خبرگزاری کار ایران

خطیب زاده:

سفر پمپئو به منطقه برای سوء استفاده‌های آینده است/ اگر خیانت برخی کشورهای اسلامی نبود، امروز شاهد جنایات اسرائیل نبودیم/ کانادا از اعمال استانداردهای دوگانه دست بردارد

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۴۶۲

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران درخصوص وقایق اخیر بین‌المللی و منطقه‌ای پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری صبح امروز دوم آذرماه خود، با گرامیداشت روز بسیج اظهار کرد: بسیج میراث امام خمینی است و امیدواریم این شجره طبیه به حیات خود ادامه دهد.

وی با اشاره به تحولات و گاه‌شمار سیاست خارجی در هفته گذشته، گفت:‌ ۲۷ آبان پیرو اقدامات سیاسی، مخرب و ضد حقوق‌بشری کانادا در همراهی با تروریسم اقتصادی آمریکا و جریان‌های ضد انقلاب، سفیر ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا را احضار کردیم. دولت کانادا به تعهدات خود پایبند باشد و از استانداردهای دوگانه در گفتار و عمل دست بردارد. زمینه‌های همکاری زیادی وجود دارد. با این حال رویکرد دولت کانادا در این سال‌ها مخرب بوده است.

خطیب‌زاده با اشاره به گفت‌وگوی ظریف با وزیر خارجه بریتانیا گفت: وزیر امور خارجه ایران و انگلیس در این گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. همچنین در روزهای گذشته برخی از سفرا، رونوشت استوارنامه‌هایشان را به ظریف تقدیم کردند.

وی درباره سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه گفت: سفرهای وزیر امور خارجه آمریکا در پایان دوران خود بیشتر به منظور برخی ماهیگیری‌ها برای آینده است، متأسفانه برخی حاکمان منطقه تمام تخم مرغ‌های خود را در سبد کسانی گذاشتند که حتی مردم آمریکا هم حکم به اخراج آنها داده‌اند. سفر وزیر امور خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی واقعیت تلخی است و اگر خیانت برخی کشورهای اسلامی نبود امروز این‌گونه شاهد جنایات رژیم صهیونیستی نبودیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران نیز گفت: همه متوجه شدند سیاست فشار حداکثری به یک شکست حداکثری برای ایالات متحده انجامیده و هر کسی در کاخ سفید باشد راهی جز اینکه به حقوق ملت ایران احترام بگذارد، ندارد.

خطیب زاده درباره اطلاعیه وزارت خارجه آلمان که درخصوص سفر به ایران هشدار داده و اعلام کرده در گذشته بارها و اغلب بدون دلیل افراد دارای دو تابعیت ایرانی_ آلمانی در سفر به ایران دستگیر شده اند، گفت: تمامی اتباع ایران از مصونیت‌ها و حقوق و مسئولیت‌های یکسانی برخوردار هستند، این که دولت آلمان که خودش در برخی گروگانگیری افراد ایرانی نقش داشته و افراد ایرانی و شخصیت‌های ایرانی را به بهانه‌های بسیار واهی در فرودگاه‌های این کشور دستگیر کرده، نمی‌تواند این گونه ادعاها را درباره ایران داشته باشد. به رغم تمامی تعهدات این کشور، دولتی که نقض معاهدات دیپلماتیک داشته، دولت آلمان است و آنها نقش مؤثری در دستگیری دیپلمات ایرانی بر خلاف تمامی معاهدات بین‌المللی داشتند و یک رویه بسیار غلط را بنیان گذاشته اند، نباید از این اظهارات داشته باشند.

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم افرادی در داخل دولت آلمان هستند که تذکرات لازم را به آنها بدهند. به برخی دیگری که جز تخریب روابط میان کشورها کاری نمی‌کنند می‌گوییم لازم نیست کشوری در اروپا به فکر اتباع ما باشد و بهتر است به مسئولیت‌های خودشان توجه کنند. چندین میلیون ایرانی سالانه از کشورهایی که مقیم هستند به ایران سفر کرده و از ایران بر می‌گردند و هیچ مشکلی هم وجود ندارد؛ البته همه ایرانیان در مقابل قانون مسئول هستند و اشک تمساح برخی از این دولت‌های اروپایی که در بسیاری از نقض حقوق بشرها دست دارند و شریک آنها هستند، برای ما قابل پذیرش نیست.

وی در تشریح همکاری‌های دفاعی ایران با ونزوئلا، خاطرنشان کرد: سیاست ایران، صادرات سلاح نبوده و نیست. البته با انقضا محدودیت‌های تسلیحاتی این حق را داشته و از آن استفاده خواهیم کرد اما از آن مسئولانه استفاده می‌کنیم. چنانچه نیازهای کشورها براساس حقوق بین‌الملل و قانون ایران باشد، این همکاری قابل انجام است. ایران از این حق خود نسبت به کشورها مسئولانه استفاده کرده تا کمکی به ثبات آن کشور و آن منطقه باشد. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره حمایت دولت عربستان از قرار گرفتن انصارالله در لیست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت: این موضوع جای تعجب ندارد. عربستان چندین سال است که مردم بی‌گناه یمن را می‌کشد و این کشور را در حالت قطحی سراسری قرار داده است. صدها گزارش مستقل بین‌المللی اعلام کرده‌اند که عربستان با موشک و بمب‌های خوشه‌ای یمن را بمباران کرده است.  برخی از محلات یمن بیش از ۱۷ بمباران شده است. امروز یمن را محاصره کرده و از هر تلاشی برای حل بحران یمن نه تنها استقبال نمی‌کند بلکه سنگ‌اندازی کرده و پست‌ترین فشارها را انجام می‌دهد. 

وی درباره نظر و خواست ایران در حل بحران یمن یادآور شد: ایران فکر می‌کند تنها راه ل بحران یمن به رسمیت شناختن خواست ملت یمن و گفت‌وگوهای یمنی – یمنی و اجازه دادن به فرآیندهای بین‌المللی است تا این بحران را به سمت درست هدایت کند. ایران با افتخار در کنار مردم یمن ایستاده است.

وی درباره بدهی ایران از کره جنوبی با بیان اینکه  مشکلات مرتفع نشده اما مذاکرات در جریان است، اظهار داشت: برخی پیشرفت‌ها بوده اما باید به نقطه خود برسد. متاسفانه همچنان برخی سنگ‌اندازی و نبود همراهی‌ها نسبت به تعهدات کره جنوبی وجود دارد. البته بانک مرکزی ایران از دولت کره دعوت می‌کنند که به این فرآیند سرعت دهند. سرعت و روند این فرآیند چندان رضایت بخش نیست. 

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره ادعای رئیس جمهور آذربایجان مبنی بر اینکه ایران مانع ارسال سلاح روسیه به ارمنستان شده است، بیان داشت: سیاست ایران اصولی و تداوم‌دار است و به همین خاطر، در درگیری اخیر و هیچ درگیری دیگری، بی‌تفاوت نیستیم. سعی می‌کنیم از روش‌های صلح‌آمیز این بحران‌ها حل شود. به هیچ طرفی اجازه ندادیم به انتقال سلاح دست بزند؛ این فقط مربوط به یک طرف نیست بلکه مربوط به همه طرف‌ها است. 

وی افزود: منطقه ما تحمل بیش از این بحران و جنگ را ندارد و با توجه به آتش بس، باید همه طرف‌ها وارد مذاکرات فراگیر شوند تا این بحران سه دهه‌ای در چارچوب حقوق بین‌المللی که ایران در طرح خود به آن اشاره کرده است، حل شود.

خطیب‌زاده در مورد زمان سفر ظریف به باکو و مسکو، گفت: با توجه به اینکه در دولت ارمنستان در سطح وزارت خارجه تغییراتی وجود داشت، فقط قرار بود سفر آقای ظریف به مسکو و باکو انجام شود اما با توجه به اعلامیه هیات دولت درباره بودجه، این سفر به تعویق افتاد. 

وی با بیان اینکه محوریت اصلی سفر ظریف به روسیه و آذربایجان پیرامون بحران قره‌باغ بود، تصریح کرد: البته با هر کدام از این کشورها موضوعات دوجانبه و چندجانبه مهمی داریم. روابط ایران و روسیه، راهبردی است و روابط با باکو، روابط رو به گسترشی است. ما در یک نقطه تاریخی قرار داریم که روابط دو کشور را به ارتقا ببخشیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه ادامه داد: سیاست ایران حسن همسایگی و تلاش برای به صفر رساندن مشکلات منطقه‌ای برای کشورهای منطقه است. ایران سعی کرده روابط متوازن و شناخته شده‌ای با همه همسایگانش داشته باشد؛ هرچند برخی از کشورها به دلیل اشتراکات فرهنگی از اهمیت بیشتری برای ما برخوردار هستند.

وی درباره ادعای اسرائیل مبنی بر حمله برخی از پایگاه‌های ایران و به شهادت رسیدن تعدادی از پاسداران در این حمله تصریح کرد: خبر شهادت سربازان ایران در سوریه را نشنیده و تایید نمی‌کنم. رژیم اسرائیل می‌داند زمان بزن و درویی تمام شده است. به همین دلیل محتاطانه عمل می‌کند. 

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه خوی تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی قابل درمان نیست،یادآور شد: تنها راه آن، مقاومت ۱۰۰ درصدی در تمام جبهه‌هایی است که این رژیم دست به ناآرامی می‌زند. حضور ایران در سوریه مستشاری است و اگر کسی در این حضور خللی ایجاد کند پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد، کما اینکه قبلا هم این پاسخ را دریافت کرده و به لانه‌های خود فرار کرده‌اند. 

وی درباره سوال خبرنگاری آناتولی مبنی بر اینکه بعد از حضور رئیس‌جمهور آذربایجان به سد خداآفرین عکسی منتشر شده که یک سرباز سپاه قصد ترور وی را داشته است، گفت: من اولین بار این شایعه را در خبرگزاری آناتولی دیدم. شما باید بگویید این شایعه را از کجا منتشر کرده‌اید. رئیس‌جمهور آذربایجان برای ما محترم و عزیز است. این سوال‌های جهت‌دار نه جایی و نه خریداری دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران روابط ترکیه با ایران و جمهوری آذربایجان را مبتنی بر احترام متقابل خواند و ابراز داشت: در روابط ایران و ترکیه با این خبرها خلل ایجاد نکنید.

 وی درباره خبر منتسب شده به سردار قاآنی نیز اظهار داشت: گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این ایام فقدان و فقر خبر، تبدیل به خبرسازی شده است. ایران درمورد امنیت ملی خود به هیچ وجه، هیچ گاه و در هیچ برهه‌ای اهل مصالحه نیست. 

خطیب‌زاده تصریح کرد: برای ما مهم نیست امروز یا فردا چه کسی در کاخ سفید است. برای ما امنیت ملی و مصالح کشور مهم است و هر گاه این امنیت و منافع مورد تعرض قرار گیرد، با پاسخ کوبنده همراه می‌شود.

 وی  درباره اعزام رایزنان اقتصادی به نمایندگی‌های مختلف ایران یادآور شد: رایزنان اقتصادی در کشورهای مختلف توسط وزارت صمت انتخاب و اعزام می‌شوند و وزارت خارجه تنها تسهیل‌کننده است. البته ما همواره تلاش کرده‌ایم در کشورهایی که حضور آنها مهم بوده است، این کار انجام شود. 

سخنگوی وزارت خارخه با بیان اینکه هیچ بخش اقتصادی در هیچ سفارتخانه‌ای کارش کاهش نیافته است، تاکید کرد: آنها در این ایام کارشان را جدی‌تری انجام می‌دهند و این متفاوت از رایزنان بازرگانی است. دیپلمات‌های ایران در این بخش اعزام شده و کارشان را انجام می‌دهند

وی درباره آخرین وضعیت سند ۲۵ ساله ایران و چین گفت: در سفر ظریف به چین، این گفت‌وگوها ادامه می‌یابد. این توافق، نقشه راه است و طبیعی است دو کشور ملاحظات جدی داشته باشند. به محض اینکه دو طرف به متن مورد توافق برسند اطلاع‌رسانی خواهد شد. با جدیتی که در طرف دو طرف سراغ داریم امیدواریم که به زودی به نقاط جدی در این باره برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی از اظهارنظرها از سوی جناج‌های سیاسی درباره انجام مذاکره از سوی وزارت امور خارجه هم اظهار داشت: سیاست خارجی جناحی نیست. ما سیاست خارجی این جناج و آن جناح نداریم. البته صداهای مختلفی در کشور است و شکوه و زیبایی ایران در همین چند صدایی است اما در سیاست خارجی تک‌صدایی بوده و واحد عمل می‌کنیم.  سیاست خارجی ایران یک امر حاکمیتی است و براساس منافع و اصول ایران تنظیم و اعلام می‌شود.

وی درباره آینده روابط ایران و آمریکا با وجود شهادت سردار سلیمانی، گفت: آینده روابط ایران و آمریکا آینده ساده‌ای نیست چون آمریکا در ۴۰ سال گذشته جنایات مکرری بر ضد ملت ایران مرتکب شده و لیست جنایات آمریکا در طول جنگ تحمیلی، کمک به رژیم صدام در شیمیایی کردن فرزندان این ملت، تحریم‌ها و شهادت سردار سلیمانی و... موجود است. این لیست نه کوچک است و نه فراموش می‌شود. رژیم فعلی آمریکا بهتر از هر کسی می‌داند که نمی‌تواند سیاست‌های شکست خورده‌اش را ادامه دهد. ایران هیچ وقت این لیست را فراموش نمی‌کند و مطالبات ما از آمریکا سر جای خودش باقی است.

خطیب‌زاده درباره خبر منتشر شده مبنی بر ترور المصری نفر دوم القاعده در ایران هم تاکید کرد: گزارش‌های منتشره در برخی رسانه‌های خاص تنها گزارش‌های ساختگی برای فرار مسئولیت از سوی کشورهایی است که القاعده را تشکیل داده و امروز آن را تقویت می‌کند. معلوم است ایران برای مقابله با این گروه‌های تکفیری چقدر هزینه داده و هم اکنون نیز در حال مبارزه با آن‌ها است. این وصله بیشتر به آمریکا و بانیان و حامیان القاعده می‌چسبد. 

وی درباره تعامل با اروپا پیرامون برجام با توجه به سخنان وزیر خارجه آلمان درباره لزوم وارد کردن مسائل دیگر به توافق هسته‌ای، خاطر نشان کرد: اینکه نیت برخی طرف‌های برجامی چه باشد به خودشان باز می‌گردد. موضع ما کاملا روشن است. مهمترین اقدامی که آلمان و سه کشور متعهد اروپایی باید انجام دهند، اجرای کامل و بدون شرط برجام است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بیش از دو سال است که این سه کشور ناقض برجام بوده‌اند، یادآور شد: بهتر است آنها برادری خود را اثبات کنند و به اجرای کامل برجام برگردندو برجام مذاکره شده و تمام شده است. ما با کشورهای اروپایی روابط منظم و دیپلماتیک داریم و احتیاج به پیام‌‌رسانی‌های رسانه‌ای نیست. همه مواضع به روشنی گفته شده و اظهاراتی که فرای آن مطرح می‌شود، ارزشی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران سوریه و عراق بیان داشت: همکاری‌های ایران با سوریه و عراق با جدیت در حوزه‌های مختلف دنبال می‌شود. بخشی به زیرساخت‌های اقتصادی و بخشی هم به مسائل امنیتی و همکاری‌های سیاسی ایران با این کشورها مربوط است. کمیته‌هایی این مسائل را پیگیری کرده و می‌کنند. هر چه روند بازسازی سوریه سرعت گیرد، آرامش و ثبات و پایان درد و رنج مردم سوریه نزدیک‌تر خواهد بود. 

خطیب‌زاده در مورد تلاش امارات و بحرین برای قرار دادن حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی تصریح کرد: حکام این کشورها بسیار حقیرانه در حال تلاش‌ هستند که دل صهیونیست‌ها را به دست بیاورند. جمهوری اسلامی ایران کشوری نیست که درباره امنیت ملی خود با کسی شوخی کند.

 وی حزب‌الله را یک جریان بومی اصیل لبنانی در لبنان دانست و تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بخشی از جامعه لبنان را تحریم کند و هر چقدر در دامان صهیونیست‌ها بیفتند، مردم آن کشورهای عربی بهتر می‌دانند چه کسانی در عزت مسلمانان و جهان عرب می‌کوشد و چه کسی به خواری مسلمانان و جامعه عرب نشسته‌اند. به ارباب آنها کسی وقعی نگذاشته است، چه برسد به اینها که خارج از تمامی رویه‌ها در حال سبقت گیری از هم هستند که اثبات کنند با رژیم صهیونیستی دوست هستند. 

این دیپلمات ارشد ایران با بیان اینکه این دوران گذر است، اظهار داشت: هرچه زودتر این مسیر اشتباه را تصحیح کنند مطمئنا جامعه اسلامی و منطقه آغوش خود را به روی آنها باز خواهد کرد. حزب‌الله بوده، هست و خواهد بود. چراکه حزب‌الله یک جریان بومی، واقعی و اصیل لبنانی در داخل لبنان است که جز به اعتلا و عزت مردم لبنان نمی‌اندیشد.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز