خبرگزاری کار ایران

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و پاکستان حساسیت‌های مشترک منطقه‌ای دارند/ رقابت‌های تهران و ریاض به نفع اسرائیل تمام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۵۶۶

تحلیل‌گر ارشد مسائل شبه‌ قاره اهمیت سفر وزیر خارجه ایران به پاکستان در شرایط خاص منطقه‌ای را بررسی و آثار آن را مورد تحلیل قرار داد.

وزیر خارجه ایران در صدر هئیتی عالی‌رتبه برای دیدار با مقام‌های پاکستانی به این کشور سفر کرد، ظریف در این سفر با فرمانده ارتش این کشور نیز گفت‌وگو و دو طرف بر تحکیم روابط تاکید کردند، این دیدار برای دو کشور از اهمیت بالای برخوردار است. از سویی وزیر خارجه از بازگشایی معبری ارزی بین دو کشور خبر داد که برای ایران بسیار حیاتی است.

"پیرمحمد ملازهی" تحلیل‌گر ارشد مسائل شبه قاره در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، پیرامون سفر ظریف به پاکستان و دیدار با مقام‌های ارشد این کشور، اظهار داشت: واقعیت این است که شرایط منطقه شرایطی خاصی است؛‌ هم ایران و هم پاکستان نسبت به تحولاتی که در منطقه می‌گذرد، برای هر دو کشور حساسیت‌های خاصی ایجاد کرده است.

وی افزود‌: در این فضا که شرایط داخلی دو کشور و شرایط منطقه‌ای مطرح است و همچنین تحولاتی که در آمریکا پیش آمده و احتمالاً آقای بایدن بر سر کار می‌آید و از سویی آنچه که در خاورمیانه گذشت و نزدیکی اسرائیل و چند کشور عربی به یکدیگر و نیز تحولات افغانستان را داشتیم، به نظر می‌رسد که ایران و پاکستان در یک جاهایی منافع و نگاه مشترک دارند و نسبت به این مسائل نزدیک می‌شوند، به همین دلیل هم در سطح سیاسی و هم در سطح نظامی دو کشور تمایل دارند که هماهنگ‌تر عمل کنند. به ویژه اینکه رقابت چین و آمریکا نیز در منطقه و در ساحل مکران در حال تشکیل شدن است.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای با بیان اینکه اگر مجموع این شرایط را در نظر بگیریم، نیاز مشترکی را ایران و پاکستان برای توسعه همکاری در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و در سطح بالاتر نظامی حس می‌کنند،‌ درباره نقش عربستان و تاثیر آن در روابط ایران و پاکستان، گفت: واقعیت این است که ایران و عربستان سعودی مشکل بزرگی پیدا کرده‌اند؛ به این صورت که رقابت‌های سیاسی که بین دو کشور وجود داشت، به رقابت‌های ایدئولوژیک ارتقا پیدا کرده است؛ رقابت سیاسی قابل مذاکره است و می‌توان پشت میز نشست و راه حلی برا آن پیدا کرد اما خیلی سخت است که برای پایان رقابت ایدئولوژیک مذاکره و راه حلی پیدا کرد.

وی یادآور شد: پاکستان هم با ایران رابطه نزدیکی دارد و هم با عربستان سعودی و بر همین اساس پاکستانی‌ها حس می‌کنند شاید بتوانند بین ایران و عربستان سعودی میانجیگری انجام دهند که البته تلاش‌هایی که عمران‌خان تا به حال انجام داده، پاسخ روشنی نداشته است.

به گفته ملازهی به نظر می‌آید که این رقابت‌‌های ایران و عربستان سعودی تا حدی باعث شده است که اسرائیل از این فرصت استفاده کند و ترامپ نیز شرایطی را به وجود آورده که کشورهایی مثل امارات، سودان و بحرین به اسرائیل نزدیک شوند و این خودش خطراتی را هم برای ایران به همراه دارد، از سویی پاکستانی‌ها نیز از این روند خیلی راضی نیستند.

وی ادامه داد: هند با اسرائیل بسیار نزدیک است؛ به علاوه اینکه عربستان سعودی سیاستی را در پیش گرفته که منافع مشترکی را با هند ایجاد می‌کند، ضمن اینکه در تلاش برای ارتقا مناسباتش با پاکستان است، اما واقعیت این است که در آن تضادی با ایران پیدا کرده‌اند، آنها استراتژی را به پیش می‌برند که یک خط لوله نفت و گاز از منطقه عمان از بستر دریا به بمبئی کشیده شود و از سوی دیگر خط لوله آبی از سد سازی‌هایی که هندی‌ها انجام داده‌اند، به عربستان برسد.

این تحلیل‌گر مسائل شبه‌قاره افزود:‌ این سدها رودخانه سند و پنجاب که حیات پاکستان به آن بستگی دارد را با کاهش آب روبرو خواهند کرد و مشکلات جدی برای پاکستان به وجود می‌آورد و اگر این پروژه عملیاتی شود، پاکستان بازنده اصلی این پروژه خواهد بود و قطعاً رابطه‌اش با عربستان سعودی تحت تاثیر این مسئله قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در کنار این واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن نفوذ چین با پروژه یک جاده و یک کمربند است، آن هم به گونه‌ای که هم رقابت‌های آمریکا و چین را به نوعی در بردارد و هم روابط منطقه‌ای در هند و پاکستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ با توجه به اینکه ایران و پاکستان که مرز طولانی با هم داشته و مشکلاتی به لحاظ کنترل مرزها و  موضوعاتی مثل مواد مخدر و سایر موارد دارند، به نوعی هماهنگی سیاسی و امنیتی بین آنها نیاز است  و ضرورت چنین هماهنگی بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز