خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

آمریکا نمی‌خواهد بین ایران و کشورهای عرب رابطه متقابل شکل بگیرد / تغییر در سیاست‌های عربستان سعودی نیازمند زمان است

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۶۱۲

تحلیل‌‌گر ارشد مسائل بین الملل به تحلیل و چشم انداز پیش‌روی ایران با توجه به تغییرات تاریخی و جغرافیایی منطقه پرداخت و نقش آمریکا و اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد تحولات منطقه‌ پیرامون ایران، اظهار داشت: اکنون شرایط منطقه با آنچه که در دهه گذشته رخ داده، تفاوت اساسی پیدا کرده است. تلاش اغلب کشورهای عربی به ویژه رژیم‌های عضو شوراهای همکاری خلیج فارس برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی یک چالش جدی برای محور مقاومت تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رژیم صهیونیستی درصدد تشکیل کمربند امنیتی از جنوب قفقاز تا جنوب خلیج فارس و شمال خاورمیانه است تا بتواند علیه محور مقاومت وارد عمل شود و محور را تضعیف کند؛  این رژیم  و ایالات متحده آمریکا از طریق برقراری رابطه با کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین، سودان و همچنین کشورهایی مثل عربستان و پادشاهی عمان و کویت، به شدت به دنبال این هستند که اسرائیل به محور قدرتمند در خاورمیانه تبدیل شود تا بتوانند در حقیقت نقش نیابتی در آن از سوی آمریکا در منطقه ایفا کنند.

تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب خاطرنشان کرد: تحرکاتی در مورد اینکه سفارت رژیم اسرائیل در بغداد به صورت مجازی در سفارتخانه آمریکا فعال شود، وجود دارد و بسیاری از شخصیت‌های عراقی به ویژه شخصیت‌هایی که با رژیم سابق در ارتباط بوده و مسئولیت‌هایی داشته‌اند، به فلسطین اشغالی رفت و آمد می‌کنند و یک زمینه فرهنگی برای پذیرش اسرائیل در منطقه در حال شکلگیری است.

وی تصریح کرد: باید ایران در این مورد همکاری خودش را با محور مقاومت و با کشورهای ضد اسرائیلی توسعه دهد، تا مانع شکلگیری کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی در جنوب قفقاز و غرب آسیا و شمال آفریقا شود که البته نیازمند یک تحرک دیپلماتیک بین ایران و کشورهای محور مقاومت و حتی کشورهایی است که می‌توانند با یکدیگر در این زمینه با ایران درباره جلوگیری از توسعه اسرائیل همکاری داشته باشند.

هانی‌زاده درباره ارتباط ایران و عربستان با بیان اینکه عربستان سعودی تابعی از سیاست‌های آمریکا است و سیاست‌های آمریکا نیز تقویت جایگاه رژیم صهیونیستی است، بیان کرد: عربستان سعودی در هیچ شرایطی با ایران رابطه متعادل برقرار نخواهد کرد، مگر اینکه اختلافاتی بین آمریکا و رژیم آل سعود به وجود بیاید که احتمال آن نیز پایین است.

وی با بیان اینکه عربستان یکی از کشورهای اقماری آمریکا است که بدون اجازه آمریکا نمی‌تواند هیچ سیاستی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: عربستان در طول سال‌های گذشته نقش تخریبی در رخدادهای منطقه در سوریه، عراق و لبنان ایفا کرده است و به نظر نمی‌رسد یک نرمش در مقابل ایران از خودش نشان دهد.

این تحلیلگر مسائل منطقه اظهار کرد: تغییر در سیاست‌های عربستان سعودی نیازمند زمان است و باید بتواند خارج از دیدگاه‌های آمریکا منافع ملی خودش را با کشورهای همسایه گره بزند، به ویژه در رابطه با ایران که این اتفاق ممکن است رخ ندهد به دلیل اینکه آمریکا نمی‌خواهد بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس رابطه متقابل و مبتنی بر منافع ملی برقرار شود.

انتهای پیام/
کیانوش درویشی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز