوار است

دوران سخنان ترامپ در ستایش از رهبران دیکتاتور به پایان رسیده است

وی گفت: تصور عادی‌سازی کامل روابط ایالات متحده و ایران نسبتاً دشوار است اما هر دو طرف می‌توانند اقداماتی برای کاهش این بی‌اعتمادی انجام دهند. از سوی دیگر روابط ایالات متحده با متحدان اروپایی بهبود می‌یابد. بایدن مهره شناخته شده‌ای برای آنهاست و مورد احترام است. او معتقد به ناتو و همکاری‌های چندجانبه است. دوران سخنان ترامپ در مورد ستایش رهبران دیکتاتور به پایان رسیده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز